• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • Odetta
    Bjornis skrev 2010-12-10 09:41:42 följande:
    Tycker du att jag borde sluta med mina albyl?? Skäms MIn bm har inte pratat mer om det sen hon skrev in det i journalen och pratade med läkaren om det (som sa att jag äter på egen risk). Jag tror inte hon fattar varför jag äter det trots att jag förklarat och hon varit bm i hundra år?! De verkar inte följa forskning så värst....

Ja, då har ju du också högt hb. Har du höga järndepåer också? Jag har undvikit att äta c-vit med maten och länge undvek jag rött kött. Och som lagst hade jag också nåt på 120 i hb men nu var det upp igen och bm var sååå imponerad. Jag är inte lika impad för tror inte det är så där jättebra med högt för högt hb. Jag har ju högre hb nu än när jag lämnade blod ju! Fast det är kanske inte så konstigt. Haha.
    Vilken vecka är du i nu? Jag slutade när jag kände att OM bebisen inte skulle må bra utav att jag slutade så skulle den överleva en förlossning. Men jag kommer ihåg att jag tyckte det var skiiiiit jobbigt att sluta med dem....så jag förstår om du vill fortsätta.

Jag har hört att effekten sitter i ca en vecka efter att man slutat, när du bör sluta kan jag inte säga, det  gör du som känns bäst. Men kom ihåg att blödningsrisken är större och att EDA blir uteslutet. Min läkare nu tycker som sagt att jag ska äta det ända fram...hon sa att jag KAN sluta 2 veckor innan men att hon rekomenderar ända fram...och jag håller med, bebisens hälsa går först.

angående mina depåer så är läkaren här bara förvirrad för mina depåer är skitlåga! Hade 11 i fererinvärde och det är tydligen inte så bra. ÄNDÅ envisas min kropp med att ha högt hb....fattar liksom inte hur det går ihop.

Visst är det jobbigt med imponerade BM som bara säger "åååhhhh så fina värden!" när det inte alls är så fint? Det är ju bevisat i studier att ett hb kring 146 och uppåt ökar vissa risker (bla för fosterdöd pga den ökade risken för proppbildning i moderkakan) och att en gravid med ett så högt hb BÖR klassas som riskgravid. Jo tjena för "såååå fina värden" säger jag bara. Jag har lärt upp mina BM jag träffat om detta för jag vill inte höra hur BRA mina värden är - jag jublar när värdet SJUNKER  
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • LillaMy3
    Dag och natt skrev 2010-12-09 21:43:00 följande:
    Glömde skriva att vi fick svar på snabbtestet av läkaren på plats också - inga kromosomavvikelser.
    Har också läst och hållt tummarna här.

Har inte ord... *Kram*. Ta hand om varandra och hoppas läkaren i nästa vecka hittar något positivt i allt det tragiska!
  • Odetta
    Bjornis skrev 2010-12-10 10:03:25 följande:
    Odd: Jag vet. Det är hemskt att va så som man är också. Jag hade säkert varit positiv om inte jag fått ta del av så mkt runt om mig plus vårt ma i v 11 och vårt kämpande med att bli gravida. Vårt bebisrum är ju klart och många tankar går genom huvudet när man är där inne. La ett av de små 50-plaggen i sängen för att se hur liten han kommer va och bara det gjorde mig illa till mods. Tänk om det inte blir mer än så här?

När min bror fick veta att vi skulle ha barn sa han: "Jag säger inte grattis, jag säger lycka till". För många skulle det säkert kännas så "elakt" men jag förstår precis. De har inte fått några egna barn heller efter att deras dotter dog för över 3 år sen men är idag fosterfamilj åt två ljuvliga ungar!

Min make vill inte prata om att det inte ska gå bra. Jag får hålla det i min egen tanke även om jag vet att han också tänker på det... Därför är det skönt att ibland vädra sina tankar här. Där folk förstår och kanske känner samma sak.

Idag har min lille kille puttat på mig med sina knän eller fötter (eller vad det är? Hehe) och lyckan är total varje gång. Men han får mer än gärna visa sig på utsidan snart. Borde inte detta liknas med förlossningsskräck eg? Typ att man borde kunna bli igångsatt tidigare för idag vet jag ju att han lever där inne. Det står i min journal att jag kommer vilja ha bekräftelse under hela förlossningen att barnet mår bra. Jag hoppas de tar det på allvar när dagen kommer.
    *kram till dig*
    Jag hade faktiskt just denna oro som en anledning till att vi blev igångsatta med lilleman, och denna gången också!

Med lilleman så sa jag att om den här bebisen dör så kommer inte jag överleva för med allt mitt bagage där jag förlorat mina töser så pallar inte jag med en till förlust av ännu ett barn. Jag sa att jag VÄGRAR gå över tiden (de flesta barn som dör i magen dör efter bf) och tack och lov lyssnade dem på mig.

Med den här lille krabaten så behövde jag inte ens förklara mig. Jag sa att jag vill bli igångsatt innan och läkaren sa "självklart". dels för min enorma oro...vill bara få ut bebisen ur min knasiga kropp som jag har svårt att lita på efter alla mf, och sedan måste jag få antibiotika pga GBS jag har och eftersom jag har snabba förlossningar så, för att säkerställa att antibiotikan hinns med (man ska ju ha fått det i minst 4 timmar innan bebisen föds), så är en igångsättning enda alternativet.

Jag tycker att det din bror sa till er var fint faktiskt. Har själv haft svårt för att ta emot "grattis" så ett "Lycka till" passar ju definitivt bättre.

***kramisar***
  • Bjornis
    Odd: Ja, ska kanske dra ner till en albyl varannan dag istället. Det känns iaf bra att få stoppa i sig det nån gång. Eda gör inget. Jag får leva utan det... *hoppas på en kortare förlossning än 24 timmar!* 
    Och jag tror mitt blod var rätt trögt innan så det är nog bara bra om jag blöder på lite extra! Får försöka tänka positivt. Men jag kanske slutar på 40+0!

Oj, att du har så lågt ferritin och så högt hb?! 
    Jag hade ju 190 och det var såååå bra, trots att referensvärdet är 10-150!? Jag har fått lära upp min bm också men hon bara skrattar och säger. "ja du kan ju mer än mig ju!". EHhhh.. Och det känns bra?

Ska nog ta upp det med igångsättning med bm på vårt v 39+ möte. Vill inte gå över tiden mer än en vecka då jag ju också kan statistiken...

Nä, jag måste ut och handla garn till min terapivirkning. Sen är det skidskytte - det absolut bästa med att va hemma vintertid! "Planen" var ju en bebis till OS som var förra vintern men det ville sig inte då så bättre lycka denna gång, även om det inte är OS.
    Kram
  • Odetta

Hoooooohoooooooooo 3barnsmamma!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  Varför loggar du inte in häääääär och visar upp lillebror??? Har du annat för dig eller?

Hoppas allt gick bra och att ni mår bra. Jag är SÅ avis att du får gosa bebis redan och inte jag...NJUT!!!

*bamsekram*

• Happiness
    Havsklippan: Mina tankar går också till dig dig och din familj. Ofattbart att ni ska behöva gå igenom detta. Så fruktansvärt orättvist. Hoppas den andre läkaren kommer fram till et positivt resultat och att det är falskt alarm. Skulle vara skönt om du får en ny undersökning absolut så fort som möjligt. Positivt är att det inte var några kromosomavvikelser och att du kan lägga det åt sidan. Nu får vi verkligen lita till nästa läkare. KRAM!
  • Happiness

Säger som ODD....HALLÅÅÅÅÅ 3barnsmamma....vi måste också få ta del av kakan. Haha! Lukta på din bebis genom skärmen. Nä skämt åsido jag förstår om er lilla familje vill ta det rikigt lugnt nu och det ska ni också göra. Kram och Grattis igen!{#emotions_dlg.flower}Skål

• färnik

Jag skulle också vilja ha igångsättning av samma anledning som ni, odd och bjornis, är så orolig och har svårt att våga tro på att jag ska få en bebis. Och det vet ju BM om, men det verkar inte anses som en anledning till att få igångsättning här..? När jag pratat om det här med bm och läkare, brukar det bara heta att bebisen kommer när den är redo, det är inte farligt att gå över tiden bla bla... Obestämd

• Happiness

Va 17 är det för fel på min dator idag....försöker igen då.

Upppdatering: Har precis kommit från MVC. Är i vecka 26+2 och SF-måttet låg på 27. Kurvan ser fin ut fast för hög i min smak . Blodtryck 110/75. Sa att jag höjt TSH till 100. BM tyckte väl det var sisådär eftersom läkaren sagt att jag ska fortsätta med 75...menmen. Jag vill ner till 0,6 igen. Lämnade kiss för odling så vi får se hur det ser ut. Inget särskilt upphetsande med andra ord.

Igår var jag hos Aurora BM. Hon är så snäll. Vi skrev i min förlossningsjournal. Ska väl träffa henne 3 gånger till ca.

Det står så här nu ungefär:
    1. Pat ska ha kontinuerligt BM stöd under förlossningen. (alltså tar jag ingen doula)
    2. Maximal EDA med smärtlindring så fort som möjligt (ej Synthocinon)
    3. Endast ta hinnorna vid full bedövning.
    4. Pat vill ha information, stöd och kommunikation under förlossningen.
    5. Tillväxtultraljud om barnet är stort/ökar i vikt
    6. Om förlsssningen stannar av eller smärtan blir för svår lovat Kejsarsnitt.
    7. Pat ska ej gå över tiden

Detta är första utkasten eller grovjournalen så att säga. Vi har ju några gånger till på oss att finslipa på önskemålen. Längtar till Annas profylax kurs ska bli spännande. BM kommer också vara införstådd med att vi gått där.

KRAMAR FRÅN MIG OCH SOFIA

• Happiness

Ang det här med ingångsättning...pratade just med Aurora BM om det för att höra om hon hade kunskaper och erfarenheter kring ämnet. Hon sa att det absolut bästa för mamman ur smärtsynpunkt och positiv förlossningeupplevelse är om förlossningen får starta av sig själv. Hon förklarade att att risken för att smärtan och förlossningens längs ökar växer om man gör en igångsättning. Med andra ors det är inte riskfritt att göra det och för mammans och barnets hälsa är det bättre med en naturlig start. Hon sa att det måste finnas medicinska skäl för en igångsättning. För psykologist var det bättre med en naturlig start.

Ja det verkar som det råder delade meningar inom vården även i detta ämne. Inte förvånad ....Får en spontan känsla av att detta har även med samhälls ekonomi att göra. Brukar ju vara så . Men men jag kommer lita på hennes ord i frågan då hon är både BM och psykoterapeut. Gammal som gatan för övrigt. jag är ju mest rädd för smärtan och vill helst undvika förlossningen helt om det gick. Så jag får väl gå på det som gör minst ont.....MAXIMAL DOS Eda. Haha! Frågade henne iår om man inte kunde få vara nersövd....undra hur många gånger hon fått höra det!?!Obestämd 

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma