färnik skrev 2010-10-12 22:00:28 följande:
Jag också... trots att det faktiskt gick bra att föda dottern på 4600g... Nästa riskerar ju att bli större...
Finns det ngt man kan göra för att minska risken för att få ett väldigt stort barn?
Min farmor är mini mini, ca 150 lång och vägde kanske 45 i normalvikt, min far vägde 4600 och hon födda vaginalt. Helt fantastiskt att det gick! Själv är jag inte alls lite, 183 lång och skapligt bred över höfterna iaf, så det är ju en fördel för min del, men jag kan inte låta bli att vara lite orolig över det där ändå...
Väldigt oseriöst svar från mig måste tilläggas. Men det sägs ju att rökning ger än mindre barn. Att det är en bidragande orsak till att man föder fler större barn idag och har ökat sedan 90 talet, då många har slutat röka.
"Vikten före graviditeten tycks enligt forskarna ha större större betydelse än hur mycket kvinnan går upp fram till förlossningen. Andra skäl till att barnen blir tyngre är att färre kvinnor röker, vilket i sig är ett hälsotecken. Antalet diabetiker ökar, och diabetes leder till att barnen blir större." hittade det på någon sida. På någon annan sida stod det också att många som föder stora barn vet man helt enkelt inte varför.