Happiness skrev 2010-10-15 12:53:35 följande:
Vad skönt at du känner dig bättre och att menssmärtan är borta. Kan menssmärtan ha något att göra med hur barnet har legat på din blåsa/ledare?
Vad är det för beslut de ska ta? Operation? Nä det är det inte va? Men hur funkar det med kreatinprovet? Visar det bra värden fast det kan vara så att en njure är kass?
ja som du längesen redan förstått så är detta inte alls mitt område

Glad över att du känner dig bättre.
Jag hoppas ju på det. Men oroar mig aningens för att bebisen vill komma tidigare att livmodertappen skulle vara engagerad. Det är den säkert inne. Men eftersom jag är sjukskriven får jag för mycket tid att tänka på sånt strunt!
De ska ta ställning till fortsatt sjukskrivning samt ev operation. men som det känns nu kommer det inte bli aktuellt med op. Känner mig ju trots allt bättre.
Kreatinin är ju en bedömning på njurarnas förmåga och man kan genom att ta det provet upptäcka nedsatt njurfunktion. Men det är mycket som spelar in när man bedömmer njurarnas funktion. Finns vissa program som vi bla på röntgen använder oss av för att räkna ut GFR (glomulär filtrations hastighet)som anger hur snabbt blodplasma filtreras genom njurens glomeruli. När man räknar ut GFR så skriver man in kreatininvärdet, ålder, kön, längd och vikt. Sen får man en uppskattning genom detta.
Så ibland finns det gamla tanter som är typ 90 år, väger 55 kg, 160 cm lång och har ett normalt kreatininvärde på 78 ex. Om man skulle räkna ut hennes GFR så hade hon fått 36 vilket innebär att hon har en måttlig njurinsufficiens.
Finns ju många patienter hos oss som har normalvärde på krea och är unga men med enbart en njure. Deras GFR blir bra trots att de har enbart en njure.
Så i mitt fall så kan min andre njure kompensera den andra oavsett hur urusel den är .
Kanske blev väldigt invecklat detta?????? Hoppas du fattar min poäng happiness :)