• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • rontgensyrran
    kajsalisa skrev 2010-10-04 18:58:28 följande:
    Tack tjejer. Var inte riktigt säker på vilka preparat som anses säkra vid graviditet, men Losec och Novaluzid är alltså ok?!
    Även Rennie som jag äter funkar bra :) Sen tar jag vid enstaka tillfällen omeprazol (som är billigare alt till losec mups) men det är snarare när jag har känningar av magkatarr.

Grattis till den första bebisen i tråden. Tänk att snart har vi alla en efter en bebisar på g. Nu är hjulet satt i spinn så nu kommer vi hädan efter att få säga grattis till varandra med jämna mellanrum! Underbart!
  • MCT79
    sofy skrev 2010-10-04 20:35:15 följande:
    De va exakt de lugnet jag kände direkt när jag plussade. Sen kom ju mina blödningar och paniken med dom, dock gick tiden o ja lugnade återigen ner mig allt eftersom. Om du känner så, då tror jag de är OK! :D

Mina bröst ömmade massor innan BIM, sen lugnade de ner sig o jag trodde de försvann.. men de kom tillbaka igen nångång där efter nån vecka eller så. Sen har de fortsatt, de va lugnt förra veckan men nu - JÄVLAR va ömma bröstvårtor ja har, men dom ska väl kanske växa lite nu igen, va vet jag ;) Och molvärken, jag hade en sjuuuk växtvärk i början, ibland nästan ont.

Men åh, så roligt! GRATTIS igen! :D
    Taaack.. vågar inte riktigt tro ännu... men hooooooooooppas!!!  :))
  • sofy
    MCT79 skrev 2010-10-04 21:30:53 följande:
    Taaack.. vågar inte riktigt tro ännu... men hooooooooooppas!!!  :))
    Hoppas åt dig också! Uppdatera oss me nya test sen! :D
  • mallanis

Är i väg på jobb så hinner bara titta in och läsa men...

MCT- stort grattis!

Mabaja- Hoppas hoppas du får din lill* snart!!!

Tredje gången gillt!?
  • Muffe80

Åhh jag börjar bli helnojjig över detta med maten. Femte veckan nu som jag är inne på som jag inte äter riktig mat, lever på typ:

Yoghurt
    Bröd, helst ljust
    Räkost
    Oboy
    Sushi, räkor
    frukt
    Actimel
    Proviva
    Morötter

Alltså, denna ensidiga kost borde väl sätta spår i bebisen? Typ mindre utvecklad hjärna eller vad vet jag?!

Vet att man inte ska tänka så, men BORDE det inte vara så?

• Lallan
    Muffe80 skrev 2010-10-05 08:04:43 följande:
    Åhh jag börjar bli helnojjig över detta med maten. Femte veckan nu som jag är inne på som jag inte äter riktig mat, lever på typ:

Yoghurt
    Bröd, helst ljust
    Räkost
    Oboy
    Sushi, räkor
    frukt
    Actimel
    Proviva
    Morötter

Alltså, denna ensidiga kost borde väl sätta spår i bebisen? Typ mindre utvecklad hjärna eller vad vet jag?!

Tycker att det där ser allsidigt ut i jämförelse med vad jag levt på första veckorna alla gånger. Fil och havrefras Möjligtvis nån liten grönsak däremellan.
  • Pancakes

Yoghurt
    Bröd, helst ljust
    Räkost
    Oboy
    Sushi, räkor
    frukt
    Actimel
    Proviva
    Morötter

Jag tror inte det är nån fara alls. Flera av grejerna på din lista innehåller massa bra saker. Räkor är jättenyttigt och du får vitaminer och fibrer från frukt och så kalcium från yoghurten. Morötter är ju nyttigt och så innehåller väl proviva och actimel massa bra saker!
  • MCT79

Yoghurt
    Bröd, helst ljust
    Räkost
    Oboy
    Sushi, räkor
    frukt
    Actimel
    Proviva
    Morötter

Bebis hämtar sin näring från blodet... i ditt blod finns näringsämnen dels från det du äter, dels från de depåer du har i kroppen av olika ämnen. Så bebis får det den behöver och kräver. Lita på det. =)

Om du är jätteorolig kan du ju äta nån extra vitamintablett?  Men det är nån vitamin man ska se upp med.. A om jag inte minns helt fel, det finns en maxdosering på just den.
  • Pancakes
    MCT79 skrev 2010-10-04 16:42:14 följande:
    Ringde nyss till en barnmorska på barnmorskemottagningen i Kungsängen... fan vet varför... jag behövde ventilera bara. Gud vilken underbar människa. Ringde dit i Januari med i samband med mitt utomkvedes då... lika underbart bemött då...  jag känner mig sååååå luuugn nu....

Låter det knäppt att säga att jag är lugnare denna månad än förra? Vet inte varför... Har inte alls samma känsla av att nått är fel... även om jag inte vågar hoppas riktigt... Hmm..  Kanske för att man nu varit med om ett "vanligt" mf och vet hur det är.. jag vet inte...

Pancakes har du mycket symtom? Jag hade hemskt ömma tuttar men de är nästan borta.. ömheten allså, inte tuttarna..  Cool.. har däremot rätt rejäl molvärk som kommer och går..  å ett lugn... hahah-... jag är rubbad... =)
    Åh, så skönt! Skulle också vilja prata med nån som är så där gullig. Min BM viftar bort det mesta som jag säger så att jag bara känner mig fånig.

Jag tror på dig MCT! Magkänslan betyder mer än man tror.

Näe, jag har inte mycket symtom alls :( Känns lite jobbigt. Känner mig inte särskilt gravid. Får försöka hålla ut till VUL för då får jag veta i alla fall. Tills dess är det svårt att glädjas fullt ut.
  • MCT79

Hittade den där på livsmedelsverkets hemsida, där kan du läsa mer om just vitamin A. http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kosttillskott/Vitamin-A/A-vitamin-bakgrundsdokument/ "Sammanfattningsvis

Sammanfattningsvis är A vitamin ett livsnödvändigt ämne som människan behöver i sin dagliga kost, men överintag kan leda till förgiftningsskador. En svensk normalkost täcker väl dagsbehovet av A vitamin, och A vitamin brist förekommer inte i Sverige idag. A vitamin behövs för en normal graviditetsutveckling, men det finns indikationer på att mycket höga intag mycket tidigt i graviditeten kan ge en ökad risk för fosterskador. De kostråd som finns i Sverige idag säger därför att gravida skall undvika att äta lever och leverrätter och att eventuella extra kosttillskott av A vitamin i form av multivitaminer eller liknande inte ska innehålla mer än högst 1 mg A vitamin per dagsdos, om inte läkare föreskriver annat."

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma