• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • färnik

Här verkar det bli bebisar idag då, gud så spännande toksnippa och lallan! Hoppas allt går fint för er bägge! Jag är så avundsjuk, önskar det snart vore min tur också, men än är det långt kvar här tyvärr...

EGO: Jag drömde heltokigt och jättejobbigt i natt. Maken lämnade mig och jag tvingades flytta hem till mamma och pappa med dottern och bebis i magen, och skulle helt plötsligt vara barn i familjen igen. Vaddå, det är ju jag som är mamman, inte barnet!!!  (Väldigt skönt att vakna och inse att det var just en dröm, det kändes helt realistiskt och jag var ordentligt upprörd när jag vaknade.)

V 25 idag, och i morgon bär det av till stora staden för könsultraljud med 3D/4D, ska bli så spännande att få veta om det är en lillasyster eller lillebror som huserar där inne... Och att få se lite mer än bara konturer. har aldrig gjord 3D förut, och ser jättemkt fram emot det här. hoppas att det är värt pengarna för det är ju onekligen ganska dyrt!

Efteråt ska vi hälsa på en av mina bästa kompisar som fick sitt första barn, en liten Angela, för 3½ månad sedan. Jag har mått så dåligt den här tiden så jag har inte orkat hälsa på *skäms*, men nu ska det äntligen bli av! ska så roligt! Hoppas jag mår hyfsat i morgon...

• Odetta

Usch, idag har jag gjort mig illa

Hämtade lilleman från förskolan och det stod en liten byrå där. Tjocka jag tyckte den hade en bra höjd så jag satte mig på den...bara den att när lilleman kom ut till hallen så plockade jag upp honom och vi blev visst för tunga för den lilla byrån för den brakade ihop!!!

Lilleman flög upp i luften och landade på golvet bredvis och blev jätte jätte rädd och jag brakade rakt mer och rev upp 20 cm på en skruv på mitt ena lår så blodet bara rann!

Fy vad rädd jag blev! Tror att jag blev mest rädd för jag tappade lilleman sådär, men han landade på rumpan verkade det som och var nog mest bara ledsen för han böev rädd. Tröstade honom och då sa den ena läraren att nu ska vi tita på ditt ben för du blöder lite...ställde mig upp och kände hur det var helt blött av blod In på toan och en annan pedagog tvättade mig och försökte plåstra om så gått det gick...själv såg jag inte ordentligt för det är liksom på baksidan av låret /skinkan. Och yr och illamående blev jag också.

Väl hemma plåstrade Älsklingen om mig ordentligt och sedan tog jag en tupplur...var helt slut! Nu gör det inte så ont längre, men som sagt...fy vad rädd jag blev!

Jaja, så har min dag varit. Och nu ska vi iväg tillbaks till förskolan för det är julspel ikväll och lilleman ska vara tomte. Senare kommer svärföräldrarna och svärfar kommer få händerna fulla för våran el har gått....men bara delvis i huset och vi kan inte färstå hur och vad vi ska göra...allaproppar är bytta men vi har el bara i delar av huset i ändå.

KRAM PÅ ER DÄRUTE! NU SKA VI IVÄG!

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Cat79

odd: Din stackare. Hoppas du känner dig bättre och skönt att det gick bra efter omständigheterna.

Toksnippa och Lallan: Lycka till med allt, mysigt med bebisar i er famn inom kort.

Kajsalisa: Ja helt sjukt 1 månad kvar för oss???? vart tog denna tiden vägen?

färnevik: Skoj med könsultraljud... vad har du för känsla att det är för kön? Hoppas bebis visar upp sig ordentligt.

Angående bilstol så har vi faktiskt beställt ett nytt babyskydd, Britax med insats då vi förhoppningsvis får ett barn till och då är det lika bra att köpa ett resonerade vi.

Ni som har små magar dem kommer att bli större och det är bara underbart!!! Kanske jag inte kommer att tycka runt BF?

6 dagar kvar på jobbet..... har jobbat och sliit i 4 år och nu ska man gå hem för mammaledighet - äntligen!

Kram på er.

• Dag och natt

odd: Men usch då vilken otur, hoppas du mår bättre idag och att såret läker fint. 

toksnippa och lallan: Åh så spännande att det är dags för er att få era små pluttisar nu!! Hoppas ni mår bra. 

kajsalisa: Måste ju nästan bli vadslagning om det blir före/på nyår eller efter som ni får hålla eran pluttis. Vad tror du själv? Skrattande

färnevik: Hur gick det med ultraljudet? Fick ni video också? Om allt är bra med vår bebis så skulle jag kunna tänka mig att göra det också eftersom vi nu bara har en bild från v 13... Jag är ju lite rundare och då får de gå ner på en lägre frekvens för att kunna se bebisen så bilderna hittills har blir rätt suddiga tyvärr (kan faktiskt påverka deras mätningar för övrigt eftersom de inte får en lika klar bild som hos någon som är smal... mitt lilla hopp). 

Idag ska jag på 2-årskalas hos en kompis som jag inte har träffat på hela hösten pga illamåendet. Det känns jättebra att kunna börja bli lite social igen efter månader av isolering... Sen ska jag baka lite också, tänkte göra chokladfudge och godis med vit choklad med nötter, kokos och frukt som verkar vara jättegott... Och imorgon ska jag göra marängtårta! Himla mycket bakande nu alltså. Solig

Hoppas ni får en bra dag allihopa!! 

• Dag och natt

Påvägmotsyskon: Samma sak för dig som för kajsalisa såg jag, vilket år tror du pluttisen kommer? Glad

Kom på att jag har en fråga till panelen! Jag har vid några tillfällen när jag klätt av mig på överkroppen (som när jag precis ska hoppa in i duschen) upptäckt att när bröstvårtorna ska dra ihop sig så ser det ut som de tappar blodcirkulationen och vitnar och blir stenhårda på vissa ställen utan att dra ihop sig! Ser väldigt konstigt ut och jag undrar vad det är, har någon annan varit med om det? När jag sen har blivit lite varmare får de tillbaka färgen och mjuknar. Men händer det här alla eller är det nåt man borde kolla upp?

• Pancakes

Men Odd, stackars liten vad otäkt! Ta hand om dig nu i helgen!!

Havsklippan, vad skönt att du verkar positiv och stark! Baka massa godis är nog bästa medicinen :)

• Odetta

Tack vänner! Ja, det var inte roligt...tror dock att det läker fint för det gör inte så ont längre, bara om man kommer åt liksom och så är jag varm, svullen och hård runt om...jaja..det blir bra. Och en nyttig läxa lärde jag mig ju på köpet: Jag är tyngre än jag trodde och då ska man inte sätta sig på små möbler

Havsklippan:
    Det låter trevligt med kalas....och det där godiset som du planerar att göra....åååhhhhh, det lät ju hur gott som hellst! Jag bara älskar vit choklad...och marängtårta! *mums*

Såg att bilbarnstol och ledighet har kommit upp som ämne:
    Vi har en GRACO till nyfödd, men efter typ 4 månader är den inget bra längre....då bytte vi till en stor stol till lilleman och kommer göra så med lillebror också. Skulle vi ha tillgång skulle vi nog köpa den stora med det samma, men vi köper stolarna i USA för det är så himlans mycket billigare där så det blir till sommaren när vi ska dit igen

Ledigt kommer jag att at 1½ år från skolan och fram till hösten kommer vi båda vara hemma. Älsklingen jobbar ju enbart natt och när han tar 35% pappaledighet så blir det ca 8 arbetspass i månaden....och det är ju ingenting egentligen. Han kommer ta dem förälderdagarna för bebisen och jag tar 65% för bebisen och 35% för lilleman (så det blir 100% ersättning för mig eftersom jag bara får lägsta). Sedan kommer mannen ta semester 5 veckor i Juni / Juli för att vara hemma längre utan att behöva ta dagar Hösten vet vi inte riktigt ännu hur vi ska göra, kanske som våren...det skulle vara mysigt

Angående det där med att man får bonus om man delar lika. Det fins massor med regler kring detta och det är inte ofta man får den där bonusen! Om mamman tex har varit arbetslös innan eller bara får lägsta nivå på föräldrapenningen så får man inte bonusen....tycker jag är illa! Det är ju då man verkligen behöver lite extra pengar liksom. (det fick ett par bekanta till oss erfara....dem delade lika men fick ingenting just pga att hon bara hade rätt till lägsta nivån av föräldrapenning)

Men men...nu ska jag fixa lite här. Svärföräldrarna, älskade mannen min och lilleman är på promenad så jag ska passa på att damsuga lite, blir tokig på att ha smulor som fastnar under fötterna! Hoppas ni alla får en jätte bra fredag!!!

***kramar till er alla underbara*** 

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Pancakes

Hoppas du får en underbar fredag också, Odd! Ja, det är en djungel det där med föräldraledigheten. Får ta och sätta mig in i det där den, känns som om det inte är nån brådska för min del.

Ta det lugnt med städningen nu :)

• 3 barns mamma84

Odd:
    Gumman du måste ta det lugnt nu när du e höggravid och man e inte så vig längre
    Nu måste du ta det lugnt ''blåser på såret''
    Och ger en kram och varm chocklad

åh idag är det bara BARA 5 dagar kvar
    Kanske jag ska ta in vagnen idag och tvätta allt
    Ska oxå ta mig handen till för att baka och sätta på jullmusik högt haha
    ååååh snart ligger jag där på onsdag och snussar bebis !!!!!!

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • miraclee
    Dag och natt skrev 2010-12-03 09:28:35 följande:
    Påvägmotsyskon: Samma sak för dig som för kajsalisa såg jag, vilket år tror du pluttisen kommer? Glad

Kom på att jag har en fråga till panelen! Jag har vid några tillfällen när jag klätt av mig på överkroppen (som när jag precis ska hoppa in i duschen) upptäckt att när bröstvårtorna ska dra ihop sig så ser det ut som de tappar blodcirkulationen och vitnar och blir stenhårda på vissa ställen utan att dra ihop sig! Ser väldigt konstigt ut och jag undrar vad det är, har någon annan varit med om det? När jag sen har blivit lite varmare får de tillbaka färgen och mjuknar. Men händer det här alla eller är det nåt man borde kolla upp?
    Samma här :) Vet inte om de e normalt eller inte, har inte reflekterat över de. På morronen när ja vaknar är ja jättesvullen precis under bröstvårtorna också, o så är de hårt där.. men de går över senare.. men de e nog normalt de me :)
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma