needtobreathe skrev 2011-03-07 15:30:30 följande:
Jaa, de är skitbra i såna här lägen! ;)
MCT79 skrev 2011-03-07 15:22:48 följande:
Himmel vad det har skrivits här idag... vet inte vad jag ska börja ens.... guldfiskminne...
Sofy, kul med huset! Jag tycker absolut ni ska våga lite! Vi la ett bud under utgångspris på det här och fick det. När förra ägarna köpte det var det i ett gräsligt skick så de har gjort ett enormt jobb även om vi sett att en del hade kunnat göras bättre såhär när man har bott ett tag....
Hus är underbart, men det äter pengar..alltid. Vi brukar skojja och säga att det är husets pengar och vi lånar lite till mat varje månad.. haha!
Jag är inte den som är den ;) Så jag vågar absolut köra in ett jävligt skambud.. de är verkligen inte värt 1,8 med det renoveringsbehov som behövs. Dom har inte gjort någonting på huset sen dom flyttade in där.. o taket är inte bytt på 48 år (!!!) Pappa hittade dock massa "fel" o brister som han körde över mäklaren me när han snackade, hon försökte o sa att man kunde göra si o så me ex golvbrunnen, pannan (pumpen eller va de nu va..) osv.. men nä, tror pappa kan de liite bättre än henne så hon blev ganska paff o hade inte mycke o säga sen, haha. Bra ändå o ha honom me som är SÅ kunnig, så man inte köper ett hus o sen står man där..
Som sagt, akuta saker är taket som måste bytas omgående, badrummet har en duschkabin nu för de är inte fuktspärrat därinne o så är de bakfall, pannan (pumpen?) är från 63 (!!!) o kanske behöver förnyas liiite.. tilläggsisolering, måla om, fixa kök, rör som är feldragna i kök osvosv.. en hel del men ändå helt klart beboeligt! Man får ju dock slå ut det på ett par år också, man kan ju inte göra allt direkt.. de akuta först, resten får man ta senare..
Hahaha, kan tro de ja ;) Att hus äter pengar alltså.. hur stort bor ni? Om man får fråga så fräckt? :/
Ja jobb finns det alltid att göra... det som var akut med vårt hus var taket.. så det bytte vi i juni förra året... 50000 kr....wohooo.. Det var orginaltak från 1946 som låg på...
Vi betalade 1,8 mille för vårt.. men det är rätt litet. 136kvm med källaren... Två rum i källaren går att bo i annars är det typ gammalt garage, pannrum, pelletsförråd, matkällare och förråd.
Men det är perfekt med källare för förvaring.. ;)
När vi köpte det så var badrummet nyfixat (eller ja... 4 år) kanske inte i vår smak men skitsamma.. alla vattenledningar och stammar bytta, omdränerat, elrenoverat, sen alla ytskikt..
Vad jag har förstått på grannarna hade de gjort ett jättejobb med k'llaren för där ramlade putsen av väggarna... fräscht där nere nu!
Köket är pyttelitet men det finns matplats i vardagsrummet om man vill, orginalkök från -46... så massor med förvaring trots liten yta. Man kan sitta 4 i köket och äta också.
Med facit i hand hade jag kanske velat ha nått större... meeen.. jag älskar utseendet på det, jag älskar vår stooooooora altan med perfekt solläge, å trädgården kommer bli riktigt najs när vi är klara med den.
Den var på 2000 kvm som orginal men har styckats av till 1100 ungefär. Det räcker kan jag säga...