• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • 3 barns mamma84
    Happiness skrev 2010-10-10 13:48:55 följande:
    2barns mamma: Jag överväger att vara sövd. Inte spinal. Men som jag skrev innan det beror på om pappan får hålla bebisen medans jag vaknar.
    Sövdblir man inte om det inte är akut eller om du känner dig att nej dettaklarar jag inte o får panik osv..
    Pappan har barnet tills du kommer tillbaks.
    Pappan kommer att ta hela ansvaret och kommer att ta hand om din bebis.
    Du får träffa bebisen direkt när den kommer ut och sen sågår pappan och bm iväg för vägning o mäning och sen kommer pappan att vara med bebisen tills du har kommit upp från uppvakningen.
    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥Ebba2005Amadeus2008Lillebror2010♥ღ ¸.?°´¯)
  • 3 barns mamma84
    kajsalisa skrev 2010-10-10 14:13:14 följande:
    Imponerande kula 2barnsmamma...
    tack
  • Happiness
    kajsalisa skrev 2010-10-10 13:59:59 följande:
    Happiness; Sakarias är fint tycker jag. Vi har Zac som ett eventuellt alternativ, men pojknamn är verkligen supersvårt. Edvard e också fint. Väldigt göteborskt... ;)
    Ja det är verklien svårt. Det ska ligga bra i munnen och man ska få en varm känsla inombords Ja Sakarias blir ju Zac med engelsk touch. Zac kommer väl från Zachary. När jag hör Edvard tänker jag på prins Edward. Haha och det vet jag inte om det är en fördel. Dom syskonen är ju inte alls för fagra. Sen är jag sur på Charles för han var så taskig mot Diana. Haha! 
    Osborn och Kålle är ju sånna där GBg namn. Osborn....HAHA! Nej tack! Barnen här hemma har helt fått fnatt på Knut. Men är ju självklart orolig att det är lätt att mobba en " Knut". Vi vill nog satsa på ett kort namn. Flicknamnet är redan spikat. Sofia! Får bra vibbar av det. Gamla ex namn går ju fetbort där ligger tex Max, Richard, Martin, Marco, Fredrik, Nils, Glenn osv osv. HAha!
  • Happiness
    3 barns mamma84 skrev 2010-10-10 14:17:28 följande:
    Sövdblir man inte om det inte är akut eller om du känner dig att nej dettaklarar jag inte o får panik osv..
    Pappan har barnet tills du kommer tillbaks.
    Pappan kommer att ta hela ansvaret och kommer att ta hand om din bebis.
    Du får träffa bebisen direkt när den kommer ut och sen sågår pappan och bm iväg för vägning o mäning och sen kommer pappan att vara med bebisen tills du har kommit upp från uppvakningen.
    Det låter ju jätte bra. Blev lite rädd att det är en BM som tar hand om det tills jag vaknar och det hade ju inte varit så roligt. Men om den får vara hos pappan under tiden ( jag menar det kan ju ta en timme eller så) då är det ju helt OK. Sen får jag väga för och nackdelar mellan spinal och narkos under vägens gång .

Jag kan ju tex inte vara med vid själva födelseögonblicket eftersom jag är nersövd då och det kanske man ångrar i längden. Undrar hur lång tid det tar innan narkosen släpper. Ja det blir många frågor som ska ställas innan beslutet är taget.

Totalt sett vad tycker diu var jobbigast KS eller vaginal förlossning?
  • 3 barns mamma84
    Happiness skrev 2010-10-10 14:29:08 följande:
    Det låter ju jätte bra. Blev lite rädd att det är en BM som tar hand om det tills jag vaknar och det hade ju inte varit så roligt. Men om den får vara hos pappan under tiden ( jag menar det kan ju ta en timme eller så) då är det ju helt OK. Sen får jag väga för och nackdelar mellan spinal och narkos under vägens gång .

Jag kan ju tex inte vara med vid själva födelseögonblicket eftersom jag är nersövd då och det kanske man ångrar i längden. Undrar hur lång tid det tar innan narkosen släpper. Ja det blir många frågor som ska ställas innan beslutet är taget.

Totalt sett vad tycker diu var jobbigast KS eller vaginal förlossning?
    Självklart förstår jag dig men om pappan är med så får han klippa navelsträngen och ta hand om ert barn.
    När alltgår över beror på för mig så tog det ca 4 timmar tills jag fick träffa sonen och mannen.
    När allt släppte hade jag förjävligt ont och fick massa mediciner som panodil och voltaren ..
    Dettakom bm in till bb rummet och gav mig varanan timme ca och på natten..
    Men jag hade så allvarligt då jag blodde som en hel gris och förlorade massa blod och höl på att dö då tarmmarna var luft fylda och höl på att explodera söder och magsäcken var blodfyld.
    Jag fick inte äta på 3 dagar och fick droppoch katertern hade jag i mig i 3 dagar.
    Det jag tycker är jobbigaste av mellan kejsarsnitt och förlossning så säger jag utan att tänka på detta så är det KEJSARSNITTET..
    Ingen prat om saken idag är jag LIVRÄDD attfå detta igen

När du kommer in till sjukhuset coh vi säger du ska få snitt ja då kommer du in till ett rum med mannen och får ta av dig kläderna och sätta pådig sjukhus kläder. och sen får du gå på toan direk om du är kissnödig.
    Efter detta kommer 2 st bm till rummet en bm och en undersökterska och tar blodprover från dig och går en iväg med detta.
    Sen tar bm och ger dig en dropp i handen somdu sen kommer att ha tills allt är över med kejsarsnittet.
    Om du inte har rakat dig mellan bennen (bikinilinjen) så rakar bm av detta från dig.
    (jag hade rakat av mig allt själv)
    Sen får du en bedövning i underlivet obehagligt man ska baratänka på sommar och sol typ och andas in och så är det över.
    Sen tar dom in en lång slang och stoppar in den i din urinrör (Obehagligt) och du ska direkt andas in det kan kännas och svidas till.
    Men sen är allt över.
    Ochdu får ligga på sängen läsa en bok vad du nu har tagit med dig till bb och lyssna på muskik.
    Du får inte dricka eller äta.
    Sen när det är dags kommer operations läkaren överläkaren och barnmorskor och din man för att ta dig/er till
    operationssalen.
    Väl där uppe frågarläkaren dig dina sista nummer osv och går in och bm kommer fram till er och berättar att hur det kommer att gå tilloch lugnar ner dig då du kan vara nervös och rädd osv ..
    När dom väl tar in er så ligger du kvar på sängen tills dom tar upp dig och du får OMdu kan hjälpa till.
    Sen får du vända dig om och du får en Spinalbedövning i ryggen (svanken) och sen ligger du där och direkt försvinner allt och du blir typ lam i hela kroppen.
    Du får om du vill en symask i näshålen som ger dig sye luft och du får naturligtviss ha makten på op rummet du får säga till att dom ska vara tysta och du får be om musik på
  • 3 barns mamma84

Happiness:
    Lite snabbt hur det kommer att gå till

• Happiness
    2 barns mamma: Tack för beskrivningen! Och som ett brev på posten kommer det ju en rad följdfrågor till ditt inlägg
    Hur kommer det sig att det tog 4 timmar innan du fick se ditt barn? Har läst att själva syningen tar ca 45 minuter. Undra hur lång tid det tar med narkos då. Har för mig att det ska ta kort tid med spinal.
    Låter som det tillkom komplikationer för dig men berodde inte det till största del av att det just  var ett stort barn?  
    Det jag menar konskvenserna av ett så stort barn blev nog blodförlust osv, likaså tarmproblemen. Tror inte det är en stor procent av de som gör kejsarsnitt som drabbas av de hemska komplkationerna du råkade ut för. Men att skälet till det var ditt stora barn och därmed oundvikligt. Hoppas du förstår mitt resonemang.

Jag hade nog varit mer livrädd för att föda ett barn på 5800 gram. Chansen att du och barnet skulle överlevt det är nog liten. För att vara helt krass. Men då vet vi att TUL inte är att lita på då det diffade ett helt kilo fel på dig. Men vad är det för mening med att göra TUL då? Jag som har lagt mitt hopp till det. Sen tycker jag det är så himla konstigt alltså. BM mäter SF-mått och ser magar dagarna i ända. Jag menar hur i hela friden kunde de missa om än bar med ögonmåttet att du bar på ett så stort barn? Vet ju att många bär sina barn olika..men ändå. Med all ders kunskap och erfarnhet. Suck ja jag vet inte tycker bara det är konstigt att du inte fick tid för igångsättning eller kejsarsnitt mycket tidigare. Men nu slutade ju allt lyckligt till slut ändå, men på det du beskriver så var det ju lite på håret att du klarade dig.....Fattar verkligen noll där.Obestämd Hoppas du får föda vaginalt denna gången . Och jag hoppas på att barnet håller sig pyttigt och om jag inte tar/får KS att det istället blir igångsättning. Lååångt innan BF (skojar)
  • färnik

Åh vad spännande! Håller alla tummarna för Mabaja med familj! Hjärta

Apråpå förlossningsstart, så skrev Mabaja på sin blogg att det blödde en massa när slemproppen släppte, brukar det vara så?  Eller "brukar", men är det normalt? Jag skulle nog blivit jätterädd åt en massa blod... min förra förlossning startade med värkar och vattnet gick inte självmant. Ngn slempropp märkte jag aldrig av... Tungan ute

• Mabaja

101010 kl 6.16 kom vår tjej, Wilda! 51 cm lång och 3485 g tung med ett huvudomfång på 34.5 cm på bf+10! Kom med med ansiktsbjudning och handen på kinden!

Kom in på förlossningen 3.20 (efter att ha övertalat de många ggr att få komma in), en timme senare vid första undersökningen var jag öppen 8 cm! och förlossningen som hade sagt till oss att vi skulle bli hemskickade! läkaren som undersökte tappade hakan när jag hade så täta men korta värkar och sen öppen så mycket. :) det gick undan vill jag lova, hann ,med lustgasen, men det var det enda. kan tillägga att slemproppen gick vid midnatt, vattnet gick strax därefter och sen kom värkarna med 3 min mellanrum.

Just nu ligger Wilda på pappas bröst och sover! Världens finaste, såklart!

Får åka hem tidigast imorgon då jag tappade 1600 g blod innan de fick bukt på det.

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma