• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • Smålands jänta i storstaden
    Mamma till W skrev 2010-10-01 12:28:07 följande:
    Jag har köpt "babystrumpor"... Sen två hjälmmössor och två utan knytning, sen har jag en vintermössa som man kan ha över de andra mössorna. Jag har tre dressar i stl 50, resten i 56, 62 osv. Köpte en overall i 56 att ha nu på hösten, 62 i vinter och 68 i vår.. :) Så jag är garderad.
    oj jäklar vad du har handlat! våran kommer förhoopningsvis i mars så jag räkna bara med en overall och en tjock mössa, men man vill ju varken köpa för litet eller för stort och det är ju så svårt att veta hur stor bebis kommer att bli!

Babystrumpor? när jag kolla på nätet finns det 10/12 och 13/15... är 10/12 för litet?

40/42 i mössa kan det passa när den är nyfödd?
  • Muffe80

en fråga, tycker ni det är för tidigt att berätta för närmsta familjen i v 9+4?

Muffe80 skrev 2010-10-01 12:37:30 följande:
    en fråga, tycker ni det är för tidigt att berätta för närmsta familjen i v 9+4?
    vi berättade för de vi kände att vi behövde stöd utav ifall det skulle gå fel igen, så de fick veta med en gång.

Det är helt upp til en själv när ni vill berätta!

Dock är det fortfarande bara de närmaste som vet om det v 18 men nästa helg blir det nog de flesta som får veta..  går in i v 20 då, bättre sent än aldrig!
  • Mabaja
    Smålands jänta i storstaden skrev 2010-10-01 12:37:06 följande:
    oj jäklar vad du har handlat! våran kommer förhoopningsvis i mars så jag räkna bara med en overall och en tjock mössa, men man vill ju varken köpa för litet eller för stort och det är ju så svårt att veta hur stor bebis kommer att bli!

Babystrumpor? när jag kolla på nätet finns det 10/12 och 13/15... är 10/12 för litet?

40/42 i mössa kan det passa när den är nyfödd?
    Jag har garderat mig att överleva nästan hela vintern utan att behöva storhandla bebiskläder! :) och eftersom min kommer vilken dag som helst har jag räknat ut att det går nog åt några overaller i vinter. :) Jag tror att mina babystrumpor är 10/12, köpte de som finns på lindex iaf.
    Mamma till W skrev 2010-10-01 12:58:06 följande:
    Jag har garderat mig att överleva nästan hela vintern utan att behöva storhandla bebiskläder! :) och eftersom min kommer vilken dag som helst har jag räknat ut att det går nog åt några overaller i vinter. :) Jag tror att mina babystrumpor är 10/12, köpte de som finns på lindex iaf.
    okej, känns nog skönt att ha det mesta klart innan den kommer! För nu är det dax för dig tycker jag! "spring" lite extra i trappor nu!
  • PåvägMotSyskon

Storlek 40 i mössa kan va för stort. Medel ligger ju på 34cm i omfång när dem födds. Köpte 2 söta lagoma mössor för min son född i maj i storlek 50 om ja inte missminner mig. O Dem kunde han ju knappast ha som nyfödd, kanske lite men då satt dem nog som berg, iom att min son föddes stor, o med sugklocka(som gör huvudomfången större ett litet tag) på 41cm.. som sedan gick tillbaka till 38cm, så hade han rätt stort huvud =) å bodysarna som vi inhandlat i storlek 50 1kort o 1långärmad va ju inte nått alternativ märkte vi på bb.... utan de fick bli de andra paret kort& långärmat i strl 56.. för han va ju som sagt en stor kille på 4960g å 55cm =))

Så mitt tips är att ta med er en extra storlek större, man vet ju inte hur stora dem är/blir. Det va mitt första barn som blev så stort. Sedan fick vi ta till hinnsvepningen 2v innan bf me nästa barn för ja vill ha en som är normalstor, o de fick vi, han va 49cm o vägde 3410g =))

Så ja har ju ett dilemma nu, glucos visar fina tester... men ätit som en tok denna graviditet (lika som me första barnet) och med mellanbarnet åt ja väl, men inte alls lika som me första..

viktuppgång va typ såhär.
    barn 1 - ursprungsvikt ca 53kg. innan han föddes ca 70,8 = 17.8kg viktuppgång (då räkna ja startvikten som den ja vägde mig hemma. (föddes på bf+2 enligt ul, bf +16 enligt mig)

barn 2 -  Ursprungsvikt ca 53kg. Innan  han föddes 2v innan bf så vägde ja ca 65? ska kika efter i journalen, men viktuppgången va inte alls lika mycket som sist.

Barn 3 - ursprungsvikten ca 53. Jag är i V 27 (26+6) idag 1okt, och jag vägde mig igår eller förrgår till 65,1. så  ca 12kg och jag har imorgon 12v kvar........ så de verkar som om jag går upp en del denna gången me som första.. om de betyder stor bebis, eller bara matvrak till mamma, de återstår att se =)

(¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) 2 prinsar & Nyårs Prins 2010(¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
  • sofy
    Pancakes skrev 2010-10-01 09:48:06 följande:

Sofy, vad hände? Åkte du in?

Nej jag spydde lite mer, o sen la ja mig för o sova bort de o åka in imorse, jo tjena. Har haft en helvetesmorron o ska snart krypa till dörrn o åka in. Har spytt, svimmat o ramlat in i väggen, antagligen blodtrycksfall. Så nu åker ja in, mår skit, penicillinet får ja ju inte ha kvar + att min antiemetika (mediciner mot illamående) inte hjälper längre.
  • Mabaja
    Smålands jänta i storstaden skrev 2010-10-01 13:03:59 följande:
    okej, känns nog skönt att ha det mesta klart innan den kommer! För nu är det dax för dig tycker jag! "spring" lite extra i trappor nu!
    Jag trodde att det skulle räcka med att jobba 100% tom bf, men tji fick jag. och nu tänker jag inte springa i fler trappor och uppförsbackar. Ska klara av att gå med! och mitt vänstra ben hänger inte med i trappor och backar. haha. är max 13 dagar kvar iaf så det är ju positivt.. :)
  • Muffe80

Nää Sofy, vilket skit. Stackars dig som mår så där

kram!!

• färnik

Äntligen har jag börjat känna små lätta rörelser från magen! Hjärta Helt klart på tiden tycker jag, min lilla inneboende är ju ungefär 1,5dm nu, så det måste ju kännas när h*n rör sig där inne tycker jag! Firade det hela med att vara MODIG och köpa två små bodysar med Findus och en med barbapappa. Jättesöta! Hoppas att de kommer få bli använda så småningom...

Angående storlekar, så köper jag inget mindre än stl 56. Dottern kunde bara ha 50 i en vecka innan det var dax att byta upp en storlek, och jag misstänker att nästa barn inte tänker bli mindre... Oskyldig

Sofy: hoppas du får bra hjälp nu så du kryar på dig snabbt!!!

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma