• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • sofy
    Odetta skrev 2010-08-24 16:42:12 följande:
    Samma här,  jag håller mitt hb NERE! Vet du vad jag kan rekomendera? Förutom att undvika all kost som innehåller järn då, så drick ett glas mjölk eller annan calciumrik mat till den maten. Calcium hindrar kroppen från att ta upp skiten...

*kram*
    kajsalisa skrev 2010-08-24 16:35:13 följande:
    Min BM sa idag att allt mellan 50 och 150 klassas som normalt...
    nja...inte ett hb på 50...då har du enorm blodförlust Det som inte får överskrida 146 är HB. Järndepån är den som är bra över 60.

et jag tänkte på är att även om det är bra att dem håller koll på järndepån, så är det HBet som är viktigt at hålla koll på. Jag har ett ferratinvärde (depån) på 13 vilket egentligen KRÄVER minst 1 niferex om dagen fram till förlossningen. MEN, mitt hb sticker iväg trots att min depå är så låg så jag FÅR inte äta niferex! (förjade äta det men mådde skit och som sagt, hb stack iväg)

Ett för högt hb (allt över 146 som gravid) är farligt ocg gör att man ska klassas som riskgravid! Tyvärr vet många BM inte om detta dock...

Det var därför jag underade. Jag vet att dem kan vara väldigt snabba med att säga att man ska äta järn, men för mycket är faktiskt inte bra.

*kram*
    Jaa, dricker massa mjölk jämt! :) Och tack för att du bekräftade det jag sa ang om HB! :D De e ju ganska viktigt så känns ju konstigt om BM säger att 150 e "bra" när de e överkant under en grav.
  • Dag och natt

Ja där ser man, man litar ju på att de ska ha koll de som jobbar med det dagligen! När jag googlade på det så kom det upp: "Höga blodvärden under graviditeten kan vara skadliga för fostret och fördubblar risken för att det väntade barnet ska dö i livmodern före, eller i anslutning till förlossningen."

Det är dock viktigt att påpeka att de allra flesta kvinnor med höga blodvärden, trots den ökade risken, föder levande barn eftersom intrauterin fosterdöd är relativt ovanligt.
    Om du har väldigt högt blodvärde (146 g/L eller mer i början på graviditeten) kan du ta upp detta med din barnmorska."

Så jag antar att jag får ringa barnmorskan imorgon och fråga! Tror ju tyvärr inte att detta är den enda risken med min graviditet, har alltid legat på gränsen till för högt blodtryck också. Det finns säkert nåt samband mellan detta. 

• Odetta

Ferretin nivån (även kallad järndepå)

allt över 60: jätte bra och kräver inget järntillskott under graviditet

mellan 30 och 60: rekomenderas järntillskott från v20

under 30: ska äta järntillskott omedelbart och fram till förlossningen

(detta är siffror från min BM och min läkare)

Jag har fått det förklarat fr mig att när järndepån väl sjunker så är HB redan på väg ner....samtidigt så funkar inte min kropp så. Jag har en nära tom järndepå, men ett hb som är för högt. Dem vet inte varför

HB

ett bra HB värde ska ligga runt 120-130 för en gravid och under 118 rekomenderas järntillskott. Om man har FÖR lågt HB är blödningsrisken större vid skada/förlossning trots att kroppen egentligen har blodbrist. Vid allt för låga hb värden (under 80) ges blodtransfusioner för att öka blodmängden (min bästa vän har fått göra flera under sin senaste graviditet, hennes hb var i källaren och hon fick "förlossningsförbud" för hennes kropp hade inte klarat det pga det låga hb)

Hoppas jag kunde reda ut begreppen lite (rätta mig någon om jag har fel dock)

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Odetta
    Dag och natt skrev 2010-08-24 16:48:39 följande:
    Ja där ser man, man litar ju på att de ska ha koll de som jobbar med det dagligen! När jag googlade på det så kom det upp: "Höga blodvärden under graviditeten kan vara skadliga för fostret och fördubblar risken för att det väntade barnet ska dö i livmodern före, eller i anslutning till förlossningen."

Det är dock viktigt att påpeka att de allra flesta kvinnor med höga blodvärden, trots den ökade risken, föder levande barn eftersom intrauterin fosterdöd är relativt ovanligt.
    Om du har väldigt högt blodvärde (146 g/L eller mer i början på graviditeten) kan du ta upp detta med din barnmorska."

Så jag antar att jag får ringa barnmorskan imorgon och fråga! Tror ju tyvärr inte att detta är den enda risken med min graviditet, har alltid legat på gränsen till för högt blodtryck också. Det finns säkert nåt samband mellan detta. 

Ring henne och hänvisa till studierna som dem gjorde på karolinska om hon inte vet vad du pratar om! Det som gör att riskerna ökar är att blodet får en större proppbildningsrisk när det är för högt hb...så riskerna för proppar i moderkakan ökar. Jag hade för högt hela graviditeten med lilleman och fick komma på flera tillväxtUL för att hålla koll på att han mådde bra därinne.

En liten parantes till det hela: det man ska vara uppmärksam på är att ens hb ska följa en viss kurva under graviditeten. Hb ska sjunka efter v21 för det är då det brukar sjunka. Om det inte gör det eller stiger (och då alså håller sig över eller kring 146), det är då man ska vara lite extra uppmärksam (som exempel så sjönk mitt i v24 bara för att stiga till v28 igen, det var då det beslöts om tillväxtUL)

*kram*
  • Odetta
    sofy skrev 2010-08-24 16:47:23 följande:
    Jaa, dricker massa mjölk jämt! :) Och tack för att du bekräftade det jag sa ang om HB! :D De e ju ganska viktigt så känns ju konstigt om BM säger att 150 e "bra" när de e överkant under en grav.
    Ja, visst är det konstigt. Och vet man inte bättre själv litar man ju på deras "ÅH så bra värden du haaaaar!"

Min förra BM sa vid ett tillfälle tom att "Oj, vi har nog aldrig haft en så gravid mamma som dig med såhäääär fina värden"....jo tjena.

Trisst att man ibland känner att man måste veta mer än den vårdpersonal man träffar som förväntas kunna sånnt här...

*kram*
  • sofy
    Odetta skrev 2010-08-24 16:59:11 följande:
    Ja, visst är det konstigt. Och vet man inte bättre själv litar man ju på deras "ÅH så bra värden du haaaaar!"

Min förra BM sa vid ett tillfälle tom att "Oj, vi har nog aldrig haft en så gravid mamma som dig med såhäääär fina värden"....jo tjena.

Trisst att man ibland känner att man måste veta mer än den vårdpersonal man träffar som förväntas kunna sånnt här...

*kram*
    Mm, vissa inom vården alltså! Jag läser ju till SSK och har därför koll på hur prover ska ligga så jag har lite koll själv också om jag tycker ngt låter märkligt!

Som idiotläkaren jag träffade idag.. Fyfan va kall, nonchalant och okunnig hon var. Jag gick hem besviken, ledsen och arg! Hon lugnade mig inte alls! Läs tidigare idag vad jag skrivit så ser du.

Kram!
  • Dag och natt

Ja det verkar som att höga blodvärden i början av graviditeten är låg risk men att man bör ha en koll på det iaf, men att titta hur det utvecklar sig i slutet av graviditeten eftersom det kan indikera begynnande havandeskapsförgiftning. I den här tråden säger de att 149 är kanonbra värde! www.familjeliv.se/Forum-2-8/m3968869-1.html

Jag får dricka lite mer mjölk då. Cool 

• Mabaja
    Kajsalisa: Jag tror att det är ditt hb som är lågt! ;) Eftersom man kollar hb och inte järn hos bm, förutom i vissa undantagsfall (iaf här i Bålsta där jag bor).

Mitt hb var nere på 102 i vecka 27 men började käka järntabletter och det började höjas så jag slutade med mina järntabletter då jagi nte kan gå på toa när jag tar de. Två veckor efter att jag slutat med duroferon så var mitt hb uppe på 119 och det är det högsta värdet i denna graviditet.. Tog dock tre veckor innan kroppen började fungera med nr 2.

Kan någon kanske ta bort Daniela01 ur bf-listan? Eftersom det itne gick som vi hade hoppats på rul?
  • Längtan efter liten

ingen som visste det med ultraljud?

Längtan efter liten är stor
  • Mabaja
    Längtan efter liten skrev 2010-08-24 17:10:05 följande:
    ingen som visste det med ultraljud?
    det jag fått höra är att ultraljudsvågor inte ska skada något barn. Jag har gjort sex st ultraljud i denna graviditet och de har inte sagt något om det..
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma