Inlägg från: färnik |Visa alla inlägg
  • färnik

Plus igen efter mf/ma

En liten snabb uppdatering från mig! Nu ska dt bli bebis här är dt tänkt, är inlagd på bb-avd och de har startat igångsättningen. De försökte sätta bardkateter men misslyckades, så dt blev gel istället. Den sattes vid 15, och sedan några timmar har jag sammandragningar ca varannan minut. De känns, men är helt hantebart än så länge. Vet dock ej om de ger effekt eller ej? Tilde beräknas förövrigt väga 3,3-3,4kg nu, dt var dock osäkert då hon sjunkit ner så dt var svårmätt. Håll nu tummarna att allt går bra för oss!

• färnik

En liten snabb uppdatering från mig! Nu ska dt bli bebis här är dt tänkt, är inlagd på bb-avd och de har startat igångsättningen. De försökte sätta bardkateter men misslyckades, så dt blev gel istället. Den sattes vid 15, och sedan några timmar har jag sammandragningar ca varannan minut. De känns, men är helt hantebart än så länge. Vet dock ej om de ger effekt eller ej? Tilde beräknas förövrigt väga 3,3-3,4kg nu, dt var dock osäkert då hon sjunkit ner så dt var svårmätt. Håll nu tummarna att allt går bra för oss!

• färnik

• färnik

• färnik

• färnik

Varför blir det så där konsigt, en massa inlägg när jag postar från telefonen!?Foten i munnen Ja ja, ingen missade väl vad som var på g här iaf. Skrattande

Ni som trott att Tilde kommit ut har tyvär fel... Tror smålands bebis kommer före min faktisk. Jag får nog vänta iaf tills i morgon...

Lite seriösare uppdatering nu då när jag  har tillgång till dator.

Jag fick bara n 2:a på skalan igår vid bedömningen, men läkaren tyckte ändå, efter rapport från bm och psykolog, att det var dax i alla fall. Öppen 1cm, ngt uppmjukad men fortfarande helt lng tapp. De försökte sätta bardkateter men misslyckades, så det blev gel istället. Hade sedan värkar varannan minut 30s i ca 10 timmar.

Ny bedömning i morse: öppen 2cm, tapp 3cm lång. Ny gel, Har nu samandragningar ca var annan-var treje minut ca 1 minut långa, de känns men är inte jätteonda ännu. Senaste undersökningen visade 2cm öppen och 1, cm lång tapp. Så lite frasteg i alla fall. Senast i morgon bitti blir det nerfärd till förlossningen för att ta hål på hinnorna.

Jag är apförkyld och har liiite feber, och på sista ctg-kurvan låg bebisens hjärtljud väldigt högt hela timmen. Kurvan såg normal ut, men istället för att ligga mellan 120-160, så låg den mellan 150 och 190, trots att min feber var nedtagen med alvedon. Så jag är ärligt talat jätteorolig! Bm och läkare tar det ned ro än så länge, men vi ska strax göra en ny kurva... Håll tummarna att allt är bra med lilltjjen! 

• färnik

Sömn, vad är det? =) Småslummrade lite emellanåt igår natt, och det blir väl dt samma i natt hoppas jag. Jag har faktisk inte så är jätteont... Så det får gå Jag har ju inte sovit orenligt på länge innan heller, så jag kanske blivit van?

Annars är hostan och halssmärtan nästan jobbgare än sammandragningarn, trot eller ej. Elak förkylning det här, så jäkla dålig tajming! Lite rädd att smita bebisen det första jag gör också...

Sista ctg´n såg bättre ut, och de har lyssnat på henne med dopplern varje halvtimme och då har det låtit helt okej, så förhoppningsvis var det bara ngt tillfälligt.

I morgon bitti efter frukost bär det av ner till förlossningen, hoppas det har mognat mer då, men de ska ta hål på hinnorna oavsett. Läskigt, är det. Jag hade trott at jag skule vara taggad och motiverad, jag käner mig mest sjuk och eländig och fattar inte hur jag sk orka...

• färnik

småland, nu blir det kapplöpning för dig och mig nu då! Skrattande Jag sätter en slant på att du hinner först. Ngn som vll plocka fram gissnngslistan föresten?

Till alla: så obigt har det inte varit, det vi hållit på med så länge nu är ju själva mognaden bara, latensfasen. Och det har inte gjort särskilt ont i alla fall. Mest långtråkigt att inget ha att göra, och frustrerande att inte det fått förlossningen att starta upp på riktigt. Jobbigt är det däremot med den här jäkla förylningen!!!

Nu väntar ctg-kurva och ev bedömng av tappen, sedan frukost och så förlossnngen för at ta hål på hinnorna och ge anibiotikadropp. Hoppas kroppen kommer igång med det, annars blir det värkstimulerande dropp också...

• färnik
    Igår, 110310, kl 21:04 föddes våran Tilde, v 38+0. 3395g och 49cm

Förbehandlingen inför själva igångsättningen tog tid, närmare bestämt 50 timmar (men de var bara tråkiga och långsamma, inte jobbiga eller smärtsamma på ngt sätt) men sedan, jäklar vad det gick!

De tog hål på hinnorna 18:00, -inget hände. Kopplade värksimulerande dropp på absolut lägsta nivå för att "smyga igång" förlossningen 19:05, 2 svaga sammandragningar på 30 min. Höjde droppet ett snäpp  vid 19:35 och plötsligt hade jag värkar med en minuts mellanrum.

De blev snabbt väldigt intensiva och täta, bara 30 s paus emellan, och jag fick be om att få droppet avstängt. Det hjälpte dock inte, min kropp hade redan tagit över arbetet och fortsatte i ett rasande tempo alldeles av sig själv. Jag hade ingen kontroll alls faktiskt, lyckades inte alls andas genom värkarna utan skrek mest som Tarzan... =/ 

20:45 konstteras jag öppen 6 cm och bm går för att ringa narkosläkaren, epidural ska läggas, men det hinner bara gå kanske 5 minuter så får vi ringa på klockan: jag måste krysta, barnet kommer NU! De får av mig byxorna snabbt som attan, tittar efter, och jo, där kommer ju huvudet! Klockan 21:04 är hon född, våran fina Tilde! 90 minuter från första riktiga värk tills att hon var ute, verkligen racerfart på den här tjejen när det väl kom igång!

Trots att förlossningen gick vansinnigt fort, och gjorde vansinnigt ont, så gick det bra. Tilde mår fint, jag var jättepigg direkt efteråt, inte en enda bristning och bara 1dl (!) i blodförlust. Jag kände mig som superwoman, om än en ngt chokad sådan. =)

Idag kom Alma & hälsade på, stoltare storasyster får man leta efter! Hela hon verkligen lös när hon fick se, röra och hålla sin så länge efterlängtade lillasyster! Mina två fina döttrar!

Nu blir vi kvar på BB några dagar, Tilde är under observation iom att jag har b-streptokocker, och hon har även haft lite svårt med att hålla värmen, men förhoppningsvis åker vi hem på söndag!
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma