Inlägg från: rontgensyrran |Visa alla inlägg
  • rontgensyrran

Plus igen efter mf/ma

Längtan efter liten skrev 2010-11-02 11:50:19 följande:
    usch vilken sits ni sitter i :(
    förstår att det måste kännas tungt.
    Jag hoppas innerligt att det kommer lsa sig med lägenheten så det blir bra för er båda..
    det bästa är ju om du och bebisen kan få lägenheten. han har ju lättare att vara "utan" bostad eftersom han är själv... Kram
    Ja det är ingen rolig sits. Lägenheten är ju dessutom värd 1 100 000:- så du kan ju själv tänka vilken tur jag ska ha om jag ska ha råd med det. Hade jag jobbat så hade det inte vart problem. Men nu ska jag vara mammaledig och måste då plocka 7 dagar i veckan för att få ut 80% av min lön. Hyran på lgh är 3500:- ungefär :/ Har kollat med fk om jag kan få bostadsbidrag men det har jag ingen rätt till tyvärr, då lånen inte räknas med då räntan ligger under 3%.

Han bor just nu hos sina föräldrar och jag bor i lgh. Men det är ju just att jag måste köpa ut honom som är problem och betala lånen och så med föräldrarpenning.
  • rontgensyrran

Hej sötnosar!

Det gick bra på banken i går. MEN vi måste göra en bodelning först. Allt detta jäkla skit som ska fixas hela tiden, vet inte hur jag ska ha ork med allt. Känns som jag är på gränsen till utbrändhet. Jag vill bara att nån annan ska komma in och invadera min kropp och lösa allt rent praktiskt åt mig. Pricken över i:et var såklart att fd mannen förlorat sitt jobb from igår och inte verkar ha någon tillstymmelse till framtidsplan. Jag vet att vi lever separerade liv från och med nu och borde inte bry mig. Men jag mår sååå mycket sämre av att jag ser att han inte mår bra och verkar skita i det mesta. Under natten har jag knappt fått nån sömn alls. Går runt med en klump i magen (ej bebis). Och bebis däremot har väl kännt av min oro och sparkat loss rejält i magen under natten.

Önskar jag hade nån som kunde fixa allt åt mig :(

Sofy......har du bytt namn??? Försökte mejla dig innan och då fanns du inte kvar.

• rontgensyrran
    toksnippa skrev 2010-11-03 10:13:39 följande:
    rontgensyrran: uschja.. önskar man kunde trolla för dig så du kunde få lugn o ro, slippa detta jobbiga. Efter regn kommer solsken och det är du värd! Kram!
    Tack vännen. Jag försöker att tänka så med men det är tyvärr inte lätt att se vägen ut, när det är så mycket tråkigheter. Jag brukar alltid säga att allt har sin mening. Jag hoppas verkligen att detta för något bra med sig.

Kram
  • rontgensyrran
    miraclee skrev 2010-11-03 10:35:58 följande:
    Här är jag!!

Massa kram!
    Det hjälper ju inte...kan ju inte skriva till dig ändå ;P Jag är ju oinbjuden *snyft*
  • rontgensyrran
    Odetta skrev 2010-11-03 10:36:25 följande:
    Konstigt nog är det faktiskt så, att allting har sin mening. Och man ser kanske inte meningen med det samma när man är mitt i eländet, men när stormen lagt sig och sikten klarnar så blir det ofta uppenbart.

(Jag har gått igenom så mycket elände i mitt liv, från att jag var liten och ja, jag önskar inte någon annan de prövningar jag fått gå igenom, men i slutändan har det alltid lett till något bra...man måste bara orka gå framåt, ett steg i taget, och våga hålla ögonen öppna)

Vännen, gör en lista (och inte på samma papper utan EN sak ETT papper) och så börjar du MED EN SAK I TAGET. Att see allt man måste göra kan vara otroligt förlamande, men om du delar upp det på en sak i taget, då orkar du, jag lovar! En sak ett papper och när den saken är klar så skrynklar du pappret och kastar det och tittar på nästa papper. Innan du vet av det så är papprerna allihopa borta!

Och en sak till du faktiskt måste göra, som inte är diskuterbart vännen: TA HAND OM DIG SJÄLV! Om du känner att du behöver sitta ner en stund och bara gråta, gör det då! att sätta sig ner en stund innebär INTE att du kommer bli förlamad och bli sittandes, det innebär att du vilar dina fötter och samlar kraft och fortsätta framåt!

*Stora stora kramar gumman, i massor*
    Du är så klok bästa Odd!!!! Kanske en bra ide med det där pappret. Just nu har jag skrivit allt på ett och samma papper vilket gör att det känns väldigt mycket.

Jag känner att jag vill stressa på med en massa saker som jag inte kan påverka. Till ex försäkringskassan, fortfarande inte fått reda på min SGI eller fått min utbetalning från när jag var sjukskriven.

Skilsmässan som ska gå genom tingsrätten. Vill jag att den ska gå igenom så snart som möjligt. Blev dock regristrerad from igår. Så man kan kan göra bodelningen från det datumet. Även om det tar handläggningstid för att det ska bli godkänt.

Bodelningen vill jag också ha löst så snart som möjligt men måste till skatteverket för att vi ska räkna in uppskovet från förra lgh. Vilket bodelningen behövs för att få lån till banken.

På tal om lån på banken så vill jag få det fixat så snart som möjligt. Så jag kan bli ägare på lägenheten.

På tal om lägenheten så måste jag fixa upplåtelseavtal som ska skrivas under och skickas in.

Och faderskapintyg om nu skilsmässan går igenom innan bebis föds, det har jag bokat tid till nu i november så han kan skriva under.

För att min mamma ska ska få ta hans tillfälliga föräldrarpenningsdagar så måste han skriva under att han avsäger sig sina dagar och då måste det var fastställt faderskap.

Och är vi gifta när bebis kommer så måste han skriva under att han överlåter mig full vårdnad.

ALLT hänger ihop i olika trådar. Och man kan inte bara dra i en för att nysta upp utan det känns som man måste dra lite här och var för att reda ut denna soppan!

Detta är bara en bråkdel av allt att tänka på...sen har jag ju allt annat med :/
  • rontgensyrran
    miraclee skrev 2010-11-03 10:53:15 följande:
    Hahaha, woops! Bjuder in dig på dirr ;)
    Jag skriver till dig sen vännen. Skrev ju värsta brevet så kunde jag inte skicka det till dig eftersom du var försvunnen. Var ju smart då och kopierade det brevet för någon timme sen och glömde helt bort det när jag satt och kopierade en adress och mejlade mig själv med....såååå dum! Jag har ju nåt att skylla på iaf! Lagom tankspridd!!!
  • rontgensyrran
    Odetta skrev 2010-11-03 11:42:40 följande:
    Ja, det är en hel del...men man kan dela upp det ändå för mycket av det som behöver göras kan du inte styra över i alla fall.

Du har bokat tid för faderskapet: KLART!

Du har ansökt om skilsmässan: KLART!

Du har pratat med banken: KLART!

Då börjar du med Skatteverket. Ring dem om en tid idag så kan du checka av att du behöver ta kontakt med dem.

Sedan fortsätter du att jobba med bodelningen (på den punkten ingår också upplåtelseavtalet av lägenheten)

När det är klart är det Banken som blir nästa punkt.

Sedan finns det inte så mycket mer att göra på den punkten. Då är det läge att ringa till FK och resten får faktiskt vänta.

Faderskapet behöver inte fastställas så länge ni fortfarande är gifta, då blir det överlåtelse av vårdnad som gäller = inget du kan göra nu. Hinner skillsmässan dock gå igenom så hinns faderskapet med, dem brukar inte ha så långa väntetider. Likaså överlåtelsen av dagar, det kan man inte heller göra förrens bebis är född. Mitt råd är dock att du ber ditt ex om att ge dig skriftligt redan nu att han ger dig hela vårdnaden sedan. Det är något ni får skriva ihop själva som blir en trygghet för dig om han sedan skulle få för sig att ändra sig.  

Så, och för att göra allting ännu mera lättöverskådligt: Skriva en sak på ett papper och delasedan upp det i olika högar!

Hög 1: skatteverket, bodelning, banken, lägenheten

Hög 2: Försäkringskassan

Hög 3: Bebisen

Den första högen (hög1) blir den du kan jobba med NU. När du har gjort det du kunnat och bara sitter och väntar så tar du tag i hög 2 (försäkringskassan) så du får igång dina pengar. Hög 3 kan inte göras något med så länge skillsmässan inte gått igenom eller bebisen är född...så den kan du tills dess lägga åt sidan

Kram gumman! Jag förstår att det är mycket nu, inte minst det känslomässiga, men du fixar det här! Ett steg i taget med en fot framför den andra. Och så glömmer du inte att klappa magen mellan varven också.

*bamsekramisar*
    Åhhhh tack för all pepp! Jag kan sannerligen behöva det! Idag har vi vart på skattemyndigheten och kollat upp restskatt vilket visade sig vara bytydligt mindre än vi trodde. Så JIPPI!!!!!! Nåt som går rätt väg! Sen har vi skrivit färdigt på boendedelningen, så vi ska lämna dem på banken imorgon, så hoppas att vi fyllt i den bra. Isf är det dags att boka in ännu ett nytt bankmöte där vi delar upp allt. Känns verkligen som man kommit en bit på vägen. Känns dock väldigt ledsamt och vemodigt att träffa den fd maken. Om jag bara visste att han mådde bra så hade allt kännts betydligt lättare, för då hade man kunnat glädja sig åt det iaf.

Du borde jobba med att organisera odd!!!! Grym på det!
    Pancakes skrev 2010-11-03 13:33:01 följande:

Hej på er tjejer! Här fanns det mycket att läsa! Har varit iväg och tränat på lunchen. Känns bra men är fortfarande lite rädd ibland. Försöker komma över det dock. Mår ju bra av det fysiskt.

Usch, Sofy vad trist med din barndomsvän! Eller Miraclee som du heter nu.... Vad är det för galen människa som tvingar dig byta namn..jösses!

Röntensyrran, tänker på dig och kan inte ens föreställa mig hur du måste må just nu. Vet inte bakgrunden men känns det någonstans som att det är rätt beslut ändå? Är det ömsesidigt och kan ni vara vänner? Oj, vad man tar saker för givet ibland. Din historia får en ett tänka till lite extra. Stor styrkekram till dig!

Odd, vad du är gullig och engagerad och kommer med hjälpsamma inlägg!

Jodå det är rätt beslut. Visst kommer vi vara vänner men han kommer inte ha vårdnaden om barnet. Så det kommer typ vara när han känner för det som vi kommer att umgås. Jag hoppas dock att han få rätsida på sitt liv och finner glädjen igen och då vill engagera sig och träffa sitt barn. Men det är inget jag förväntar mig ska ske tyvärr.Kramar tillbaka
  • rontgensyrran
    Odetta skrev 2010-11-03 19:24:34 följande:
    Titta vad BRA det går gumman!!!! Nu är ju typ hälften klart *you go girl* Då kan du gott unna dig ett varmt bad och bara tänka på annat ikväll

***stora kramar***
    Den som ändå hade ett badkar ;P Näädå ingen fara, det får vänta tills jag åker upp till familjen nästa gång. Ska bli skönt att komma "hem" till familjen igen och att få lite lugn och ro inför förlossningen.

Hur är det med dig odd? Allt är bra hoppas jag! Bamsekram
  • rontgensyrran
    Cat79 skrev 2010-11-04 07:46:48 följande:
    maria204: Stort grattis till plusset! Kul att ha dig här igen.

Muffe och Miraclee: Tycker så synd om er att ni mår som ni gör fortfarande och inte får i er så mycket. Önska det vänder snart så ni får njuta fullt ut av er växande mage.

Rontgensyrran och Smålandsjäntan: Tänker på er!

Idag var det 2 år sedan min änglapojk Mio kom och vände! Helt sjukt att det gått 2 år sedan jag förlorade honom. Ikväll ska vi tända ljus för honom på minneslunden. Det som är så skönt nu är att vi väntar syskon till honom. Förra året denna tid blev jag gravid men visste ej att jag var det men tyvärr blev det MA.

Ha det så bra. Kram
    Usch så ledsamt. Hoppas ni får en fin stund på minneslunden. *bamsekram*

Maria204 stort grattis till ditt pluss! Detta kommer att gå vägen :D
    Längtan efter liten skrev 2010-11-03 22:17:06 följande:
    imorgon gäller det.. RUL... det läskiga...
    Det kommer att gå kanon idag! Du får skvallra här inne sen om du tar reda på kön och så :) På tal om kön så hoppas jag att min bebis den 15 nov på tillväxt ultraljudet stoltserar med sitt. Hoppas på att kunna även i fortsättningen att kunna kalla den Ines ;P

Önska mig lycka till idag. Ska lämna/visa upp bodelningspapperna på banken idag och jag hoppas verkligen att vi lyckats skriva detta avtal korrekt, så allt stämmer så det inte blir en massa problem. Vill ju helst slippa blanda in jurist då det kostar 6500:-.  Ser det bra ut så kan vi boka ett nytt möte på banken och skriva alla papper, då kommer vi ytterligare ett steg på vägen. Det hade vart sååå skönt!
  • rontgensyrran
    Längtan efter liten skrev 2010-11-04 16:54:11 följande:
    ja det har det verkligen...
    får se hur det blir med könet, nu verkar sambons inte ens vilja veta :(
    Usch så trist! Min man ville inte heller veta från början men lyckades övertala honom innan RUL. Inte för att det hjälpte, vi är ju fortfarande inte 100% säkra på könet. Jag får hålla mig ännu en vecka till TUL :)

Bankpapprerna var inbte helt ok, var tvungen att komplettera och har gjort det nu. Sitter och väntar på att bankkvinnan ska ringa och säga att de ser förhoppningsvis okej ut nu! Men det känns iaf som vi börjar få grepp om allt +att jag sov hyffsat i natt så jag hoppas verkligen på att allt är i en uppåtgående spiral för mig nu :)
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma