• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • Lallan
    sofy skrev 2010-10-05 18:25:41 följande:
    Men.. va? Cytotek? Why? :/ I samma grav som fostret dog alltså? Hm!

Fan va läskigt o känna de på sig.. Usch!

Mest nyfiken eftersom min läkare påstår att de som får sena MA har haft ngt fel på fostret innan, typ fel storlek, eller ngt annat avvikande..
    Fick konstaterat mf runt v6 men bevisligen var det inget mf utan jag var inte så långt gången som jag trodde utifrån sista mens. Läkaren skulle dubbelkollat med en annan läkare vilket inte skedde. Enligt läkarna så ska inte cytoteken kunna påverka så långt efter men egentligen så kan dom inte säga det till 100%. Dom tror att det är troligare att det var ngt annat fel på fostret som gjorde att det inte överlevde.
    Jag hade börjat känna rörelser vilket jag inte kännt på några dar och det i samband med att jag upplevde mgen som mindre och att jag sprang och kissade som en tok gjorde mig rätt säker. Magen och kissandet var likadant första gången i v 11.
  • kajsalisa

Jisses vad ni skriver tjejer. Har fått bläddra tillbaka 15 sidor tror jag för att läsa ifatt. Kan inte kommentera allt? Utan nöjer mig med att tala om att jag tänker på er alla och följer er med stort intresse. Kram!

• rontgensyrran
    kajsalisa skrev 2010-10-05 19:25:27 följande:
    Jisses vad ni skriver tjejer. Har fått bläddra tillbaka 15 sidor tror jag för att läsa ifatt. Kan inte kommentera allt? Utan nöjer mig med att tala om att jag tänker på er alla och följer er med stort intresse. Kram!
    Japp man måste vara sjukskriven eller ledig för att följa med i detta tempo. Ha mycket dötid iaf :) Hoppas allt är bra med dig. När får man se din fina bebismage nästa gång. Börjar bli dags igen tycker jag :D Kram
  • sofy
    Lallan skrev 2010-10-05 19:18:14 följande:
    Fick konstaterat mf runt v6 men bevisligen var det inget mf utan jag var inte så långt gången som jag trodde utifrån sista mens. Läkaren skulle dubbelkollat med en annan läkare vilket inte skedde. Enligt läkarna så ska inte cytoteken kunna påverka så långt efter men egentligen så kan dom inte säga det till 100%. Dom tror att det är troligare att det var ngt annat fel på fostret som gjorde att det inte överlevde.
    Jag hade börjat känna rörelser vilket jag inte kännt på några dar och det i samband med att jag upplevde mgen som mindre och att jag sprang och kissade som en tok gjorde mig rätt säker. Magen och kissandet var likadant första gången i v 11.
    Herregud, dåligt!!! Sånt där borde verkligen inte få hända! Usch.

Men vadå, du kände rörelser, magen mindre o du kissade mycke? Vad gjorde de dig säker på? :/
  • Happiness
    sofy skrev 2010-10-05 18:03:34 följande:
    Bara en grej jag funderat på.. Ni härinne som fått sena MA, efter v 10-12 typ, hade ni sett hjärtaktivitet o foster innan då på tidigt VUL? Eller gick ni ovetandes om hur de fortskred därinne? Bara lite nyfiken. Hur va fostret i förhållande till er vecka då, OM ni gjorde tidigt VUL? Innan den dog, alltså.
    Gjorde VUL i vecka 7 någonting och då såg allt fint ut. Hjärtat slog och läkaren sa att den var rätt i tid. Jag själv funderade och tyckte att fostret var en aningens liten för tiden. Inte mycket men att det släpade ca 2-3 veckor. Läkaren viftade bort det och sa att allt var perfekt.

När de gjorde märning och UL vid KUB:n i vecka 12 någonting. tyckte jag fortfarande att fostret släpade i tid. Men återigen överläkaren tyckte inte alls det var konstigt. Hjärtat slog fint. Problemet var de dåliga siffrorna på KUB. Jag bestämde mig för att gå vidare med MKP.

Veckan efter 13 någonting kom jag tillbaka hjärtat slog och överläkaren tyckte det såg fint ut. Dessvärre var det svår att utföra MKP då fostret låg framför så vi bestämde att jag skulle komma tillbaka nästföljande onsdag v 14+ någonting. På lördagen kände jag hur det blev tomt och tyst i magen. Rörelserna jag känt försvann. Onsdagen därpå vid UL:t kunde ÖL bara konstatera att fostret hade dött. Jag visste det redan.

Har läst efteråt att på just denna kromosomavvikelse så blir fostret en aningens mindre. Huvudmåttet stämmer men inte riktigt kroppsmåttet. Det var väl det jag reagerade på vid VUL: (gjorde 2) Med andra ord allt såg fint ut fram tills det dog förutom att det låg ca 2-3 v efter i tid.

Så jag tilhör inte den kategorin som gick omkring ovetandes.
  • färnik
    Smålands jänta i storstaden skrev 2010-10-05 16:31:57 följande:
    Mabaja o rontgen jag vill oxå se era hemliga magar!
    och jag också! Skrattande
  • Happiness

Glömde skriva 15+ något såg ÖL att det var dött. Det var onsdag. Han var så fruktansvärt gullig och tryckte mig för att föda fram det redan på fredagen. Så jag gick bara med det i magen i 2 dagar och det är jag honom evigt tacksam för.

Konstigt att tänka på....jag är i vecka 17 nu...en vecka tidigare dog mitt förra foster. Helt jäkla sjukt att tänka på. Ber till någon gud att RUL:t inte kommer visa något. Men det får jsg snart reda på Den som lever få se...ursäkta min cynism.

• Mabaja
    rontgensyrran skrev 2010-10-05 19:04:10 följande:
    Mig skrapade de ju 2 ggr!!! Först en gång och fick inte så mycket utbyte som hon kallade så hon skrapade mig ännu en gång och fick inte mer då heller.

Detta var på tisdagen innan nyår. Och på lördagen hade jag ringt in till KK-akut för att jag hade rejäla blödningar och rejäla smärtor. Det enda de sa till mig var att jag skulle ta panodil och värmekudde och blödde jag inte ner en binda på mindre än 30 min så behövde jag inte komma in. Jag blödde en på 45 min!  Jag trodde i min naivitet att detta samtal antecknades. Så när det var dags för min skrapning och sövning inför den var jag jäkligt nervös speciellt eftersom man inte fick ha med något stöd. Så jag sa till ena sköterska/ eller usk att vad ska jag ha på mig där ner. Då sa de ingenting, och jag påpekade då att jag blödde fortfarande rätt mycket och om jag inte kunde få nåt att lägga i sängen. Sen träffade jag en läkare på op-salen och en massa annat folk. Läkaren frågade typ inget och undrade bara om jag hade några frågor. Men som jag sa till henne var jag så nervös att jag har ingen aning om vad jag ska fråga nu, har glömt alltihopa.

Det visade sig senare, då jag fick komma på återbesök efter en vecka att inget fanns kvar och jag troligvis spontan aborterat den lördagen jag ringde in!!!
    Ja det är helt galet hur sjukvården kan vara ibland. Själv tog jag mina cytotec på tisdagen och började störtblöda på fredagen. Fick ta med mig dator och telefon in på toa för att fördriva tiden. Satt då och det bara rann ur mig i en timme och de på kk sa åt mig att sätta på en binda och samma som dig, hade jag blött ner mig inom 30 min skulle jag komma in... Det tog mig 20 min, sen var det en "fin" pöl i vår vita soffa. Så då återgick jag till att sitta på toa till min man kom hem två timmar senare..

Sen fick jag välja själv om jag ville skrapas eller om jag skulle vänta ut det hela. och jag sa bara "skrapa mig"... Men de tyckte att det egentligen var onödigt eftersom det var en fosterhinna på 2*2 cm som skulle ut. Men för en gångs skull lyssnade de på mig! :)
  • Happiness

men hur 17 stavar jag i dag då!?! släng av dyslexi.."och tryckte in mig i kön för att föda"......ska det vara. HAha..han tryckte på mig och plopp så kunde jag föda på fredag....OBS!!!! Tar inga droger om någon undrar OBS!!!!

• färnik

Otroligt vilken aktivitet här är! Hade inte varit inne sedan igårkväll så nu hade jag en massa att läsa igen. =)

Själv har jag haft den tröttaste dagen på länge. Jag har bara sovit, och sovit, och sovit. La mig vid före 21 igår, (sedan ett antal toabesök under natten förstås) gick upp 7 och tog en macka, la mig igen, gick upp 13 och gjorde lunch, la mig igen... Vaknade 17:50. Helt sanslöst känns det, det senaste dygnet har jag typ sovit/legat 20 timmar! Oskyldig

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma