Inlägg från: rontgensyrran |Visa alla inlägg
  • rontgensyrran

Plus igen efter mf/ma

Åhhhh....sååååååååååååå tråkigt sitter i kö till barnmorska direkt och har gjort det i 26 min nu. Det är skandal! Allt detta för att en läkare missa att skicka remiss till mig på UL av min njure. Ska ju utvärdera den om 2 veckor...lite svårt om de inte har nåt att jmf med liksom!!! PUCKO! Dessutom har jag ring bm-direkt innan och hon skickade honom ett mejl där hon bad honom att ringa upp mig vilket han inte gjort, det har gått 2 v nu och jag har dessutom tagit reda på hans nummer och den luren använder han ju aldrig!!!

• rontgensyrran
    Odetta skrev 2010-10-15 11:08:04 följande:
    Vad frustrerande! hur mår du nu annars vännen? Mår du bra iguen?

*kramisar*
    Nu har jag äntligen kommit fram och hon kan inte göra något förrutom att skriva till honom och be honom ringa mig och hon hade sett honom i onsdags så jobbar gör han iaf. Så jag hoppas att han ringer nu i dagarna. Annars skiter jag i vilket nu och så får de grunda sitt beslut på ett kreatinin prov. Men det han inte verkar fatta är att så länge man har en välfungerade njure så är provet bra. Så det går ju liksom inte att bedömma med enbart det provet.

Jag känner mig bättre så det är skönt :) Kram
  • rontgensyrran
    Smålands jänta i storstaden skrev 2010-10-15 11:38:03 följande:
    Hur känns det i era magar? Jag har som mensvärk längst ner i magen när jag rör mig, böjer mig eller vänder mig i sängen. Sitter/ligger jag stilla känns inte så mycket mer än att det töjer både inne och ute. Är det växtvärk eller är det något jag borde kolla upp? Bebis lever och spakar men jag blir ju orolig om tappen är påverkad eller det är något annat!
    Så hade jag senast häromdagen. Jag har haft det tidigare också men då hade jag inga sammandragningar som jag har många nu. Ska till bm på måndag får se vad hon säger då. Men menssmärtan är borta nu igen men sd fortsätter
  • rontgensyrran
    Happiness skrev 2010-10-15 12:53:35 följande:
    Vad skönt at du känner dig bättre och att menssmärtan är borta. Kan menssmärtan ha något att göra med hur barnet har legat på din blåsa/ledare?
    Vad är det för beslut de ska ta? Operation? Nä det är det inte va? Men hur funkar det med kreatinprovet? Visar det bra värden fast det kan vara så att en njure är kass?
    ja som du längesen redan förstått så är detta inte alls mitt område Glad över att du känner dig bättre.
    Jag hoppas ju på det. Men oroar mig aningens för att bebisen vill komma tidigare att livmodertappen skulle vara engagerad. Det är den säkert inne. Men eftersom jag är sjukskriven får jag för mycket tid att tänka på sånt strunt!

De ska ta ställning till fortsatt sjukskrivning samt ev operation. men som det känns nu kommer det inte bli aktuellt med op. Känner mig ju trots allt bättre.

Kreatinin är ju en bedömning på njurarnas förmåga och man kan genom att ta det provet upptäcka nedsatt njurfunktion. Men det är mycket som spelar in när man bedömmer njurarnas funktion. Finns vissa program som vi bla på röntgen använder oss av för att räkna ut GFR (glomulär filtrations hastighet)som anger hur snabbt blodplasma filtreras genom njurens glomeruli. När man räknar ut GFR så skriver man in kreatininvärdet, ålder, kön, längd och vikt. Sen får man en uppskattning genom detta.

Så ibland finns det gamla tanter som är typ 90 år, väger 55 kg, 160 cm lång och har ett normalt kreatininvärde på 78 ex. Om man skulle räkna ut hennes GFR så hade hon fått 36 vilket innebär att hon har en måttlig njurinsufficiens.

Finns ju många patienter hos oss som har normalvärde på krea och är unga men med enbart en njure. Deras GFR blir bra trots att de har enbart en njure.

Så i mitt fall så kan min andre njure kompensera den andra oavsett hur urusel den är .

Kanske blev väldigt invecklat detta?????? Hoppas du fattar min poäng happiness :)
  • rontgensyrran
    Pancakes skrev 2010-10-15 15:05:26 följande:
    Måste fråga er experter en fråga. Mozzarella, parmesan och övriga hårdostar är väl alltid okej eller hur? Jag gillar inga typer av mögelostar eller brie men mozzarella och parmesan och andra hårda lagrade ostar älskar jag och är väldigt sugen på det.
    Ostar som är tasöriserade går bra...dvs mozzarella och parmesan och såna :)
  • rontgensyrran
    Smålands jänta i storstaden skrev 2010-10-15 14:42:58 följande:

Ringde nyss huddinge efter haft två ordentliga värkar, iof med några timmars mellarum, men de vill att jag åker in med en gång och kolla upp det! Hjälp nu blev jag orolig efter att hon sa att jag skulle åka med en gång...

Annars vill de ju att man inte kommer in i onödan men jag ringde ju bara för att få bekräftat att det kunde vara såhär! men nej då... sitter på jobbet och slutar inte förens 21 ikväll men jag får lämna timmisen ensam här så han får fixa allt, jag vill ju mitt barns bästa!

hua hua hua va orolig jag blev nu......

Ojdå låter inte kul med värkar så tidigt. Det är nog bra att du kollar upp det. Du får skriva här inne sen hur det har gått.

Kram på dig och lycka till!
  • rontgensyrran

Oj efter ha läst igenom allt "helgsnack" så ska man kommentera det man har läst :/ Minnet sviker kan jag säga, var ju så mycket man ville ha sagt.

Evsi-grattis till plusset!!! Alltid lika kul när man läser om dessa underbara pluss!

Smålandsjänta: Usch vad trist att tappen var påverkad. Detta gör faktiskt mig också lite mer orolig måste jag säga. Jag har ju haft problem med sammandragningar ett tag och "menssmärta", tycker även att sd har ökat lite i styrka nu under den senaste veckan :/ Får be barnmorskan kolla upp det på måndag. Hur länge skulle det bli aktuellt med sängläge för din del?

Odd: Styrkekramar till dig! Jag vet att du inte haft det lätt med ditt skitstövel till ex och med barnen dina på andra sidan jordklotet! Massa kramar på dig vännen! Önskar man kunde gjort något för att hjälpa dig.

• rontgensyrran

Hej alla söta flickor,

Jag kommer att dra mig undan lite grann nu i ca 2 veckor. Ska åka och bo hos mamma i Jkpg då  vi har det struligt på hemmafronten. Vill inte skriva ut mer än så här i forumet. Men mår inte speciellt bra just nu. :(

• rontgensyrran

Tack gulliga ni. Men tyvärr kommer detta nog sluta med att jag blir ensamstående. Inte vad jag hade räknat med när vi blev gravida i april :(

• rontgensyrran

Hej alla underbara tjejer!

Usch sitter nu och är så nervös. Ska till banken idag för att se möjlighetrna för mig att köpa ut mannen ur lgh. Kan jag inte det tvingas jag flytta, vet inte alls vad jag tar vägen. Kanske upp till Jönköping till familjen och bo där uppe medans jag letar efter ny lgh.  Eller om jag mot all förmodan hittar någon ny lgh att köpa inom det närmsta.

Inte kul att tvingas tänka på sånt när det närmar sig 2 mån kvar till förlossning. :( Skilsmässopappren är påskrivna och inskickade och mannen har gått med på ensam vårdnad till mig.

Usch nog om detta egoinlägg...hur är det med er????

Smålandsjänta: skönt att du är på väg hem. Antar att det gått aningens bättre med din livmodertapp?

Stor kram på er alla!

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma