• Odetta

Plus igen efter mf/ma

Mamma till W skrev 2010-10-12 18:59:07 följande:
    Snart får ni era skatter med! Åh vad det ska bli roligt att följa.

Wilda var 3485 tung och 51 lång så jag tycker hon var förvånansvärt liten med tanke på att hon kom på bf+10!
    Vilken fin liten pilutta!!!
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Odetta
    rontgensyrran skrev 2010-10-12 19:14:35 följande:
    Hej odd..hur gick det med dina sammandragningar sen förresten? Gick du till läkaren?

Jag har mina sammandragningar kvar, men nu känns det som jag har mensvärk typ och börjar nojja lite. Mensvärken är där under några timmar oavsett sd. och sitter typ i mitten vid blåsan. Mensvärken kom igår....är det normalt att ha växtvärk så här sent?

Hj vännen Jodå, dem finns kvar med eftersom det blir bättre när jag vilar och BM inte hade någon förklaring mer än att det INTE var UVI (odlingen var ren) så har jag släppt det lite. Jag ser till att jag vilar mycket och lyssar på min kropp, sedan ska vi till SpecMVC om någon vecka och då tänkte jag fråga om hon kan kolla tappen. Men det känns rätt lugnt just nu.

Man kan ha växtvärk lite när som under hela graviditeten. Magen växer ju hela tiden och den blir tyngre och då känns det. Tror att det itne är någon fara så länge det liksom inte gör jätte ont eller kommer och går på ett regelbundet mönster. Blir det bättre om du vilar? Försvinner det om du tar en alvedon? Om svaret är "ja" på båda frågorna är det lugna gatan

*bamsekram*

• Odetta

dags att se hur vi gissade och vilka som kom närmast

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    MABAJA`S BEBIS GISSNING:Baby

Rontgensyrran: 
    Lite taskigt av mig men jag tror den lördagen den 9 oktober klockan 16.12. 50 cm lång och väger 3950 g. Och könet.....hmmmmm...pojke?!

Odd: Mabaja-bebisen kommer på LÖRDAG den 9/10, väger 3850 gram och är 52cm lång. Flicka 

Sofy: Söndag 10 oktober, 07.43. 51 cm och 4087 gram! POJKE!

Bjornis: Tror på en liten tjej på måndagen den 11 oktober kl 21:55. 3780 gram och 50 cm lång.

2 barns mamma84:  Torsdag 14 oktober, 02.55. Längd ca 55cm och vikt 4320g Flicka

Muffe80: Fredag den 8 oktober, kl. 23.20. En flicka Hon väger 3920 gram och är 51 lång!

Pancakes: Pojke, söndag 10 oktober klockan 06.15, 4250 gram, 54 cm.

Längtan efter liten: Pojke, fredagen den 8 okt 06:48, 3250 g och 51 cm lång.

Happiness: Söndag 10 okt. 23.40, 52 cm och 3995 gram. Flicka! {#emotions_dlg.flower}

toksnippa: Måndag 11 oktober, 18.23, 51 cm och 3760 g.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sofy
    gissade rätt på datumet

Sofy, Muffe, Längtan och toksnippa gissade rätt på längden

Pancakes kom närmast tiden

Längtan kom närmast vikten

Odd, Bjornis, 2barns mamma, muffe och Happiness gissade rätt på flicka

sammanfattning: Sofy, Längtan 
    och Muffe hade flest rätt bland sina gissningar (2 rätt var)

• Odetta
    Mamma till W skrev 2010-10-12 19:57:35 följande:
    jag hittade två bodies till de byxorna så köpte den kombon hon hade på sig. ja hon är ljuvlig! min alldeles egna prinsessa...

pancakes hade rätt på datum och en minuts diff på när hon kom ut... det är imponerande!!!. vem är näst på tur i listan?
    Oj, det missade jag i min sammanfattning! Då är pankakes också med på listan av dem som gissade flest rätt
  • Odetta
    3 barns mamma84 skrev 2010-10-12 22:23:29 följande:
    Det borde vara FEL på mig
    Nej gumman...du bakar starka barn som är gjorda för överlevnad!

En sak jag funderar på, med tanke på att dem blir så stora...har du inte fått tidig igångsättning som alternativ? Man räknas ju som fullgången i v37+0 och då borde ju eran lille inte väga allt för mycket ännu. Kanske värt att fråga?

*bamsekram*
  • Odetta
    sofy skrev 2010-10-12 23:06:16 följande:
    Nä nu blir de sängen! Lång dag, pust. Har fått en ny craving, haha.. MAX crispy chicken sallad me ceasar dressing!! Så sjukt gott o fräscht! :D

låter gott! och helt klart nyttigare än det jag haft cravings för dem senaste 2 dagarna: vaniljgömmor (typ vaniljmunk)

sov gott!

• Odetta
    färnik skrev 2010-10-13 10:27:01 följande:
    Det var en liten en! Hjärta Min dotter vägde ju nästan det dubbla ju! Skrattande

Men med ett första barn med den vikten, behöver du nog inte vara orolig för att få ett stort barn denna gången, på sin höjd ett normalstort om inget inträffar? Vad jag har hört och läst från många håll, är att det ofta är lättare att föda ett normalt/aningens stort barn, än ett som är avsevärt under de normala (3,5kg ca väl?), för att de lite törre barnen liksom "hjälper till"?
    Jag tänkte faktiskt skriva ett inlägg om det igår kväll, men orkade inte.

Mina 4 barn har ju vägt väldigt olika: första 3850gr, andra 3630 gr, trean 4540 och fyran 3080. Av dem förslossningarna var tvåan och fyran igångsättningar med epidural som bedövning, ettan med all bedövning jag kunde få och trean (som vägde mest) kom med helt natulig förlossning utan någon smärtlindring alls.

Av alla dem förlossningarna har trean (4540gr) och fyran (3080gr) varit dem lättaste! Tyngre barn hjälper precis som du säger, i regel, bättre till plus att tyngdlagen ju också bidrar. Hennes förlossning tog absolut minst tid (5 aktiva timmar med värkarbete mot 18 med ettan, 9 med tvåan och 7 med fyran). Att minstingen blev en så lätt förlossning  tror jag har mer att göra med smärtlindringen (fick den i tid) och att jag slapp kräkas (jag har kräkts vid alla mina förlossningar när huvudet passerar spinea, en punkt i bäckenet som kan reta en till att spy...lite irriterande) än att han var så liten.

Summa summarum: ett stort barn betyder inte automatiskt att förlossningen blir tyngre, längre eller svårare. I min erfarenhet påverkas förlossningen mer av hur utvilad man är, hur ens kropp fungerar, om man fött barn innan och hur lugn man känner sig än storleken på bebisen 

*kram*
  • Odetta

GRATTIS ANNAJ! Och VÄLKOMMEN HIT!

Längtan efter liten skrev 2010-10-15 10:31:12 följande:
    jag lever i ett vakuum... hur kan man haka upp sig på en sak så mycket?
    14+3 eller 15+3!?!?!?!?! gaaah... jag är ju säker på vad jag såg...

ingen som vet vilken vecka man är i om bebisen nästab är 11 cm från rumpa till huvud?
    Gumman, det är nog ingen fara ska du se.

Tänk såhär: Det är inte alltid så lätt att mäta dessa små och diffar det bara någon millimeter så blir det ju skillnad på "ålder". Så han kanske bara inte lyckades mäta liten på millimetern och att det därför diffar. Och det gäller ju åt andra hållet också, att dem är svåra att mäta rätt på millimetern när dem är så små och då kan tiden blir olika också.

Så lita på att läkaren sa att det ser bra ut och att han inte är orolig. Skulle något vara knas skulle han vara den första som skulle se det eftersom det är hans jobb. Eran bebis mår bra!

***bamsekramisar***
  • Odetta
    rontgensyrran skrev 2010-10-15 11:01:25 följande:
    Åhhhh....sååååååååååååå tråkigt sitter i kö till barnmorska direkt och har gjort det i 26 min nu. Det är skandal! Allt detta för att en läkare missa att skicka remiss till mig på UL av min njure. Ska ju utvärdera den om 2 veckor...lite svårt om de inte har nåt att jmf med liksom!!! PUCKO! Dessutom har jag ring bm-direkt innan och hon skickade honom ett mejl där hon bad honom att ringa upp mig vilket han inte gjort, det har gått 2 v nu och jag har dessutom tagit reda på hans nummer och den luren använder han ju aldrig!!!
    Vad frustrerande! hur mår du nu annars vännen? Mår du bra iguen?

*kramisar*
  • Odetta
    Längtan efter liten skrev 2010-10-15 10:54:06 följande:
    Odd lilla vännen. jag vet ju att jag bara är fjantig!
    Men det lixom gnager på mig.. ska jag gå och irritera mig på det här nu i 3 veckor till? phuuu!
    jag får helt enkelt försöka tänka som så att han kan ha mätt fel på någon millimeter.
    Det är ju trots allt mänskligt. Och fisen mådde ju faktiskt bra där inne, det borde jag väl glödjas åt kanske...
    Min lilla älskling, jag hoppas sååå att du mår bra och bara kanske är en liten söt bebis som din syster var...
    Jag vet att det är svårt, men ja...försök att koppla bort oron och njut istället. Det mår inte bara du bättre av utan bebisen också.

*bamsekram*
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma