Inlägg från: rontgensyrran |Visa alla inlägg
  • rontgensyrran

Plus igen efter mf/ma

Hittade denna på nätet, rätt rolig faktisk. Nån förresten som vet när man räknas som höggravid?

Du vet att du är höggravid när...

- När din sambo väcker dig och ber dig varje natt att lägga dig längre bort för att du snarkar..
    - Sambon måste parkera om bilen på nytt för att du ska kunna komma ut.
    - Du är nära att skära dig varje gång du ska raka dig nertill och du ser inte längre tårna.
    - Du tutar var gång du ska ur bilen för att magen lägger sig över ratten.
    - Det inte längre hjälper att "smita förbi" folk sidledes då du är bredare så än framifrån.
    - Det känns som om man har sprungit en mil när man går upp för en trapp.
    - När man rullar runt för att komma upp från soffan.
    - När din sambo knyter dina skosnören.
    - När man är rädd att kissa på sig när man nyser/ hostar
    - Man tappar något på golvet och låter det ligga för att processen med att plocka upp det är för omständlig.
    - När man hellre går barfota än att ta på sig strumpor.
    - När man inte orkar sminka sig eller fixa håret för att armarna somnar efter bara några sekunder över huvudhöjd
    - När man behöver hjälp för att komma upp ur sängen eller soffan
    - När det enda man orkar plocka upp från golvet är en godis som ramlat ner.
    - När man måste kissa igen så fort man rest sig och trott att man var färdig.
    - När man letar efter alla andra möjligheter än att behöva använda trappan.
    - När de högklackade skorna blir stående bakom de förnuftiga "kärrningskorna"
    - När godisskålen får prioritet före middagen
    - När allt blir tungt
    - När man flåsar och flämtar som en valross efter att ha fått upp dragkedjan på skorna och måste sätta sig ner efter för att få blod i huvudet och få bort den lila färgen från ansiket.
    - När man inte längre orkar stå i duschen utan sätter rätt ner på rumpan på golvet.
    - När man sitter på golvet i duschen och inte förstår hur man ska komma upp igen.
    - När ingen annan än du får tillgång till soffan längre.
    - När dagens höjdpunkt är Dr. Phil och förslossningskliniken..
    - När det känns som om bebisen försöker trycka ut slemproppen och gräva sig ut varje gång du lägger dig ner.
    - När man planerar en utflykt utanför hemmet utifrån vart det finns toaletter.
    - När anklarna får storlek av en överarm efter två timmar på bion.
    - När du lägger på dig 2 kg vatten efter en vecka och säger ja, ja..
    - När du börjar gråta för att du inte får på dig skorna själv och sedan nästan skrattar ihjäl dig för att du faktiskt sitter och gråter.
    - När du ställer dig med benen en meter från varann för att förbereda dig på att böja dig ner.
    - Allt är väldigt irriterande...
    - När sambon av ren djävulskap puttar ner dig i soffan och du inte kommer upp igen och han blir sittandes för att se hur det ska gå.
    - När BH storleken börjar närma sig slutet av alfabetet.
    - När ett ärende om dagen gör dagen fullbokad.
    - När mannen din faktsikt måste hålla med om att du inte har något att ha på dig.
    - När du hellre sitter i bilen än att gå in och handla för att det är för mycket besvär att ta sig ut och in.
    - När du hellre går i fula bommullsbyxor än i de vanliga gravidbyxorna för de har en söm under magen som pressar.
  • rontgensyrran
    Mamma till W skrev 2010-10-07 19:35:28 följande:
    Så himla klockren! Det där är jag i ett nötskal med några få undantag! :)

Du räknas som höggravid från v 28! :)
    ohhh..dvs  om 1 vecka för mig, antar att de talar om fullgågna veckor.

Happiness: Var inne och läste på en sida om v 27, då jag är 27+0 då. Där stod det faktiskt om klåda:

Klåda

Det är inte ovanligt att gravida drabbas av klåda. Det kan vara hormonerna som påverkar huden eller kanske lider du av vätskebrist. 
    I allvarliga fall kan klådan bero på förhöjda levervärden orsakade av graviditeten. Berätta för barnmorskan om din klåda så kan hon hjälpa dig med eventuell behandling. http://www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Graviditetskalender/Veckor/Gravid-vecka-27/

Har du provat att dricka mycket? Vet dock inte hur vätskebristen skulle påverka, men verkar intressant.

• rontgensyrran
    Lallan skrev 2010-10-07 20:18:06 följande:
    Längtan efter ...: Vet hur jobbig en treåring (eller för all del en fyraåring) kan vara men det vänder lika fort igen. Försök få avlastning eller ta dig ut någonstans där du vet att hon trivs så att hon blir lite mer medgörlig och du får lite andrum. Själv har jag dragit till Ikea några gånger endast för att lämna in ungarna på leklandet och sätta mig själv och fika en stund

Mabaja: Ja katter är härliga djur. Vår lilla dam går dock på smärtstillande så hon är helt groggy men det verkar hjälpa för hon åt torrfoder idag trots att tänderna drogs ut/borrades ut för bara två dygn sedan.

Rontgensyrran: Ska chefen ha orginalet av sjukintyget eller en kopia?

Odd: Grattis till körkortet!
    Kopia. Orginalet ska in till försäkringskassans inläsningscentral. Efter dag 15 så anmäler löneadministrationen till fk att jag är sjukskriven sedan kommer de väl skicka brev till mig där de begär ett läkarintyg. Så skickar in det då. Det är ju nästa vecka för min del.
  • rontgensyrran
    Lallan skrev 2010-10-07 20:28:54 följande:
    Okej, tack! Men borde man inte kunna skicka in det tidigare till dom egentligen?
    Man borde ju det..det gjorde jag ju med havandeskapsansökan...jag har ju inte fått papper från dem efter jag skickat in mitt moderskapsintyg. Jag är bara nojig att jag skickar det fel eller nåt. Å det strular till sig :/
  • rontgensyrran
    Happiness skrev 2010-10-07 20:38:03 följande:
    Rontgen: Vad du är SUPER SUPER gullig som hjälper mig att kolla upp grejer med den förba...kade klådan eller vad 1000 det nu är. Ska gå in och läsa på vardguiden. Tack igen! Hjärta
     Ska ta Tavegyl ikväll hoppar den där Citixirinet. KRAM!

ODD: Grattis to the swedish korkort. LOVELY! Hör av dig om du är nere och rattar runt i GBG!Drömmer
    Ingen fara Flört Jag hoppas bara att det hjälper och går över! Utan den där hemskheten till tablett!
  • rontgensyrran
    Happiness skrev 2010-10-07 20:45:21 följande:

rontgen (igen) : Levervärdena kollas med hjälp av gallsyreprovet som jag tog. Svaret jag fick idag visade att jag låg under 5 vilket tyder på...ja perfekt värde typ. Så det verkar ju bra. men det där med vätskan ska jag testa...kan ju absolut inte skada. Vet att jag är kass på att dricka vätska-vatten. Eller rättar sagt jag tycker jag är törstig konstant med det beror nog mycket på att familje är inne i något Taco-race här. Och det blir man ju bara såååå törstig av. Men som sagt mer vatten. Sen har ju VC-läkaren redan satt nässelutslag som diagnos (precis samma jag jag misstänker) det är bara den där MVC-läkaren som krånglar. Tycker iof inte det är såå konstigt om hon inte kan så mycket om allergier och nässel hon är ju "bara" en liten gyn-läkare *fniss*

Det är ju väldigt vanligt med klåda under graviditeten. Vanligtvis beror detta väl på graviditets hormoner. Du får väl prova dig fram med att dricka lite extra, och smörja dig med kylbalsam och tunna kläder och så. Läste också nånstans att fettrik kost kan påverka klådan negativt så dra ner på fettet i maten. Kanske bye bye tacos? Tungan ute HIHIHIHIHIHIIIIIIII.....men du hade väl blivit lite bättre eler hur?
  • rontgensyrran
    Odetta skrev 2010-10-07 21:07:43 följande:
    tjejjer....samvetsfråga: frossar ni i godsaker eller lever ni nyttigt???

Jag tror jag lever rätt nyttigt under dagen....men på kvällen så usch...då frossar jag i mig godsaker. Har såååå dåligt samvete för det

Igår åt jag tex ett helt paket Mariekex...och nu ikväll har jag ätit en bit ostkaka med sylt....efter att jag redan åt en mars. Annat vanligt jag äter på kvällen är en rätt stor skål med flingor, typ havrefras med solhavre...det är en favorit.

Jag blir såååååååå sugen på sånnt på kvällen, vid den här tiden ungefär....tycker det är rätt jobbigt. Jag tycker det är GOTT när jag äter det, men efteråt får jag ångest och önskar att jag tog ett äpple istället. Är i v23 nu och har redan gått upp 8-9 kilo....känns ju inte så jätte kul direkt.

Så hur gör ni? Lever ni sunnt eller är ni som jag, obotliga gottgrisar?
    Jag unnar mig när jag har lust . Den dagen den sorgen ;P Så diskuterar jag. Men jag hade sist hos bm gått upp 7 kilo. Vissa tror jag lägger på sig mer andra mindre. Jag vill njuta i min gravidtet och sen äter jag normalt mycket sött annars också ;P
  • rontgensyrran
    Pancakes skrev 2010-10-08 10:46:40 följande:
    Godmorgon själv! Hur mår du idag?

Tjejer, är det normalt med den här molvärken? Har verkligen som riktigt "mensvärk" till och från och igår kväll hade jag ont hela kvällen. Det känns precis som begynnande missfall liksom. Har visserligen haft så här från och till i två veckor men det har varit väldigt intensivt de senaste dagarna. Inget blod dock. Är i vecka 7. Nån mer som hade så där?
    Jag hade det under första trimestern till och från. Det jag tyckte var jobbigt var att den kom och gick. Ibland kunde det gå en vecka innan jag fick molvärk nästa gång och direkt började tankarna att spöka, varade det några dagar så hann man ju lugna sig för det kom ju inget blod och annat. Men när det kom bara några timmar här och där. Så var jag nojjig som bara den.

Jodå med mig känns det okej. Är trött som bara den, var nog uppe och kissade 4 ggr inatt och kunde knappt hålla mig när jag vaknade och igår kväll kissade jag precis innan jag gick och la mig. Vet inte vad jag har druckit för nåt...hahhaha
  • rontgensyrran
    Pancakes skrev 2010-10-08 11:02:43 följande:
    Tack! Ni lugnar mig verkligen! Med mitt missfall fick jag aldrig den värken innan blödningen. Det började blöda först och värken kom först ett par dagar senare. Så på så sätt är det annorlunda den här gången.
    Det samma gällde mig. Först blod sen värk.
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma