• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • Odetta
    Mamma till W skrev 2010-10-21 23:06:01 följande:
    Allergier finns men inte några matallergier... Jag är allergisk mot pälsdjur (väldigt smart att ha fyra katter då), kyla, timotej och damm... Min man är allergisk mot insektsstick/bett.

Men har fått tipset att ofta är det mjölkproteinet som bebisarna inte tål när de får så ont i magen så ska försöka hålla mig ifrån det. Annars får man väl ringa bvc och fråga vad man ska göra! Jag vet att det finns minifom och semper magdroppar. men har inte läst vad exakt vad de är till för! Gasig är hon tyvärr inte utan gallskriker i 15 min strax efter att hon ätit och sen är det bra till nästa gång hon ätit...
    Hur reagerar du på kyla? Jag är också allergisk emot kyla och har aldrig träffat på någon som också är det! Själv får jag nässelutslag och blir alldeles varm på området som blev kallt och får ont i lederna.

Ja, mjölkproteinet och bebismagar går ofta inget bra ihop. Vad bra att du fått det rådet för annars säger dem gärna "det är kolik" eller nått. Ett tips där är att anteckna vad du äter ett tag och blir hon inte bättre kanske du ser ett mönster mellan det du åt och hennes onda mage så är det lättare att utesluta rätt mat. Är det mjölken så borde hon bli bättre innom 2 veckor, men det kan dröja några veckor till för att hon ska bli helt fri från besvär.

Och misströsta inte, mjölken brukar växa bort! Alla tre töser var allergiska som små men innom 2 år tålde dem mjölk som vilken unge som hellst. Det är bara lilleman som kommer dras med sina allergier för han har så många, men vi hoppas ändå
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Mabaja
    Odetta skrev 2010-10-21 23:20:29 följande:
    Hur reagerar du på kyla? Jag är också allergisk emot kyla och har aldrig träffat på någon som också är det! Själv får jag nässelutslag och blir alldeles varm på området som blev kallt och får ont i lederna.

Ja, mjölkproteinet och bebismagar går ofta inget bra ihop. Vad bra att du fått det rådet för annars säger dem gärna "det är kolik" eller nått. Ett tips där är att anteckna vad du äter ett tag och blir hon inte bättre kanske du ser ett mönster mellan det du åt och hennes onda mage så är det lättare att utesluta rätt mat. Är det mjölken så borde hon bli bättre innom 2 veckor, men det kan dröja några veckor till för att hon ska bli helt fri från besvär.

Och misströsta inte, mjölken brukar växa bort! Alla tre töser var allergiska som små men innom 2 år tålde dem mjölk som vilken unge som hellst. Det är bara lilleman som kommer dras med sina allergier för han har så många, men vi hoppas ändå
    Jag får också massa utslag... och varm och svullen, kliar som attan! När vi "upptäckte" köldallergin fick jag utslag på HELA kroppen, jag hade panik för kliade ta mig 17 överallt... Vi hamnade på akuten första gången det slog ut för jag blev alldeles yr och illamående av det, men orkade inte vänta på att få träffa nån då jag började må bättre så åkte hem... andra gången fick min man klä av mig medan jag satt och kliade sönder mig! sen efter några veckor blev det en tur till vårdcentralen för att få det konstaterat.

Vi ska prova iaf med att välja bort mjölkproteinet... Sen får vi se hur det går. Fortsätter det såhär får bvc hjälpa oss. Här finns det inget som heter kolik utan de vill gärna ta reda på VARFÖR barnen har ont i magen! men det är jobbigt att höra henne plågas, nu har hon skrikit i en och en halv timme!
    Wilda 101010, mabaja.blogspot.com
  • Odetta
    Mamma till W skrev 2010-10-21 23:32:50 följande:
    Jag får också massa utslag... och varm och svullen, kliar som attan! När vi "upptäckte" köldallergin fick jag utslag på HELA kroppen, jag hade panik för kliade ta mig 17 överallt... Vi hamnade på akuten första gången det slog ut för jag blev alldeles yr och illamående av det, men orkade inte vänta på att få träffa nån då jag började må bättre så åkte hem... andra gången fick min man klä av mig medan jag satt och kliade sönder mig! sen efter några veckor blev det en tur till vårdcentralen för att få det konstaterat.

Vi ska prova iaf med att välja bort mjölkproteinet... Sen får vi se hur det går. Fortsätter det såhär får bvc hjälpa oss. Här finns det inget som heter kolik utan de vill gärna ta reda på VARFÖR barnen har ont i magen! men det är jobbigt att höra henne plågas, nu har hon skrikit i en och en halv timme!
    Ha, intressant! Första gången fick jag också över hela kroppen....inte för att det är kul, men kul att det finns fler (missförstå mig inte )

lilla piluttan då som har så ont Usch, kommer ihåg hur lilleman led....det är ju så synd om dem. OCH mamma och pappa, man känner sig ju bara så jäkla hjälplös! *kramar om er alla tre* Men vad skönt att dem tar en på allvar där ni bor...vi bytte vår första BVC med lilleman för tanten var så nonchalant.

Nej du min vän...nu ska jag nog gå lägga mig. Ska upp tidigt för vi ska på flödeskoll och se vårt lilla minibus igen

*kramisar till dig och din fina familj*
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Muffe80

Godmorgon tjejer!

Jag är helt, helt tagen från gårdagen. Orkade inte skriva ngt då vi kom hem sent och jag inte hade ork kvar eftersom jag numera spyr upp allt jag äter... lite klag så här på morgonen

I går var vi på KUB och fick se lilla pyret, levandes, i min mage. En helt obeskrivlig känsla och jag bubblar av lycka!!! Det var underbart.

Allt såg superbra ut, jag är imponerad över undersökningen som inte bara visade KUBdelen utan även visade oss hela bebisen från topp till tå och noga kollade att allt såg bra ut.
    De kollade navelsträngen, moderkaka och allt och allt låg och såg fint ut

vårt hjärta daterades till 12 + 5 (dock lite olika datum på olika bilder ser jag, men allt stämmer exakt med mina beräkningar nu...)
    Den är 5,8 cm lång!!

Vår sannorlikhet blev:
    Trisomi 21: 1/ 13 200
    18: 1/ 31 200
    13: 1: 97 800

Alltså är vi jättenöjda och man såg klart och tydligt en (STOR!!) näsa haha, och de mätte till 1,1 i nacken vilket jag tror är jättebra?

Hjärtslagen var 139 slag per minut, också bra.

Ah, är helt överlycklig och nu är det dags att berätta på jobbet tror jag minsann

• Muffe80

Bild finns i mitt galleri en stund för de som är nyfikna!

• Muffe80

Glömde säga att vi fick bilder och film på hela undersökningen med oss hem + att vi fick se den lilla i 3 D, hur coolt som helst Värt varenda krona

• mallanis
    Muffe80 skrev 2010-10-22 08:25:48 följande:
    Glömde säga att vi fick bilder och film på hela undersökningen med oss hem + att vi fick se den lilla i 3 D, hur coolt som helst Värt varenda krona
    Härligt Muffe och grattis till sötnosen!

Mabaja- Hoppas att ni hittar orsaken till Wildas magont!

3D/4D ultraljud- åhh om jag kommer så långt skulle jag verkligen vilja gå på det! Men ska man behöva åka till Sthm? =( Någon som vet om det finns någonstans i Norrland?
    Tredje gången gillt!?
  • kajsalisa
    Muffe80 skrev 2010-10-22 08:25:48 följande:
    Underbara nyheter Muffe. Även om du mår fysiskt dåligt så hoppas jag att du kan slappna av lite mer nu och inte oroa dig så att du mår psykiskt bättre.
    Stor kram!
  • kajsalisa

Min egen lilla uppdatering då. Långt ifrån UL-intressant, men det kanske finns någon som tycker att det är kul att jämföra... Flört
    Besök hos bm imorse, 29 hela veckor avklarade;

Blodtryck: 105 genom 60
    Blodsocker: 5
    Hjärtslag: 136
    SF-mått: 28 (mitt på mellankurvan)
    Hon vägde mig inte, men enligt vågen hos mamma och pappa är jag nog upp 7-8 kg skulle jag tro.

Med andra ord, allt såg bra ut, och bebben gav bm en ordentlig kick när hon försökte lyssna på hjärtat.

Min kära man blev också lite smått misshandlad igår när vi gått och lagt oss. Jag låg och höll om honom, min mage mot hans rygg, och han fick ett gäng sparkar på ryggen. Vi skrattade gott en lång stund. Bara sååå mysigt... Hjärta

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma