Inlägg från: rontgensyrran |Visa alla inlägg
  • rontgensyrran

Plus igen efter mf/ma

Det beror på vilket resultat du är ute efter finns ju ex...

HbA1c, så kallat långtidssockerprov, är ett blodprov som ger ett mått på hur blodsockerhalten har legat två till tre månader innan provtagningen. http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=41986

P-Glukos är ett blodprov som kan ingå bland de prover som tas vid olika slags läkarundersökningar och hälsokontroller. Det görs framför allt för att se om man har diabetes. Provet mäter hur mycket socker man har i blodet. I vanligt tal säger man ofta att man kontrollerar blodsockret. http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=26264

• rontgensyrran
    Pancakes skrev 2010-10-13 11:52:06 följande:
    Hej kära vänner!

Har legat lite lågt på FL-fronten. Känner att jag bara stressar upp mig just nu och vill försöka tänka på annat fram till UL som är om drygt en vecka.

Hoppas ni mår bra!
    Det gör du rätt i. Ska bli kul att höra av dig efter du har vart på ditt UL :) Kommer nog att gå kanon!
  • rontgensyrran
    Mamma till W skrev 2010-10-14 10:42:21 följande:
    haha lite utanför ämnet men måste bara berätta en sak.

fick nyss ett mail från redaktören för programmet agenda på svt. han hade sett att jag känner en person de söker. och då hittar de det i min blogg. personen de söker är mattias spogardh som var med i svenska biggest loser. så var bara för mig att ringa min bror för att få tag i numret, har inte det senaste han bytt till. :)
    Shit vad sjukt! De kan kolla upp vad som helst på nätet egentligen. Det är lite skrämmande, tänk innan internet vad anonyma vi alla var?
  • rontgensyrran

Happiness är glad att det gick bra för dig idag :) Nu är det överstökat.

De vanligaste thyreoiditformerna är:

Subakut thyreoidit Kronisk autoimmun thyreoidit Thyreoidit efter förlossningen

Jag länkar här under där du kan läsa om de olika formerna mer ingående.

http://www.karolinska.se/Verksamheternas/Sjukdomar-tillstand--besvar/Hormon-inklusive-diabetes/Skoldkortelhormon/Skoldkortelinflammation/

Hoppas det är till nån hjälp :)

• rontgensyrran

Nu snart ska jag dra iväg på fk:s infomöte/utbildning. Kan vara bra så man får koll på allt. Man har ju inte direkt den mest positiva synen på försäkringskassan och deras sätt att jobba :P Eftersom det är första barnet så kan det vara bra att höra lite om det även om jag tror mig ha någorlunda koll på det.

Jo förresten min bästa vännina som jag har nämt vid nåt tillfälle innan var på sitt KUB test idag och allt såg alldeles perfekt ut och troligtvis får hon också en liten tös. Jag är så glad för hennes skull!!! BF 21 april enl KUB. Hon fick ju MA inte så lång tid efter jag fått mitt. Så vi följs åt.

• rontgensyrran
    Muffe80 skrev 2010-10-14 12:49:35 följande:
    Åh vad roligt att det gick bra för henne på KUB:en, var gjorde hon det?
    Vet du vilka siffror de fick?
    nyfiken på allt sånt då vi ska dit nästa vecka, tääääänk om man får se ett pyre som rör sig där inne, då kommer jag inte kunna sluta LE!
    Hon gjorde det på Cura-kliniken i Malmö. Hon går ju också privat fast hon Karen Nielsen och de utför sina UL hos Cura-kliniken.  Väldigt bra resultat fick hon iaf, vet inte exakta resultatet. Såklart du kommer att få se det muffe. De är väldigt aktiva i magen fast den inte känns ännu :)
  • rontgensyrran
    Muffe80 skrev 2010-10-14 13:25:23 följande:

Det känns så himla konstigt att de är så aktiva och man inget känner själv, coolt Kunde de alltså se kön på bebisen redan, tidigt va?

Ev se kön. Det är tidigt, men flickor brukar tydligen vid denna tiden ha en knopp till skillnad mot pojkar. Men hon som utförde UL poängterade att det absolut inte var 100% att det mycket väl kan vara en liten pojk där inne iaf.
    mallanis skrev 2010-10-14 13:28:09 följande:
    Jag har sett en klimp! En liten sak med ett tickande hjärta. Läkaren visade och mätte klimpen till 5,5 mm och visade hjärtat men jag hade så ställt in mig på att jag inte skulle se något alls och inte ett hjärta. Så jag sa igen Va menar du att man ser hjärtat! (fast jag hade redan sett det men fattade liksom inte) Ja ser du inte det så får du nog skaffa glasögon sa läkaren och visade igen! Då började jag grina... *asg* å så skönt att det iaf är något där inne!

Happiness så skönt att fått det gjort! Och tack ni snälla som hållt tummarna =)
    Stort grattis Mallanis! Till din älskade lilla klimp i magen! Har du börjat inse att du kommer att vara mamma nästa år? :D
  • rontgensyrran
    Happiness skrev 2010-10-14 15:38:13 följande:
    Sofy: Du som också är inne i Thyroidea svängen. Vid samtliga av de Thyroidit tillstånden som Rontgen hittade krävs det att man ska ha förhöjda TPO.antikroppar. Men det värdet tog jag ju för en tid sen och det visade negativt. Mindre än 10 alltså. Men varför i hela friden tar de då biopsi då? Är inte blodprovet tillförlitligt? Är en biopsi säkrare. Eller är det så att läkaren gjort fel i provordningen? Att jag skulle börjat med biopsin och sen tagit TPO? Bara jag inte gjort detta helt i onödan alltså.
    Om jag fattat det rätt så är det ju bara Levaxin som gäller ändå även för Thyroidit. Men kan man ha struma utan förhöjda TPO-värden?
    Här kommer ytterligare en länk. Där står det hysat mycket om vilka prover och sånt som tas osv....hoppas du blir klokare på det. Anledningen till FNP står det också om, det jag har klipp ut. Länken till sidan sist :)

Finnålspunktion kan skilja mellan thyreoidit, kolloidstruma och tumör calcitoninfärgning om misstänkt medullär cancer

http://www.medicinkompendier.se/index.asp?themakatid=7&titelid=180&j=1
  • rontgensyrran
    Happiness skrev 2010-10-14 19:40:08 följande:
    Haha ja tänk om man skulle ha cancer...det hade just varit snyggt. . Är inne en snabbis mellan en pannkaka. Sonen ska ha friluftsdag med pannnkaka som beställning. Ska in på SMHI också för att kolla vädret imorgon. han säger att hans gummistövlar läcker...stackars barn sicken morsa
    Såklart det inte är det! Gå inte och måla upp nåt skräckscenario här nu! Men det är ju ändå bra att de utreder dig grundligt eller hur?

En annan håller på att tvätta...tycker ni jag är lite sjuk när jag berättar att jag håller på att tvätta bebisgrejer ;P en hel ikeakasse full. Fått av vänner samt köpt en del :D Tyvärr vet jag inte var jag ska göra av allt, får inte plats i torkrummet :/
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma