Inlägg från: rontgensyrran |Visa alla inlägg
  • rontgensyrran

Plus igen efter mf/ma

3 barns mamma84 skrev 2010-10-12 20:40:10 följande:
    Tul liknade och sen Sf mått så ja det gick inte att ta fel
    Men hon bara skrattadejage inte rädd så men oj då tänker man.
    Hon sa att jag får bara stora barn och det är helt normalt då.
    Men har du inte haft problem vid tidigare förlossningar just för att dina barn vart stora??? Kommer de att snitta dig denna gången eller sätta igång dig tidigare eller nåt?
  • rontgensyrran
    3 barns mamma84 skrev 2010-10-12 20:45:40 följande:
    jag vet inte längre gumman är i vecka 31 i mon han väger nu 2000g och ja jag har Bf 21 dec så min önskan om att föda är ÖVER Gråter
    Så det blir snitt ..
    Har Tul 30/11 i nov o då blir det överläkaren som bestämmer tyvärr
    Jobbigt med så stort barn vid förlossning. Lång tid kvar till TUL. Men du får ändå tänka att blir det snitt så är det ju det bästa för dig!
  • rontgensyrran
    sofy skrev 2010-10-12 20:54:26 följande:
    Har en kompis som födde 5400 g o de va heller "iiiiiinga problem" o hon är ändå väldigt smal, inga höfter o väldigt liten. Hm!
    Inga problem?! Snälla låt mig döööö!!!! Nä men skämt åtsido, jag skulle aldrig fixa det, jag hade blivit jäkligt förlossningsrädd om jag hade fått veta att det var en så stor bebis! Jag hade lipat i veckor och haft vrålångest!
  • rontgensyrran
    sofy skrev 2010-10-12 21:06:51 följande:
    Jag me!! Haha.. Jag vägde 4160g o va 53 lång o då va jag stor ändå för min mamma e så liten! Smal och kort.. Jag tänker mig också 3500 max.. gah! Och så är jag rädd för hur de ska gå me min trombocytfunktionsdefekt. Dom måste ju medicinera me cyklokapron dropp + octostim, men av de blir man ju sååå jäkla seg o off liksom, lätt o krysta då.. Om inte så kommer ja förlora för mkt blod o då blir de ju en fara.. Får se längre fram va dom säger men ja vill prova vaginalt först..
    Fast samtidigt sa de ju att Mabaja skulle få en långdragen förlossning för bricanylen och det gick ju hur smidigt som helst :) Så kanske du inte heller blir så påverkad av medicinerna som du tror. Kan ju hoppas det iaf!
  • rontgensyrran
    3 barns mamma84 skrev 2010-10-12 21:05:30 följande:
    Gråtergråt för mig då jag e helt jävla nere typist fan fan fan ...
    Usch jag hade då aldrig vågat hoppas med den vikten på att föda vaginalt! Utan hade snarare vart överlycklig för att bli snittad.

Jag tror dock inte att jag ligger i farozonen om man ska kolla på sin mamma. Min mamma födde mig på beräknad dag och jag vägde 3333 g och min bror gick hon nog över en eller två dagar med och han vägde 3500 g. Så det låter som ljuv musik i mina öron ;P
  • rontgensyrran
    sofy skrev 2010-10-12 21:29:17 följande:
    Fast ja har opererats me de förut innan, o då får ja de en timme före + under tiden o man blir helt väck. Och de där me bricanylen tror ja inte på, är ju så små doser så jag tror inte de påverkar när man väl är igång faktiskt, min läkare sa iallafall att de inte alls spelade ngn roll eftersom de va så liten mängd..

Men de återstår o se. Höll ju på o förblöda under min halsmandeloperation för nåra år sen, haha. Halsmandlarna liksom! Visst att de e mkt blodkärl osv där men herre :p Vad gör inte ens förlossning då? ;)
    Usch då så läskigt! Känner mer och mer min tacksamhet över enbart problem med njuren, foglossning och sammandragningar ;P
  • rontgensyrran
    3 barns mamma84 skrev 2010-10-12 21:31:03 följande:
    gapar stort (ville oxå)

Jag vill inte ha snitt jag var så nära att dö sist
    Fast samtidigt så måste det ju gått minst lika illa om du hade försökt dig på en vaginal förlossning med den storleken. Troligtvis hade han nog inte lyckats komma ut av sig själv då och då riskerat att dö och du hade blivit akut snittad då och vart med om samma sak.

Vid planerat snitt så är det ju mer stabila förhållanden och mer koll än vid akuta snitt.
  • rontgensyrran
    3 barns mamma84 skrev 2010-10-12 21:40:38 följande:
    Så e det nog ..
    Dom har ju sagt oxå att om jag skulle få ett stort barn igen sa dem att dåfår jag inte blir gravid igen (hällst) så mina chanser att få en nr 4 är borta
    Men jag får väl vara glad att jag får snitt nu o bara tänka pos nu tills detta skitet är över.
    Men jag fattar inte VARFÖR får jag stora jävlar barn för.
    Är det jag eller mannens spermier som är udda eller bara vi som är onormala ???
    Var du stor när du föddes? De säger ju att stora barn brukar bero på mamman. Om jag inte är helt ute och cyklar.
  • rontgensyrran
    färnik skrev 2010-10-12 22:00:28 följande:
    Jag också... trots att det  faktiskt gick bra att föda dottern på 4600g... Nästa riskerar ju att bli större...

Finns det ngt man kan göra för att minska risken för att få ett väldigt stort barn?

Min farmor är mini mini, ca 150 lång och vägde kanske 45 i normalvikt, min far vägde 4600 och hon födda vaginalt. Helt fantastiskt att det gick! Själv är jag inte alls lite, 183 lång och skapligt bred över höfterna iaf, så det är ju en fördel för min del, men jag kan inte låta bli att vara lite orolig över det där ändå...
    Väldigt oseriöst svar från mig måste tilläggas. Men det sägs ju att rökning ger än mindre barn. Att det är en bidragande orsak till att man föder fler större barn idag  och har ökat sedan 90 talet, då många har slutat röka.

"Vikten före graviditeten tycks enligt forskarna ha större större betydelse än hur mycket kvinnan går upp fram till förlossningen. Andra skäl till att barnen blir tyngre är att färre kvinnor röker, vilket i sig är ett hälsotecken. Antalet diabetiker ökar, och diabetes leder till att barnen blir större." hittade det på någon sida. På någon annan sida stod det också att många som föder stora barn vet man helt enkelt inte varför.
  • rontgensyrran
    Muffe80 skrev 2010-10-13 09:50:23 följande:
    11+2 

Är inte 6.5 högt socker??
    Hos en frisk person variar blodsockret mellan 3,3 och 7 mmol/l med de högsta nivåerna någon timme efter måltiderna. Personer med obehandlad diabetes kan ha nivåer över 30 mmol/l.

När jag var inne så var mitt socker under ref intervallet och jag fick sätta dropp då jag inte fått käka tillräckligt.

Men det låter som helt klart att du ligger i den övre gränsen. Är testet efter du ätit?
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma