• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • Mabaja
    sofy skrev 2010-10-04 13:43:11 följande:
    Intressant fråga! ;) Men jag räknar nästan med det även om senaste artikeln häromdagen i DN tydde på genetiskt fel, kromosom 16 hade dubblat eller vad det stod. Men min man har också ADHD och både han och jag har en ganska grov diagnos. De är nog därför vi orkar me varann, haha. Vi fungerar exakt likadant så de är lätt o veta hur man ska agera vid dom tillfällena när blackouten kommer osv. 

Men ja, om nu vårt barn får de så gör de mig ingenting alls. Jag är GLAD att jag har en diagnos på det nu även om jag gick halva livet utan, för jag har sån förståelse själv för hur det är och hur de yttrar sig - så jag ser det bara som en fördel isåfall. Man vet ju hur man ska gå tillväga me hjälp o vad som kan behövas i framtida skolgång + hemma osv. Så de är inga problem alls :)

Hur ser ni på de?

Både min man o jag har också astma, suck. De är ju inget jag önskar men om de blir så får man väl deala med de också då. ADHD vore lättare o tampas me ;)
    Jag tycker som sagt att det gör oss ingenting. Men med tanke på vad jag hört hur min man har haft det under sin uppväxt är jag glad att han har det yrke han har. Han har slagit sönder lite saker som hans pappa fått ordna upp efteråt... Så jag är glad att min man är målare i yrket så han kan ju göra en del själv. haha. och han har även en misshandelsdom för att han inte kunnat begränsa sig när adhd:n tagit över. Nu är han dock så pass vuxen att han går lös på saker istället för människor! senast i raden var det ett glas som gick sönder för att han fick ett litet utbrott, annars har det mest varit kläder som slitits sönder och sparkat sönder vår dvd och lite såna saker.

Så för mig gör det inget, MEN jag kommer hålla ögonen öppna så man har möjlighet att få en tidig diagnos, som min man fick. Hans mamma började ana oråd när min man alltid gick lös på sin bror när han blev arg. haha.

Det enda som skulle bli knas i vår situation är om vårt barn och min man tappar greppet samtidigt. :) Då skulle det bli spännande... Hur min man hanterar situationen!
  • Muffe80

Någon som haft molvärk till och från några gånger per dag i v 10-12? Känner som svag mensvärk då och då och det gör även ont när jag hostar

Sofy - vad var det för artikel i DN?

• sofy
    Mamma till W skrev 2010-10-04 13:49:52 följande:
    Jag tycker som sagt att det gör oss ingenting. Men med tanke på vad jag hört hur min man har haft det under sin uppväxt är jag glad att han har det yrke han har. Han har slagit sönder lite saker som hans pappa fått ordna upp efteråt... Så jag är glad att min man är målare i yrket så han kan ju göra en del själv. haha. och han har även en misshandelsdom för att han inte kunnat begränsa sig när adhd:n tagit över. Nu är han dock så pass vuxen att han går lös på saker istället för människor! senast i raden var det ett glas som gick sönder för att han fick ett litet utbrott, annars har det mest varit kläder som slitits sönder och sparkat sönder vår dvd och lite såna saker.

Så för mig gör det inget, MEN jag kommer hålla ögonen öppna så man har möjlighet att få en tidig diagnos, som min man fick. Hans mamma började ana oråd när min man alltid gick lös på sin bror när han blev arg. haha.

Det enda som skulle bli knas i vår situation är om vårt barn och min man tappar greppet samtidigt. :) Då skulle det bli spännande... Hur min man hanterar situationen!
    Hahahaha! Åååh va ja känner igen mig! Jag var likadan, min man också. Han har också en dom på sig, grr. Fick han ngt straff? Inge bra alls! Men ja, han fick blackout o minns heller inget av det. De är absolut ingen ursäkt men jag vet ju tyvärr att de är så. Jag själv har slagit sönder min bil, fleeera bucklor i den, haha. Dörrar, småsaker hemma, mobiler, brutit min hand flertalet ggr pga det, o ja herre. De är spännande hos oss ibland när han är irriterad, jag blir irriterad o vi får båra utbrott samtidigt. Ett jäkla liv då.

Ja, precis. Så känner jag också, om jag anar oråd så vill jag ha en tidig diagnos för o kunna göra de bästa framöver.

Och jag är nog liite orolig också för hur jag kommer va som mamma - med ADHD. Jag är LIVRÄDD för att jag ska "tröttna" på om barnet skriker för länge, vad gör jag då? Eller om de stökar ner för mkt osv. Gah. Ska nog ta upp psykologkontakten + medicineringen efter avslutad grav för o förhindra de, inge kul o ens tänka så.

Menar absolut inte att jag skulle va våldsam. Men om jag bara stänger av och ignorerar det liksom..
  • sofy
    Muffe80 skrev 2010-10-04 13:56:32 följande:
    Någon som haft molvärk till och från några gånger per dag i v 10-12? Känner som svag mensvärk då och då och det gör även ont när jag hostar

Sofy - vad var det för artikel i DN?
    Hahahaha Muffe du e rolig du :) Molvärk = växtvärk. Och ja, jag har de ungefär som i början nu. Men de e ju också nu de börjar växa massor därinne igen - alltså helt normalt.

Här är länken; www.dn.se/nyheter/vetenskap/forskare-adhd-har-genetiska-orsaker-1.1179811

:)
  • Pancakes
    sofy skrev 2010-10-04 13:47:46 följande:
    Hahah ja, ibland e dom bra dom där männen ;)

De kan vara ligamenten som sträcks ut som livmodern hänger i.. ingen fara alls! Jag själv hade nog varit lite försiktig me så hård träning i början - faktiskt. Men det är bara JAG. Sen hade jag kört igång lite senare igen. Och varför.. hm! Pga min oro i guess, om ngt skulle gå fel så ville jag inte tro att de va pga det. Typ, jag vet inte.. jag förklarar så dåligt! ;p
    Ja, jag har trappat ner redan. Brukar träna fem gånger i veckan minst och har nu dragit ner till tre och inte lika hård träning alls. Dock är det svårt att "ta det lugnare" när man leder pass. Det är vad det är liksom och jag kan inte softa till det hur mycket som helst. Då måste jag berätta för gymchefen och sluta helt med passen eller byta intensitet och då blir det så stor grej av alltihop och alla får reda på det osv.. Kanske ska berätta för gymchefen i alla fall..
  • Mabaja
    sofy skrev 2010-10-04 13:57:18 följande:
    Hahahaha! Åååh va ja känner igen mig! Jag var likadan, min man också. Han har också en dom på sig, grr. Fick han ngt straff? Inge bra alls! Men ja, han fick blackout o minns heller inget av det. De är absolut ingen ursäkt men jag vet ju tyvärr att de är så. Jag själv har slagit sönder min bil, fleeera bucklor i den, haha. Dörrar, småsaker hemma, mobiler, brutit min hand flertalet ggr pga det, o ja herre. De är spännande hos oss ibland när han är irriterad, jag blir irriterad o vi får båra utbrott samtidigt. Ett jäkla liv då.

Ja, precis. Så känner jag också, om jag anar oråd så vill jag ha en tidig diagnos för o kunna göra de bästa framöver.

Och jag är nog liite orolig också för hur jag kommer va som mamma - med ADHD. Jag är LIVRÄDD för att jag ska "tröttna" på om barnet skriker för länge, vad gör jag då? Eller om de stökar ner för mkt osv. Gah. Ska nog ta upp psykologkontakten + medicineringen efter avslutad grav för o förhindra de, inge kul o ens tänka så.

Menar absolut inte att jag skulle va våldsam. Men om jag bara stänger av och ignorerar det liksom..
    Han fick villkorligt och 16000 i böter om jag lyssnat rätt. :) Men det var före "min tid". Nu går han som sagt lös på ting istället för människor!

Roligast var när min man gick i sömnen och inte hittade till toaletten (vi var hemma hos min pappa) och han började skälla och ha sig. Min pappa blev jätterädd och trodde han var dyngrak och därför blivit aggressiv. Sen när jag förklarat att han går i sömnen så satt pappa bara med tappad haka. haha. Fast han har ju fått se den aggressiva sidan med. Han har slagit sönder en skjutdörr hemma hos pappa. Jag skäller lite på honom och låter han vara. Sen kommer han tio-femton min senare och bekänner färg och säger att det han gjort var lite onödigt. :) Så det går åt rätt håll, även om det alltid finns kvar!

Det kommer gå bra för dig som mamma eftersom du vet dina brister idag. Då har man kommit långt och man kan utgå ifrån det! Men koliknätter är nåt jag oroar mig lite över, men har gästsängen bäddad så min man kan sova där istället för att gå i taket. haha.
  • Pancakes

Tjejer, visst är all fetaost pastöriserad? Är så sugen på kyckling och festaostsallad ikväll..

• sofy
    Mamma till W skrev 2010-10-04 14:04:50 följande:
    Han fick villkorligt och 16000 i böter om jag lyssnat rätt. :) Men det var före "min tid". Nu går han som sagt lös på ting istället för människor!

Roligast var när min man gick i sömnen och inte hittade till toaletten (vi var hemma hos min pappa) och han började skälla och ha sig. Min pappa blev jätterädd och trodde han var dyngrak och därför blivit aggressiv. Sen när jag förklarat att han går i sömnen så satt pappa bara med tappad haka. haha. Fast han har ju fått se den aggressiva sidan med. Han har slagit sönder en skjutdörr hemma hos pappa. Jag skäller lite på honom och låter han vara. Sen kommer han tio-femton min senare och bekänner färg och säger att det han gjort var lite onödigt. :) Så det går åt rätt håll, även om det alltid finns kvar!

Det kommer gå bra för dig som mamma eftersom du vet dina brister idag. Då har man kommit långt och man kan utgå ifrån det! Men koliknätter är nåt jag oroar mig lite över, men har gästsängen bäddad så min man kan sova där istället för att gå i taket. haha.
    Och min fick sitta 40 dgr på öppen anstalt. Dumma män! Men de va nåra år sen de hände, dock nyligen han fick sitta. Men ung & dum - jag vet inte. Han är en helt annan människa nu iallafall, min nallebjörn, haha. Men de får ja inte säga högt! ;D

Men guuud, hahahaha! Ja har iofs också gått massa i sömnen men aldrig vart aggressiv då vad jag vet ;) Läskigt! Oj, skäller du på honom? Haha. Jag hade blivit ännu mer galen då, eller jag blir de. Sen går ja iväg o lugnar ner mig o sen säger ja förlåt. ;)

Joo ja hoppas veerkligen det. Men jag oroar mig ändå som fasen för om barnet skriker non-stop, om de blir koliknätter, om de ligger grejer överallt, om jag kommer känna mig "låst" o få panik över att inte "kunna göra vad jag vill när jag vill" - svårt o förklara men min impuls/spontanitet. Usch. Jag va barnvakt åt en kompis bebis en kväll och jag orkade inte hålla på hela tiden, hoppas så innerligt de bara är så med andras och inte sin egen. För barn i övrigt älskar jag, dagis osv me full fart. De e ju skitkul. Svår balansgång men jag hoppas som sagt de går bra.

Spännande om ni får kolikbebis, me din man. Hur tror han att han kommer ta papparollen, o reagera osv?  Men USCH va jobbigt o leva med en som har ADHD o den andra inte. Har du dåligt tålamod skrev du? Hur går de egentligen? ;D
  • sofy
    Pancakes skrev 2010-10-04 14:41:23 följande:
    Tjejer, visst är all fetaost pastöriserad? Är så sugen på kyckling och festaostsallad ikväll..
    De står på, vet inte men tror dom flesta är de iallafall :) Men läs på förpackningen!

Men va gott me maaaaaaaaaaaaaaaaaat... Ååååh!!
  • Muffe80

Jag längtar till den dagen jag kan äta mat, ska bli så himla gott med en köttbit och pommes eller så! Slurp!

Nu har jag bestämt att KUB får det bli, läste på om trisomi osv och de flesta är ju inte livsdugliga så hellre veta det snart än när man gått full graviditet känner jag! Det blir inget värdigt liv för någon.

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma