• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • 3 barns mamma84
    Mamma till W skrev 2010-10-03 15:17:17 följande:
    min man sa det med, men vet inte om jag orkar. leder ju ingen vart. mer än några timmars förvärkar from hell. haha.
    Se till att han har 3 ggr satts i dig för man säger att spermierna sätter faktist igång + orgasmen..
    Så när du får detta igen se till att gå gå gå  fast det gör piss ont ..
    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥Ebba2005Amadeus2008Lillebror2010♥ღ ¸.?°´¯)
  • Happiness

Styrkekramar till rontgen och Sofy....måste vara skit jobbigt.

rontgen vad är felet? Har bara läst om kateter.Varför vill de ge dig det?

Imorgon ska de ta blodprov för gallsyror. De misstänker att jag har för mycket av det. Därav klåda. Antar att de misstänker hepatos. Men jag tror själv inte att det är det. Ska träffa läk på torsdag för ev fortsatt behandling. Vill verkligen inte ha Hepatos då det kan riskera att fostret får syrebrist och att det finns risk för foster död. Det vanligaste är att man igångsätter väldigt tidigt (v 36).

Kram till er alla fina ch duktiga mammor

• rontgensyrran
    Happiness skrev 2010-10-03 17:26:16 följande:
    Styrkekramar till rontgen och Sofy....måste vara skit jobbigt.

rontgen vad är felet? Har bara läst om kateter.Varför vill de ge dig det?

Imorgon ska de ta blodprov för gallsyror. De misstänker att jag har för mycket av det. Därav klåda. Antar att de misstänker hepatos. Men jag tror själv inte att det är det. Ska träffa läk på torsdag för ev fortsatt behandling. Vill verkligen inte ha Hepatos då det kan riskera att fostret får syrebrist och att det finns risk för foster död. Det vanligaste är att man igångsätter väldigt tidigt (v 36).

Kram till er alla fina ch duktiga mammor
    Jag har fått en ganska vanlig graviditets komplikation egentligen. Men  i mitt fall så har den kommit rätt så tidigt + att den är lite mer omfattande än normalt. Min urinledare kläms av livmodern så att urinen inte passerar ner till blåsan normalt. Utan går tillbaka upp till njuren istället och då får jag väldigt ont och njurens bäcken blir vidgat. Även urinledaren är i sin tur väldigt vid. Ligger jag däremot på vänster sida så minskar trycket över höger urinledare så att urinen kan passera ner igen och då avtar smärtan. Sen har jag fått utskrivet suppar med morfin i samt kramplösande vilket gör att smärtan försvinner för ett tag och urinen lättare passerar ner.  Så har jag blivit sjukskriven en månad fram över så får vi se om det har försvunnit eller om jag fortfarande har problem. Eftersom njuren inte är påverkad på annat sätt än att den är vidgad så kan vi avvakta med operationen. Men blir den påverkad så måste jag göra operationen.

Usch vad trist Happiness hoppas det inte är det! Och att de hittar felet och att det går att lösa smidigt istället. kram på dig
  • Happiness
    rontgensyrran skrev 2010-10-03 17:48:36 följande:
    Jag har fått en ganska vanlig graviditets komplikation egentligen. Men  i mitt fall så har den kommit rätt så tidigt + att den är lite mer omfattande än normalt. Min urinledare kläms av livmodern så att urinen inte passerar ner till blåsan normalt. Utan går tillbaka upp till njuren istället och då får jag väldigt ont och njurens bäcken blir vidgat. Även urinledaren är i sin tur väldigt vid. Ligger jag däremot på vänster sida så minskar trycket över höger urinledare så att urinen kan passera ner igen och då avtar smärtan. Sen har jag fått utskrivet suppar med morfin i samt kramplösande vilket gör att smärtan försvinner för ett tag och urinen lättare passerar ner.  Så har jag blivit sjukskriven en månad fram över så får vi se om det har försvunnit eller om jag fortfarande har problem. Eftersom njuren inte är påverkad på annat sätt än att den är vidgad så kan vi avvakta med operationen. Men blir den påverkad så måste jag göra operationen.

Usch vad trist Happiness hoppas det inte är det! Och att de hittar felet och att det går att lösa smidigt istället. kram på dig
    Herregud ja då förstår jag att du har haft ont. vad skönt att du kan få morfin nu. Hoppas att det hjälper. kan det hända att du slipper operation helt? Eller kommer det bli av efter graviditeten? Bra att du blev sjukskriven. Har detta väl börjat så antar jag att man inte blir "frisk" från det i brådrasket utan du blir säkert sjukskriven längre än en månad. Beror din klämda urinledare helt av graviditeten?

Om urinledaren är utvidgad finns det risk för ytterligare komplikationer då som UVI osv?  Skönt att inte njuren blivit påverkad. Nu tycker jag inte vi ska få fler "konstiga" följd sjukdomar p ga våra graviditeter utan att allt kan flyta på utan störningar. Haha! Kram på dig också tjejen!{#emotions_dlg.flower}
  • Dag och natt

Tänker på er Sofy, rontgen och Happiness, usch tvi och blä för alla komplikationer ni drabbats av! Håller tummarna för att det inte är hepatos Happiness! Kramar till er alla tre {#emotions_dlg.flower}
    Och jag tror verkligen inte att det är någon fara för dig Muffe, du har ju haft blödningar flera gånger under graviditeten utan att det har varit något dåligt för det. Kram Glad

Jag hade en riktigt dålig dag igår då jag spydde fyra gånger på eftermiddan, vrålhungrig hela tiden men allt kom upp som jag fick i mig. Gick och lade mig med en vrålande mage och försökte lugna den med en banan innan jag somnade helt. Idag har det gått bättre, har fått behålla allt och jag tror det beror på att jag verkligen har försökt att äta nästan varenda timme i vaket tillstånd... Men jag är verkligen trött på att inte kunna äta som man brukar. Ska höra av mig till min bm imorgon och be om lergigan comp och se om det hjälper bättre. 

Ledsen att jag inte är inne oftare nuförtiden men jag orkar verkligen inte.... Men hoppas att Mabaja har fått ut barnet nästa gång jag är inne!!  Solig

• rontgensyrran
    Happiness skrev 2010-10-03 18:10:03 följande:
    Herregud ja då förstår jag att du har haft ont. vad skönt att du kan få morfin nu. Hoppas att det hjälper. kan det hända att du slipper operation helt? Eller kommer det bli av efter graviditeten? Bra att du blev sjukskriven. Har detta väl börjat så antar jag att man inte blir "frisk" från det i brådrasket utan du blir säkert sjukskriven längre än en månad. Beror din klämda urinledare helt av graviditeten?

Om urinledaren är utvidgad finns det risk för ytterligare komplikationer då som UVI osv?  Skönt att inte njuren blivit påverkad. Nu tycker jag inte vi ska få fler "konstiga" följd sjukdomar p ga våra graviditeter utan att allt kan flyta på utan störningar. Haha! Kram på dig också tjejen!{#emotions_dlg.flower}
    Minskar trycket från livmodern över urinledaren så är problemet löst, så att säga. Detta är helt pga graviditeten troligvis. Om det inte är så att jag har en sten sittande någonstans. Men troligvis är dte inte det. Så efter bebisen är född så ska det vara borta. Då trycket är borta. Det kan hända att jag slipper operation. Detta med operationen fick jag själv fatta beslut om, urologen sa att det var upp till mig att bestämma eftersom njuren inte var påverkad. Det kan ju hända att problemet efter 3 veckor kvarstår men att njuren inte heller är påverkad då, och då kan vi ju fortsätta som jag har gjort hittills.

Anledningen till att man får detta är att kroppspulsådern i buken ligger en aning till vänster, vilket gör att livmodern växer över mer på höger sida. Urinledaren är skyddad av omkringliggande vävnad från njuren, nästan hela vägen till blåsan. Men vid blåsan är den oskyddad eller blottad så att säga och ligger vid kanten från bäckenet. Så när livmodern växer och tar plats så kläms urinledaren in i bäckenkanten vilket gör att urinen inte kan passera fritt och går då tillbaka till njuren vilket gör att dess njurbäcken vidgas och man får ont. Ligger jag däremot på vänster sida på minskar ju trycket från livmodern och urinen kan återigen passera fritt.

Hoppas ni andra slipper problem med detta.

När kommer du få reda på dina provsvar sen???
  • MCT79

Hej tjejer!
    Tråkigt att höra om era komplikationer, hoppas allt reder sig till det bästa!
    Själv har jag fått två extremsvaga plus nu två dar.. lite starkare idag än igår. Bim idag... inte jättelovande kanske så jag håller mig i den andra tråden några dagar till.....

Förbaskat ömma bröst dock!

• Lallan
    MCT79 skrev 2010-10-04 08:00:47 följande:
    Hej tjejer!
    Tråkigt att höra om era komplikationer, hoppas allt reder sig till det bästa!
    Själv har jag fått två extremsvaga plus nu två dar.. lite starkare idag än igår. Bim idag... inte jättelovande kanske så jag håller mig i den andra tråden några dagar till.....

Förbaskat ömma bröst dock!
    Håller tummarna
  • Muffe80

Wow, hoppas att det är ett plus, igen du är välkommen hit om det blir starkare! Spännande. När är BIM?

Jag går in i v 11 idag. Mår jätteilla och har nyss spytt på jobbet, hur fan ska man orka och dölja detta?

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma