• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • rontgensyrran
    Pancakes skrev 2010-10-04 09:00:25 följande:
    Tusen tack för svar!

Men lax är ju jättebra att äta som gravid och de säger ju att det är ok att äta så länge den varit fryst/är färsk? Ska man inte lita på det?

Med rött kött menade jag alltså att det är rosa i mitten och inte helt genomstekt. Om jag måste äta segt genomstekt kött hoppar jag hellre över det men kött ska ju vara bra pga järnet. Enligt BM är det samma relger som gäller för gravida som för andra; dvs fläsk och kyckling måste vara genomstekt men inte oxfilé mm.

Ska kolla med färghandeln om färgen är ok. Aaaah, nu blir jag nojig...målade en massa i helgen men det blåste en massa och jag var utomhus så kan inte fått i mig nåt direkt. Vågade dessutom ha sex för första gången sen plusset. Är nojig för det också... Men det blöder inte än så länge i alla fall.
    Jag diskuterade som dig med köttet. Med hel stekt kött tror jag hon menar att det inte är malet. För färs och sånt ska ju också vara välstekt. Jag äter rosa nötkött. Och än så  länge peppar peppar.

Men tänkt så många som gör saker och ting som man inte borde som gravid pga att de inte vet om att de är gravida. Jag ex har vart i genomlysning på röntgen under flera undersökningar, jag drack alkohol två helger efter ÄL. osv. Man kan inte ändra på det som har varit och oroa sig för det, utan vi får blick frammåt och se vad vi kan ändra på nu. Men däremot hade jag ju inte målat mer utan att veta om den färgen är okej. Och troligvis är den nog inte det, för det krävs väl nån typ av oljefärg för att det ska målas utomhus???
  • Lallan

Sushi ska vara okej så länge som den är färsk! (och ja sushirestauranger fryser fisken tre dygn för att ta död på parasiter)

Rött kött har jag fått för mig att man inte ska äta även om det kommer från nöt men det beror kanske lite på hur rosa det är i mitten också. Det ska ju vara tillagat. Rå köttfärs vet jag däremot att är absolut nej då man är gravis pga toxoplasmos.

Apropå färg så utomhus hade jag inte oroat mig ett dugg inomhus hade jag valt vattenbaserad färg istället för oljebaserad.

• Pancakes
    rontgensyrran skrev 2010-10-04 09:04:38 följande:
    hahahahahaaaaa....JAG DÖR!!!!! Faan vad du är rolig! Får man använda dildos som gravid då??? Man kanske inte får använda den på grund av vibratorn???? hahahahaaaa
    Hahaha...ja, en dildo lär ju vibrera betydligt mer än mitt badkar i alla fall.. :)
  • Pancakes
    Lallan skrev 2010-10-04 09:16:50 följande:
    Sushi ska vara okej så länge som den är färsk! (och ja sushirestauranger fryser fisken tre dygn för att ta död på parasiter)

Rött kött har jag fått för mig att man inte ska äta även om det kommer från nöt men det beror kanske lite på hur rosa det är i mitten också. Det ska ju vara tillagat. Rå köttfärs vet jag däremot att är absolut nej då man är gravis pga toxoplasmos.

Apropå färg så utomhus hade jag inte oroat mig ett dugg inomhus hade jag valt vattenbaserad färg istället för oljebaserad.
    Ja rå köttfärs ska jag nog strunta i. Fastän jag älskar råbiff.. En tanke jag har är ändå: är toxoplasma bra för dem som inte är gravida då? Borde ju inte vara bra för någon då?
  • 3 barns mamma84
    rontgensyrran skrev 2010-10-04 09:04:38 följande:
    hahahahahaaaaa....JAG DÖR!!!!! Faan vad du är rolig! Får man använda dildos som gravid då??? Man kanske inte får använda den på grund av vibratorn???? hahahahaaaa
    Hahahahaha jag har en snusk jerna istället för gravid jerna hahahahaha  
    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥Ebba2005Amadeus2008Lillebror2010♥ღ ¸.?°´¯)
  • Lallan

Apropå kub så har jag aldrig gjort det men funderade på att göra det nu sista gången då jag var så nojjig. Vad gäller ds så var vi överens om att dte inte var ngt problem men det finns ju andra värres aker som inte är förenligt med liv som man gärna vilja veta så tidigt som möjligt. Nu när det visade sig vara två så var inte valet så lätt längre så vi valde att avstå. Vi ville inte hamna i den situationen där vi skulle ta stälning för ett barn och kanske behöva riskera även det andra. Nu såg allt bra ut vid rul så vi håller tummarna för att det är två friska bebbar där inne.

• 3 barns mamma84
    Pancakes skrev 2010-10-04 09:17:07 följande:
    Hahaha...ja, en dildo lär ju vibrera betydligt mer än mitt badkar i alla fall.. :)
    Skäms
    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥Ebba2005Amadeus2008Lillebror2010♥ღ ¸.?°´¯)
  • sofy
    Muffe; Inge mer blod? Konstigt........ ;) Vad va de vi sa, igen? Lyssna på oss nu, haha! KRAM!

Pancakes; Sushi är som Lallan skriver, OK! Dom fryser ju fisken innan så. :) Och ja har badat jacuzzi hemma hos ma & pa, verkar ju funkat för mig iallafall. Och sex har vi också haft. första gången i v 8, men de går ok. :)

MCT; Hoppas hoppas!!!
  • Lallan
    Pancakes skrev 2010-10-04 09:20:38 följande:
    Ja rå köttfärs ska jag nog strunta i. Fastän jag älskar råbiff.. En tanke jag har är ändå: är toxoplasma bra för dem som inte är gravida då? Borde ju inte vara bra för någon då?
    Man kan få feber av det men i vanliga fall så är det inget farligt om man inte har nedsatt immunförsvar (vilket måste räknas som att fostret har). Väldigt många av oss är redan bärare av det och då kan man inte bli smittad när man är gravid heller problemet är bara att man inte vet om man har det eller inte. Man kan ju få det från katter, jord mm också.
  • rontgensyrran
    Pancakes skrev 2010-10-04 09:20:38 följande:
    Bakterier och parasiter

Det finns två infektioner som kan smitta via mat och som är speciella när man är gravid – listeria och toxoplasma. Risken att smittas är mycket liten, men om man blir smittad kan infektionerna i värsta fall orsaka missfall eller skador på fostret. Detta är mycket ovanligt. Fördjupad information om råden om listeria och toxoplasma finns på länkarna till höger.

Listeria och toxoplasma dör om maten hettas upp till rykande het. Toxoplasma dör också om maten fryses i tre dygn, men listeria överlever frysning. Toxoplasmaparasiten kan också spridas med kattavföring.

Toxoplasma är en parasit som har katten som huvudvärd. Katten utsöndrar parasiten i sin avföring och kan därmed förorena jorden. Grönsaker, bär och frukt som kommit i kontakt med förorenad jord kan därför vara en smittkälla. Får, gris och vilt kan smittas om de får i sig parasiten från omgivningen. Nötkreatur är däremot mycket sällan bärare av parasiten.

Toxoplasmaparasiten dör vid upphettning till minst 65ºC eller djupfrysning i -18ºC i minst tre dygn. Däremot är det osäkert om parasiten dör vid gravning, torkning eller kallrökning av kött.

Personer som utsätts för smitta utvecklar normalt en livslång immunitet. Om man får en toxoplasmainfektion för första gången när man är gravid är det risk att fostret smittas. Det kan i värsta fall leda till missfall, hjärnskador eller ögonskador hos barnet, men det är mycket ovanligt. I många fall uppträder inte ögonskadorna förrän flera år efter födseln. Den gravida kvinnan själv kan ha influensaliknande symtom eller vara symtomfri.

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma