• MCT79

Plus igen efter mf/ma

3 barns mamma84 skrev 2011-07-13 11:26:11 följande:
    Här i dk gör man ett blodprov hos barnmoskan för o se om man har diabetes ..
    Det gör man här också... min gissning är att man tar blodprovet både före och efter att man fått dricka sockerlösningen... Sockerlösningen är för att "provocera" kroppens förmåga att hantera blodsockret.. =)
    Gravid igen, tvillingar! Chock!
  • MCT79
    Evve81 skrev 2011-07-13 11:35:33 följande:
    Precis! De ska kolla vad man ligger på efteråt. Har man för högt innan så gör de ingen glukosbelastning.

MCT: Du som verkar ha koll. Jag sa ju igår till läkaren att mitt blodsocker med stick i fingret är bra och har varit ett tag nu men då sa hon att det inte är så tillförlitligt?! Det kan väl inte stämma eller.......
    Låter jättekonstigt om det inte skulle vara tillförlitligt.. det är ju det typ 1 diabetiker hänger upp sitt liv på liksom! Däremot är blodprov för blodvärde i fingret inte lika tillförlitligt då det är väldigt nog med hur man gör. Klämmer man för mycket å fingret dödar man de röda blodkropparna och då får man ett lägre blodvärde. Därför man ofta fyller två pipetter och sen analyserar båda två och tar ett medelvärde.

Men att blodsockret inte skulle vara tillförlitligt låter jättekonstigt...
  • MCT79
    sugarrush skrev 2011-07-13 11:29:44 följande:
    Jo, nu försöker jag igen.
    Den där första trimestern är VIDRIG, lider så med dig som är där. Det kändes som om man bara väntade på ett nytt missfall... Men kämpa på, nu är det väl drygt 5 veckor kvar till du kommer in i vecka 13? Jag VET att du fixar det, du är starkare än du tror!!!! Och på vägen dit så har du ju många koller väl?

För mig var det väldigt skönt att ha VUL ungefär varannan vecka i början, jag bokade några privat och några fick jag genom sjukvården. Medicinsk behandling, som både du och jag har fått, fyller två funktioner också, både är det lugnande och så hjälper det graviditeten på traven.
    JAG VET ATT DU FIXAR DET HÄR!
    Superkram!!!
    Suuuger i mig!!  5 veckor... det klarar jag!
  • MCT79
    Evve81 skrev 2011-07-13 11:49:46 följande:
    Ja hon var som sagt lite svår att förstå med men så uppfattade jag det. Tänker att det är ju ändå bra att de håller koll ordentligt för bebis är som sagt +19%
    Bra koll är alltid bra.. =)

Fick precis kallelse till ett nytt VUL.... 2/8...det är ju tre veckor dit... så det blir nästan 5 veckor mellan det jag gjorde och nästa.... BLÄÄÄÄ!

Sen ett hos min läkaren den 18/8...
  • MCT79
    Sir Bubbalots mamma skrev 2011-07-13 12:36:43 följande:
    oj va länge i mellan tiderna. kan du inte boka ett till privat?
    Jo jag ska nog göra det...
  • MCT79

Jag räknade lite fort och fel såg jag.... trodde det var två veckor sen vi gjorde vul på fredag... men det är bara en vecka sen...så då blir det bara lite över 4 veckor emellan...

Vore ju skönt med ett nästa vecka eller så... Ska ringa runt lite i morrn.

Bellas7 skrev 2011-07-13 13:30:04 följande:
    Jag har gjort 8 ul på 15 veckor och varit värt det. Jag har gjort 3 privat resten har varit genom sjukvården.

MCT jag försökte höra mig fram i tvilling/trilling trådarna om att en återbildas men det visar sig vara väldigt ovanligt. Vi har en som hade två från början och nu bara en kvar i vår tråd av ca 100 så tror inte du ska vara så orolig.

Sen vet jag själv hur jag är och förstår verkligen att man är orolig. Jag gjorde ju ul i måndags och allt var ok. Men sen i går och idag har jag inte känt mycket rörelser och verkligen i te känt mig gravid och direkt så m
    Jaha..okej.. jag hittade siffror att man i flera studier sett att upp till 1 på 8 graviditeter startar som tvillingar... men att upp till 50-70% av dem slutar med ett barn.. Amerikansk studie visserligen...

Ohh jag hoppas... :)
  • MCT79
    SoMa72 skrev 2011-07-13 14:51:23 följande:
    Hörrni tjejer, har ni varit yra i början av grav? Jag var ju ganska yr när jag knatade i div sydeuropeiska städer förra veckan, men trodde det berodde på båtresan, fast nu är jag oxå yr av och till. I övrigt mår jag, än så länge, oförskämt bra...
    Jag var yr innan jag plussade och första dagarna,, både förra gången och denna! =)
  • MCT79
    Bellas7 skrev 2011-07-13 14:12:56 följande:
    Ja det var det jag menade. De flesta som återbildas, återbildas redan innan vecka fem alltså de ser inte sina tvillingars hjärtan att slå i v 7 :)) så den statistik MCT har hittat 50-70 % stämmer inte på tvillingar i v 6-7
    Ahhh okej! Ja det låter ju bra!
  • MCT79
    sugarrush skrev 2011-07-13 15:46:56 följande:
    Det var liksom en härlig kombo! Blodvärde runt hundra och galet lågt blodtryck. Men nu har jag minsann hämtat mig, och ligger på HB109 och blodtryck 110/50. Har aldrig haft så högt tror jag

Åh, tack för att du frågar. Min sambo blev bättre förra veckan och började kunna äta och behålla normal mat nu i helgen. Läkarna har fortfarande inte hittat ett dugg, så det hela är fortfarande väldigt mystiskt. Men ja, nu mår han bra igen och är på jobbet. Fast han är lite svag förstås. 3,5 veckor utan att kunna behålla någon mat har fått honom att se ut som ett benrangel.. (han var väldigt smal redan innan) 
    Men jag ska GÖDA honom i sommar! Smör och grädde i ALLT
    Vände det efter han fick droppet? Ibland flippar ju kroppen sådär... att den gör sig av med allt för den orkar inte ta hand om det... då kan dropp vända skutan..
  • MCT79
    plutten02 skrev 2011-07-13 16:02:36 följande:
    Någon här inne som INTE plussat med testlagrets stickor med PLUS med CB vanliga???
    kan tyvärr inte hjälpa dig.. har i princip bara kört testlagrets stickor...  :(
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma