• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • sofy
    Längtan efter liten skrev 2010-08-24 17:10:05 följande:
    ingen som visste det med ultraljud?
    Det finns inga studier som tyder på att de skadar, finns lite teorier om att barn som utsätts för mycket strålning blir vänsterhänta men de finns inget bevis, och om så är fallet är de ju inget konstigt. Jag är vänsterhänt, haha!

Risken är nog så liten och dom skulle inte göra det om det var bevisat farligt! :)
  • kajsalisa

Jag har pratat om mitt ferratinvärde hela tiden. Antar att det blir lite virrigt när man refererar till det som "järn". ;)

• Mabaja
    kajsalisa skrev 2010-08-24 17:47:24 följande:
    Jag har pratat om mitt ferratinvärde hela tiden. Antar att det blir lite virrigt när man refererar till det som "järn". ;)
    det är väl snarare så att typ alla säger "järnvärde" om hb så när man sen säger järnvärde och menar sina järndepåer så tolkar man nog ändå det till hb. :) Eftersom de flesta faktiskt inte säger rätt...
  • Längtan efter liten
    Mamma till W skrev 2010-08-24 17:17:25 följande:
    det jag fått höra är att ultraljudsvågor inte ska skada något barn. Jag har gjort sex st ultraljud i denna graviditet och de har inte sagt något om det..
    jo fast du är rätt långt gången..
    jag har gjort 5 st hittills...
    har ett inbokat på tisdag igen.. det blir dock bara 2 till efter det...
    det på tisdag är för att jag ska känna mig lugn inför resan till grekland..
    men kanske ska avboka det?
    Längtan efter liten är stor
  • kajsalisa

Jag har aldrig hört att UL skulle vara skadligt för barnet. Tror du inte att sjukvården skulle vara betydligt mer restriktiv med att göra UL i så fall? Ring och fråga om du är orolig...

• EricaN81
    sofy skrev 2010-08-24 17:01:39 följande:
    Mm, vissa inom vården alltså! Jag läser ju till SSK och har därför koll på hur prover ska ligga så jag har lite koll själv också om jag tycker ngt låter märkligt!

Som idiotläkaren jag träffade idag.. Fyfan va kall, nonchalant och okunnig hon var. Jag gick hem besviken, ledsen och arg! Hon lugnade mig inte alls! Läs tidigare idag vad jag skrivit så ser du.

Kram!
    Vilken termin läser du? Jag jobbar som sjuksköterska..=)

Intressanta diskussioner angående Hb och järnvärden...Har ingen aning om vad jag har...men minns att jag förra grav kollade på jobbet och så högt som jag hade då har jag aldrig haft tidigare...runt 140...kanske ska kolla ett nästa gång jag jobbar...=)
    Hur tidigt har ni fått komma till Bm och kontrollera prover? Jag har ju inte ens ringt BM än...kanske ska göra det....blir ju vecka 7 på Torsdag,,,=)
  • Längtan efter liten
    kajsalisa skrev 2010-08-24 18:15:50 följande:
    Jag har aldrig hört att UL skulle vara skadligt för barnet. Tror du inte att sjukvården skulle vara betydligt mer restriktiv med att göra UL i så fall? Ring och fråga om du är orolig...
    jag prata de med min bm för ett tag sen och typ allt jag sa var hon emot..
    hon fattade inte varför jag tog fragmin sprutor och de skulle inte göra några ul på mig förutom ett läkarul efter resan och rul.. (det kan man iof förstå, så inget ont i det alls.)
    men hon lät så negativ om allt...
    blev bara ledsen när jag hade pratat med henne. känns om jag helst kommer vilja skita i att gå till mvc överhuvudtaget! allt får gå som det går...
    väljer bebisen att stanna hos mig blir jag glad, men just nu känns det som att jag inte orkar hålla på mer!
    Längtan efter liten är stor
  • färnik
    Happiness skrev 2010-08-24 16:26:14 följande:
     Mincrolax ska man passa sig för som gravid.
    Varför? Jag använde dem dagligen sista 6 veckorna förra graviditeten, det var ändå sättet för mig att bajsa alls trots microlax och plommon...
  • Odetta
    kajsalisa skrev 2010-08-24 17:47:24 följande:
    Ja, men även om ditt ferritinvärde börja bli lite lägre, kolla ditt hb INNAN nu börjar äta järntillskott! För som sagt, ett för högt hb är inte bra, oavsett vad ferritinnivån ligger på

(jag mådde skit är jag åt niferexen, hade huvudvärk och mådde skum...sedan kollade vi mitt hb och det hade stuckit iväg. Då fick jag sluta äta niferexen trots att mitt ferritinvärde är nere på 13...)

*kram*
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • kajsalisa

Tråkigt att du känner dig missnöjd Längtan. Finns det någon annanstans du kan vända dig i närheten av där du bor?

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma