• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • kajsalisa
    Mamma till W skrev 2010-10-10 16:42:55 följande:
    101010 kl 6.16 kom vår tjej, Wilda! 51 cm lång och 3485 g tung med ett huvudomfång på 34.5 cm på bf+10! Kom med med ansiktsbjudning och handen på kinden!

Kom in på förlossningen 3.20 (efter att ha övertalat de många ggr att få komma in), en timme senare vid första undersökningen var jag öppen 8 cm! och förlossningen som hade sagt till oss att vi skulle bli hemskickade! läkaren som undersökte tappade hakan när jag hade så täta men korta värkar och sen öppen så mycket. :) det gick undan vill jag lova, hann ,med lustgasen, men det var det enda. kan tillägga att slemproppen gick vid midnatt, vattnet gick strax därefter och sen kom värkarna med 3 min mellanrum.

Just nu ligger Wilda på pappas bröst och sover! Världens finaste, såklart!

Får åka hem tidigast imorgon då jag tappade 1600 g blod innan de fick bukt på det.
    Stort megagrattis! Blir alldeles tårögd när jag läser. Vilka underbara nyheter!!!
    Kram
  • Happiness
    101010 kl 6.16 kom vår tjej, Wilda! 51 cm lång och 3485 g tung med ett huvudomfång på 34.5 cm på bf+10! Kom med med ansiktsbjudning och handen på kinden!

Kom in på förlossningen 3.20 (efter att ha övertalat de många ggr att få komma in), en timme senare vid första undersökningen var jag öppen 8 cm! och förlossningen som hade sagt till oss att vi skulle bli hemskickade! läkaren som undersökte tappade hakan när jag hade så täta men korta värkar och sen öppen så mycket. :) det gick undan vill jag lova, hann ,med lustgasen, men det var det enda. kan tillägga att slemproppen gick vid midnatt, vattnet gick strax därefter och sen kom värkarna med 3 min mellanrum.

Får åka hem tidigast imorgon då jag tappade 1600 g blod innan de fick bukt på det.
    Ett stort GRATTIS till den lilla familjen! Underbart! Du får skriva mer när du orkar. Alla detaljer. Vad skönt att allt gick bra. Vi har suttit som på nålar här idag. . Grattis till er lilla Wilma!
  • 3 barns mamma84

ååååååååååååh grattis gumman nu gråter jag av lycka för er del stort jävla grattis fan vad underbart och oj 8cm hahaha coolt
    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥Ebba2005Amadeus2008Lillebror2010♥ღ ¸.?°´¯)
  • sofy

Åååååh GRATTIS!!!!! Gud vad glad jag blir!! Ta hand om er sålänge så väntar jag me spänning på en bild på din BEBIS och inte mage ;) Mys!!
  • Happiness

Låter ju som detta har gått så fruktansvärt bra! Tänk att vara öppen 8 cm redan vid första undersökningen. Riktigt coolt. Då är ju jobbet redan gjort liksom. Strongt att vara hemma så länge! Och Wilda ska det ju vara och inget annat...tryckfelsnisse .

Och bara lustgas också. Vilken liten rakettjej... Sitter här helt exalterad Visst var det en häftig upplevelse Mabaja! Och så svår att beskriva i ord....När bebisen glider ur en som en liten sälunge....Grattis igen! Undra vem som kom närmast i vår lilla vadslagning? Det får bli en senare fråga...Utbringar en skålSkåltill mamman och pappan. Trådens andra bebisNalle

• Bev

Grattis Mabaja!!! Åhh vad härligt! Tänk att det börjar titta ut bebisar nu... kan inte fatta att det är sant. GRATTIS igen, livet kommer aldrig bli sig likt igen! KRAM

• FruW

Gör ett gästinlägg i tråden då jag ser att ni fått tillökning!! Glad

Stort GRATTIS Mabaja till en liten tjej, såå kul att höra!! Skönt också att allt gått bra!
    Många kramar från mig

• 3 barns mamma84
    Happiness skrev 2010-10-10 15:27:20 följande:
    2 barns mamma: Tack för beskrivningen! Och som ett brev på posten kommer det ju en rad följdfrågor till ditt inlägg
    Hur kommer det sig att det tog 4 timmar innan du fick se ditt barn? Har läst att själva syningen tar ca 45 minuter. Undra hur lång tid det tar med narkos då. Har för mig att det ska ta kort tid med spinal.
    Låter som det tillkom komplikationer för dig men berodde inte det till största del av att det just  var ett stort barn?  
    Det jag menar konskvenserna av ett så stort barn blev nog blodförlust osv, likaså tarmproblemen. Tror inte det är en stor procent av de som gör kejsarsnitt som drabbas av de hemska komplkationerna du råkade ut för. Men att skälet till det var ditt stora barn och därmed oundvikligt. Hoppas du förstår mitt resonemang.

Jag hade nog varit mer livrädd för att föda ett barn på 5800 gram. Chansen att du och barnet skulle överlevt det är nog liten. För att vara helt krass. Men då vet vi att TUL inte är att lita på då det diffade ett helt kilo fel på dig. Men vad är det för mening med att göra TUL då? Jag som har lagt mitt hopp till det. Sen tycker jag det är så himla konstigt alltså. BM mäter SF-mått och ser magar dagarna i ända. Jag menar hur i hela friden kunde de missa om än bar med ögonmåttet att du bar på ett så stort barn? Vet ju att många bär sina barn olika..men ändå. Med all ders kunskap och erfarnhet. Suck ja jag vet inte tycker bara det är konstigt att du inte fick tid för igångsättning eller kejsarsnitt mycket tidigare. Men nu slutade ju allt lyckligt till slut ändå, men på det du beskriver så var det ju lite på håret att du klarade dig.....Fattar verkligen noll där.Obestämd Hoppas du får föda vaginalt denna gången . Och jag hoppas på att barnet håller sig pyttigt och om jag inte tar/får KS att det istället blir igångsättning. Lååångt innan BF (skojar)
    Jag fick snitt då han var uppskattad till 4,885g och då ringde dem ner till förlossningen och jag o sambon fick komma till dem.
    Jag var bara öppen 2½cm men tappen var omogen.
    Det var prat om igångsättning men tillslut så var det bara nej att dom inte vågade ta den risken och läkaren gick till operationssalen för att fråga om det fanns möjlighet nu redan idag.
    Nej det var fullbokat och vi fick åka hem och fick samma dag en tid till planeradsnitt 2 dagar efter.

Att jag låg där i ca 4 timmar var för att allt hade inte släppt sig och jag började få ont och frös jättejätte mkt.
    Och redan då fick jag smärtlindrande.
    I denna sjukhus södertälje sjukhus var det sagt att man skulle vara där tills man kände sig bättre.
    Jag mådde jätte bra det var inget felmed snittet inte alls utan bara ett stort barn i magen som plötsligt togs bort och min kropp fick ett så kallade chock.
    Kl 4 tiden på natten blev allt dramatiskt och alla bm var inne hos mig och jag var livrädd och jag var blek såg ut somen spöke och jag kunde inte andas och jag förlorade otroligt mkt med blod och mitt blodvärde gick ner helt sjukt mkt.
    Läkaren kommer in trycker på min ömma mage och kostaterade ett allvarligt händelse har nmnet på pappret.
    Det var dåtarmmarna kunde explodera sönder.
    Fick åka in kl 5 tiden till rönken och blev rönkat 2 ggr olika slags rönken.
    Jag hade svårt att andas och fck en LÅNG sland (sond slang) men ej sond vätska utan vanlig tun slang som dom tog in i min näsa och som kom ner till min hals..JÄTTE obehagligt och utan bedövning.

Risken med ett stort barn i magen kan man få allvarliga komplikationer som jag fick och att föda ett sådant barn är mkt farligt då man inte vet om mamman eller barnet lever då
    Att jag höl på att dö under natten med snittet då undrar man vad skulle hänt om jag skulle föda honom

Bm i sverige såg att SF måttet var hög och att SF kurvan så låg han redan på första besöket över på högsta kurvan (tvilling kurvan)
    Men hon sa bara att han inte skullebli så stor då hon tycket att jag inte kunde få större som min dotter var och hon var bara unka 4140g och 52cm så hon vägrade rent ut sagt ge mig scanning och bara ljög om att jag skulle få snitt eller igångsättning tidigare.
    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥Ebba2005Amadeus2008Lillebror2010♥ღ ¸.?°´¯)
  • sofy
    Happiness skrev 2010-10-10 13:46:37 följande:
    Så var det för mig också. Täta skov ibörjan sen glesade de ut. För att till slut klinga av helt. Hoppas det kommer gå längre mellan skoven nu. Ibörjan mådde man ju skit varje dag sen blev det någon dag där man fick andas ut.

Hur går det med hjärtklappning och Levaxin? Har du tagit nått? Ska du snart till Spec.MVC igen?
    Nästa grej för mig är RUL:t den 21. Fram tills dess får det baske mig vara lugnt nu om inte jag får besked på måndag om UVI..men jag tror inte det livmoderspänningar har släppt.

Jag tror Mabaja håller på att kämpa nu som allra bäst nu . Håller alla tummar....hugaliga vad nervöst. Kommer bli det med alla som åker in.
    Joo jag hoppas de går längre emellan nu! Man blir så låg direkt när man har såna här dagar, buu! Men tiden går ju iallafall framåt och de e ju skönt. Nångång avtar de förhoppningsvis helt ;)

Hjärtklappning ok, puls ok till o från - så nu kör jag igång me 75 mg levaxin varje dag, och nytt prov om 3,5 vecka. Jag pratade med min läkare på Ultragyn om det häromdan och hon sa att TSH förmodligen kommer stiga så småningom men att de va dumt o trycka ner de alldeles för mkt nu med 100, så vi kör 75 för jag inte ville äta mer haha, o så nya prover snart också :) Hon lovade o hålla koll o henne litar jag på! Medicine dr ju, ganska bra ;) Så jag avbokar tiden på spec MVC, dom ser ändå allt hon skriver också i mina journaler så de e ok! Pratade även om förlossning, andra läkare har sagt att jag måste snittas pga min blödarsjuka men hon sa att vaginal förlossning e bäst om jag vill de, o de vill jag ju. KS endast i nödfall, så de skrev hon också! :D

Åååååh!! Snart RUL! Gud va kul! :D Va tror du de blir? Kille, tjej?

Vi va iväg på Underbarabarn mässan förut en sväng, bara en timme men vi bor ju precis där så de e ju nära iallafall :) Fick me mig en såndär rolig "goodiebag" från Libero me en leksak till vagnen som man hänger där, en liiiten mössa, blöjor, engångsunderlägg till skötbord, våtservetter, olja, amningsinlägg osv.. Superbra!! :D
  • rontgensyrran

Välkommen till världen lilla Wilda! Och ett stort grattis till mamma och pappa! Verkar som att allt flytit på väldigt bra! Förutom blodförlusten. Ska bli underbart att få se bilder på henne sen :)
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma