• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • SmåBustroll

Fick förresten svar från blodprover hos läkaren jag var  hos i fredags. Ferritin på 18 och hb på 127. Det var bra sa hon för att vara i vecka 26. Ferritin blir lägre då. Så jag slipper järntabletter. Jag tycker kanske ferritinet är lite lågt?!?! Men vad vet jag... Hbt är ju bra!

Hon gjort tappmätning också. 4 cm trots alla mina sd, så det var bra. Dock var hon enig i att så mkt sd som jag har skall man helst slippa ha. Så hon sjukskrev mig ett par veckor. Men jag vet ju att sd kommer tillbaka så snart jag jobbar igen. åååååå Så svårt att veta hur jag skall göra sen. Är inte kul att jobba med sd men lite segt att bara vila också... Men vill ju bebis bästa!!! Och mitt bästa...  

• acure

Småbustroll: vad skönt att du blivit sjukskriven, du ska inte behöva jobba med såna sammandragningar. Du blir säkert fortsatt sjukskriven därefter eller så blir du sjukskriven igen efter att ha jobbat några dagar och du kan förklara för läkaren att sammandragningarna återkommer när du gått tillbaka till jobbet.

Ego: här har jag också blivit sjukskriven. Från att ha blivit skickad från den ena läkaren till den andra så fick jag imorse träffa en jättebra gynekolog som äntligen tig mig på allvar. Han menade på att blödningar under graviditet inte alls ska förekomma och om de gör det så är det något som inte är normalt och därför ska man vara försiktig och bara vila. Blev ordinerad sängläge i en månad och därefter uppföljning för att se om blödningarna slutat eller fortsatt samt om blödningen bakom moderkakan finns kvar eller om den lösts upp i kroppen.

Känns så skönt att ha fått sjukskrivning samtidigt som jag är orolig eftersom han menade på att det är stor risk för missfall. :( Jag får inte lyfta tungt eller ta hand om Matilda ensam, hon ska vara på förskolan och komma hem först när maken är hemma eller om någon annan kan finnas här och avlasta. Jag som inte vill att hon ska gå så långa dagar... :( jag får inte Inte bada, inte ha sex, bara vila.

Någon som fått samma ordination någon gång? Hur är det egentligen måste jag ligga ner/vila hela tiden? Får jag laga mat? Känns hemskt att inte få kunna bidra till hushållet överhuvudtaget. Dessutom ska vi flytta 1 dec och kommer ju inte kunna bidra med mycket där...

• SmåBustroll

Vet inte helt hur sängliggande du måste vara, tror det kan variera. Har aldrig blivit ordinerad det själv. Bara läst om det...  Men laga mat och sånt är nog ett gränsfall om ha sa att du skulle ligga till sängs. Förstår att du är orolig!! Men så skönt med en sjukskrivning!
    Jag är hemma och vilar och låter barnen vara på dagis ca 8-15.30. Men det känns konstigt att vara hemma utan dem. Inte jobb inte barn. Vet inte helt vad jag skall göra. Vi skall ju också flytta i slutet av november. Men inte såmkt jag kommer på att jag kan/skall göra med den saken heller. 

Åh Acure, hoppas dina blödningar och vätskan bakom moderkakan snart försvinner och att kroppen rättar till allt av sig själv efter vilan!! Och att resten av graviditeten blir mer "vanlig" . KRAM!!  

• LisaVäntar

..inne, speciellt med tanke på förra gången, men så länge hon rör sig och mår bra får jag ju ta det!

Acure: skönt att du blev sjukskriven! Jag har ju tyvärr en negativ erfarenhet av det och tycker ju såklart därför att vila

• acure

Tack snälla Lisa! Jag litar på dina råd! Om du vill och orkar får du gärna berätta hur det gick till när du förlorade ditt barn i vecka 22. Hur det började osv. Vet att alla fall är unika och att jag antagligen bara skrämmer upp mig själv om jag får höra, men det kan vara bra att veta vilka varningssignaler jag ska hålla koll på. Men bara om du vill och om du finner det lämpligt! Hur går det för dig uppe på förlossningen? Har värkarna stannat av helt?

• LisaVäntar

Haha, jag gjorde det två gånger men fl klippte efter en mening! Ska försöka igen! Hade ju småblödningar från vecka 12 ungefär, de första kontrollerna upptäcktes inget utan allt var normalt. I vecka 16 fick jag en liten blödning tillsammans med en lite märklig känsla så vi åkte in fast jag varit inne dagen innan. Då var tappen påverkad, jag jade öppnat mig inifrån och man såg ett hematom. Blev inlagd med viloläge, varje gång jag rörde mig blödde jag mer, men till slut fick vi åka hem. Höll några dagar, sen fick vi åka in igen när det ramlade ut handflatsstora blodkakor och färskt blod.. Han lyckades stanna trots allt blod ytterligare en vecka, men sen tror de att blodet retade hål på hinnorna och vattnet gick.. Det jag kan råda till är att ta blodstillande direkt om du blir ordinerad det, även om det inte är helt riskfritt så överväger det goda. Och för det andra att ta det sjukt lugnt, alltså bara ligga till du kommit till stabilare veckor.. När de såg det värsta hematomet tillsammans med jätteblödningen sa de att det ändå var 50/50 att det skulle gå bra. Det låter som dina blödningar varit mindre? Håller tummarna för dig, hoppas och tror att det går bra! Kram!

• Bjornis

Acure: Bra med sjukskrivning å försök lyda doktorns order! Förstår om det känns jobbigt. KRAM

• acure

Lisa: tack för att du delade med dig av din berättelse. Måste ha varit en fruktansvärd mardröm att pendla mellan hopp och förtvivlan.
    Ja tack och lov har mina blödningar varit sparsamma i jämförelse och tappen är helt opåverkad (56 mm tjock) vilket känns skönt. Igår hade jag inte blödigt på ett dygn men så inatt kom det rött igen, precis när man trott att det blivit lite stabilare så börjar det om. Men jag ska följa läkarens ordination så gott det går. Väldigt tufft med en 18månaders hemma och en make som är bortrest med jobbet. Tur som det är har jag min älskade mamma som ska lämna och hämta Matilda på dagis under veckan så att jag åtminstone slipper det momentet. Sen hjälper hon mig med eftermiddagarna fram till läggning. Men helt still är jag ju inte. :/ vill bara att min man ska komma hem. :(

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma