• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • Pancakes

Oj, vad aktiva alla är idag! Härligt! Kul att höra från Happiness och Smålandsjäntan och ni andra! 2barnsmamma84, vilken fin mage du har! Vill också ha :) Happiness, underbart med hjärtljuden! Måste kännas jättehärligt! Kram på er!

• Mabaja
    Happiness: Vi tycker att det ska bli spännande att se om vårt barn kommer få adhd då min man har det. Han har visserligen en "lätt adhd". men vi väntar med spänning för att få veta om det har gått i arv. Senaste rön jag läst tyder ju på att det nu är ärftligt. Skulle bli kaos här hemma om både man och barn får "utbrott" samtidigt. och sen rastlösheten och koncentrationssvårigheterna! :) och sen jag som inte har något tålamod på det. :)

Sofy: Hur ser du på att dina barn kanske får adhd?
    Själv har jag "räknat" med att våra barn får lite olika men hoppas självklart på att kunna stryka från "listan"... Typ adhd, dyslexi, astma, allergier, magproblem och såna saker som gärna går i arv.
  • Muffe80

Sofy - du ska ju göra KUB + någon mer här inne om jag inte minns fel.
    Om ni får dåliga siffror, vad kommer ni göra då?
    Och har ni bestämt vad ni gör om barnet har ds?

• sofy
    Happiness skrev 2010-10-04 13:20:28 följande:
    Sofy. Tack för ditt svar! Detta är ju bara så intressant alltså. Som du skriver det måste vara en tillgång i många lägen . Där de flesta blir utröttade och ger upp där ångar du på tills det är klart. Sen det med intresse för saker...jag menar hur sunt är det att dag ut och dag in hålla med med något man tycker är dötråkigt...som ett jobb tex.

Återigen tack för att du delar med dig. Inboxar i framtiden. Har läst mycket om Hypo och inom den ramen faller ju också mycket in som tex. Depression, panikångest, utmattningsyndrom, fibromyalgi osv.

En kompis skrev till mig att hon trodde hon led av ADD en tyst form av ADHD hon läste kriterierna och var bombsäker på att det var det hon led av. Nu ska vi inte uppta tråden med neuropsykiatri...Haha var det en gravidtråd detta !?!?!

Ja du är stark eftersom Hyperemesis gravidarum är en högst otrevlig åkomma Glest om det på tråden.
    KRAMAR TILL DIG!!!!!!  
    Ingen fara, så gärna så :)

Jaa, så äre verkligen. Kan dra ett exempel me jobbet i butik, de tyckte ja va skitroligt o kunde lätt sitta 10 timmar i kassan, älskade kollegerna, kunderna o allt. Jag e jäkligt social och framåt o hade asroligt. Jobbade mer än gärna över. När jag va på praktik i ambulansen gick vi på 07.30 o körde till 21.30, men jag va pigg o ville INTE hem då så jag körde på till 03.30 nåra gånger, jobbade extrapass o va en frisk fläkt där enligt dom. ALLT va roligt, även prio 3 körningar där vi bara skulle transportera någon från ett sjukhus till ett annat, och de bara för de va intressant. Haha! ;) Då behöver jag inte sova, äta osv. Då är ja en duracellkanin :)

Ang hypo, jag har nog min ADHD o tacka där för att jag aldrig varit deprimerad, utmattad eller liknande, mamma/pappa o folk i min närhet säger att jag alltid varit glad, vad som än hänt. Sett allt positivt, skrattar, skojar o verkligen LEVER. Därför hade ja svårt o förstå att ja hade hypo, mina läkare också då många grejer inte stämde. Jag har ju haft många nederlag i livet, bla brutit allt som går, legat på sjukhus o opererat varenda kroppsdel utom huvudet, fått diagnos ADHD, hypotyreos, trombocytopeni, astma och en gång låg ja inne pga misstänkt dysfagi pga sköldkörteln, hade de dock inte men trots allt ja gått igenom så ser ja de positivt :) De e viktigt för o orka me!

Hade hon ADD då? De är ju typ ADHD utan hyperaktiviteten. Jag diagnostiserades me "pojk ADHD" för jag var mer utåtagerande o aggressiv än tjejerna som har ADHD (jag är ju tjej.. men) haha! Tjejer me ADHD tenderar oftast va blyga, ha prestationsångest o lider i de tysta medan pojkar som sagt är mer utåtagerande.

Men som sagt, inboxa om de är ngt. Jag tycker de är lika intressant som du :)

Haha, nää.. Färnevik har de ju iallafall.. vet inte om ngn mer haft de? Äeh, de är jobbigt men de är en del av min graviditet så de är ju bara bita ihop för när man ser bebisen på UL så äre så värt de :) Lilla skitungen!
  • MCT79

Men gud vad ni skriver... spyor, vibrerande dildos och väggar som ramlar in... jisses...

Jag står med ena benet i den här tråden och det andra i den andra tills vidare... ;) Ligger en bild på morgonens test i den andra tråden.. klent så det förslår såhär på självaste bim-dagen och allt.

Hoppas på mirakel! Glad

• sofy
    Mamma till W skrev 2010-10-04 13:34:56 följande:
    Sofy: Hur ser du på att dina barn kanske får adhd?
    Själv har jag "räknat" med att våra barn får lite olika men hoppas självklart på att kunna stryka från "listan"... Typ adhd, dyslexi, astma, allergier, magproblem och såna saker som gärna går i arv.
    Intressant fråga! ;) Men jag räknar nästan med det även om senaste artikeln häromdagen i DN tydde på genetiskt fel, kromosom 16 hade dubblat eller vad det stod. Men min man har också ADHD och både han och jag har en ganska grov diagnos. De är nog därför vi orkar me varann, haha. Vi fungerar exakt likadant så de är lätt o veta hur man ska agera vid dom tillfällena när blackouten kommer osv. 

Men ja, om nu vårt barn får de så gör de mig ingenting alls. Jag är GLAD att jag har en diagnos på det nu även om jag gick halva livet utan, för jag har sån förståelse själv för hur det är och hur de yttrar sig - så jag ser det bara som en fördel isåfall. Man vet ju hur man ska gå tillväga me hjälp o vad som kan behövas i framtida skolgång + hemma osv. Så de är inga problem alls :)

Hur ser ni på de?

Både min man o jag har också astma, suck. De är ju inget jag önskar men om de blir så får man väl deala med de också då. ADHD vore lättare o tampas me ;)
  • Pancakes
    sofy skrev 2010-10-04 11:10:02 följande:
    Haha ja de tycker ja också, ja va ju skitnojjig för ja hade ju sommarbreak från FL o allt, o "fick" ju inte bli gravid, o så blev ja de ändå.. Visste ju inte om ja skulle få progesteron utskrivet, o hur de skulle gå o blabla. Men ju mer tiden gick desto mer lugnade ja ner mig, o min man är lugnet själv så han får ner mig på jorden. När jag fick tokpanik o grät hysteriskt på 4+4 för ja blödde massa färskt blod o bara ville åka in så sa han "Men älskling, de behöver inte va missfall bara för du blöder. Dom kan inte göra ngt nu ändå så vi avvaktar o ser över natten.." KLOK MAN! De kan behövas ibland då jag alltid är fröken kaos i både huvud o kropp, ska alltid va full rulle o hej o hå ;)

Vart i sthlm bor du? Du kanske har sagt de men ja har isåfall glömt, my bad! Kul o träna! Önskar jag orkade de, gah. När hade du VUL nu igen?
    Tur att vi hysteriska tjejer har lugna män i alla fall :) Min är också hur lugn som helst.

Ja, jag älskar att träna och vill gärna göra det så länge som möjligt för hälsans och viktens skull. Har precis varit iväg och lett ett lunchpass och blev sjukt nojig. Under konditionstoppen fick jag lite molvärk i sidan som kändes typ som ägglossningsvärk. Vad var det? Blev lite rädd... Trodde det började blöda med det visade sig vara extra mycket flytningar bara under träningen.

Gaaah, blir tokig....ska jag sluta träna? Har inga problem med det varken konditions- eller styrkemässigt än så länge. Jösses, jag nojar verkligen ihjäl mig. Är livrädd för allt. VUL om två och en halv vecka, hur ska man stå ut??
  • sofy
    Muffe80 skrev 2010-10-04 13:38:17 följande:
    Sofy - du ska ju göra KUB + någon mer här inne om jag inte minns fel.
    Om ni får dåliga siffror, vad kommer ni göra då?
    Och har ni bestämt vad ni gör om barnet har ds?
    Aao de ska jag. De beror på, blir de dåliga på trisomi 13 & 18 så får vi se hur vi går vidare, men skulle de visa sig att den har de så kommer vi inte fortsätta graviditeten.

Ang DS så får vi ta de då. Nu tror jag inte alls på ngt dåligt resultat men ja - om.. Jag vet faktist inte. De blir en senare fråga isåfall :)
  • Pancakes
    Happiness skrev 2010-10-04 12:49:36 följande:
    GRATTIS LALLAN till sjukskrivningen! Lova mig att må som en prinsessa nu . KRAM!

Småland: Tack för din omtanke. Du är alltid så himla gullig. Vi ligger ganska nära i tid om jag inte missminner mig. Längtar till RUL:t den 21 oktober.

Oj jag har j glömt att berätta en sak...som är trevlig för en gång skull. . Var oss BM i fredags och jag fick lyssna på hjärtljuden för första gången. Bara skitsnabbt för jsg ville inte utsätta fostret. Så en sek lyssnade jag på det lilla tuffande tåget. 141 var hjärtslagen på. Skönt, att återigen få bekräftat att det lever
    Underbart att höra hjärtljuden! Så glad för din skull, du förtjänar verkligen din bebis nu!
  • sofy
    Pancakes skrev 2010-10-04 13:44:39 följande:
    Tur att vi hysteriska tjejer har lugna män i alla fall :) Min är också hur lugn som helst.

Ja, jag älskar att träna och vill gärna göra det så länge som möjligt för hälsans och viktens skull. Har precis varit iväg och lett ett lunchpass och blev sjukt nojig. Under konditionstoppen fick jag lite molvärk i sidan som kändes typ som ägglossningsvärk. Vad var det? Blev lite rädd... Trodde det började blöda med det visade sig vara extra mycket flytningar bara under träningen.

Gaaah, blir tokig....ska jag sluta träna? Har inga problem med det varken konditions- eller styrkemässigt än så länge. Jösses, jag nojar verkligen ihjäl mig. Är livrädd för allt. VUL om två och en halv vecka, hur ska man stå ut??
    Hahah ja, ibland e dom bra dom där männen ;)

De kan vara ligamenten som sträcks ut som livmodern hänger i.. ingen fara alls! Jag själv hade nog varit lite försiktig me så hård träning i början - faktiskt. Men det är bara JAG. Sen hade jag kört igång lite senare igen. Och varför.. hm! Pga min oro i guess, om ngt skulle gå fel så ville jag inte tro att de va pga det. Typ, jag vet inte.. jag förklarar så dåligt! ;p
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma