• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • rontgensyrran
    Happiness skrev 2010-12-10 11:36:58 följande:

Va 17 är det för fel på min dator idag....försöker igen då.

Upppdatering: Har precis kommit från MVC. Är i vecka 26+2 och SF-måttet låg på 27. Kurvan ser fin ut fast för hög i min smak . Blodtryck 110/75. Sa att jag höjt TSH till 100. BM tyckte väl det var sisådär eftersom läkaren sagt att jag ska fortsätta med 75...menmen. Jag vill ner till 0,6 igen. Lämnade kiss för odling så vi får se hur det ser ut. Inget särskilt upphetsande med andra ord.

Igår var jag hos Aurora BM. Hon är så snäll. Vi skrev i min förlossningsjournal. Ska väl träffa henne 3 gånger till ca.

Det står så här nu ungefär:
    1. Pat ska ha kontinuerligt BM stöd under förlossningen. (alltså tar jag ingen doula)
    2. Maximal EDA med smärtlindring så fort som möjligt (ej Synthocinon)
    3. Endast ta hinnorna vid full bedövning.
    4. Pat vill ha information, stöd och kommunikation under förlossningen.
    5. Tillväxtultraljud om barnet är stort/ökar i vikt
    6. Om förlsssningen stannar av eller smärtan blir för svår lovat Kejsarsnitt.
    7. Pat ska ej gå över tiden

Detta är första utkasten eller grovjournalen så att säga. Vi har ju några gånger till på oss att finslipa på önskemålen. Längtar till Annas profylax kurs ska bli spännande. BM kommer också vara införstådd med att vi gått där.

KRAMAR FRÅN MIG OCH SOFIA

Låter bra i mina öron. Idag har jag enbart en månad kvar!!!! En MÅNAD! Känns sjukt overkligt! Men nu är jag fysiskt redo, med förlossningsväska packad, skötväska packad. Sängen bäddad, skötbordet i ordning, kläder tvättade osv.

Bara vissa grejer kvar, som hämta bilbarnstol från kompis, köpa bindor till mig. Lägga i något sött och gott i förlossningsväskan och flytta in spjälsäng till mitt sovrum.

Hahahahaa...jag trodde ju att det skulle räcka med "nattbindor". Men från erfarna kompisar har jag hört att inget annat duger förrutom stora bindor från apoteket den första tiden :/ Vad har jag gett mig in på????!!!! *usch*

Mår du och Sofia bra annars???
  • Happiness
    rontgensyrran skrev 2010-12-10 11:50:55 följande:
    Låter bra i mina öron. Idag har jag enbart en månad kvar!!!! En MÅNAD! Känns sjukt overkligt! Men nu är jag fysiskt redo, med förlossningsväska packad, skötväska packad. Sängen bäddad, skötbordet i ordning, kläder tvättade osv.

Bara vissa grejer kvar, som hämta bilbarnstol från kompis, köpa bindor till mig. Lägga i något sött och gott i förlossningsväskan och flytta in spjälsäng till mitt sovrum.

Hahahahaa...jag trodde ju att det skulle räcka med "nattbindor". Men från erfarna kompisar har jag hört att inget annat duger förrutom stora bindor från apoteket den första tiden :/ Vad har jag gett mig in på????!!!! *usch*

Mår du och Sofia bra annars???
    Du är så himla noggran och duktig Rontgen. En riktig pedant som inte lämnar något åt slumpen. Tänk en månad bara sen har du din lilla flicka hos dig. Du är så himla stark. Du arebtar ju inom vården och jag tror du kommer känna dig rikigt trygg och "hemma" när du kommer in. Du känner ju till det mesta bakom kulisserna och det kommer ge dig stöd.

De där bauta blöjorna hade jag på BB sen körde jag nattbindor hemma. Det kommer räcka gått och väl. Men det är klart när väninnnor drar sina rövarhistorier vet man ju inte  vilket ben man ska stå på.

Jag och Sofia mår bra. Känns så gött nu att få kommit igång med den där förlossningsjournalen. Sen att hon förstår hon förstår så himla bra gör att jag är mindre rädd. Förra gången hade jag svårt att be om hjälp men denna gången ska jag gapa, skrika, hänga i gardinerna och vara allmänt otrevlig. Haha! Nä jag kommer vara livrädd....harig. Ser framemot att få se din lilla bebis sen. Kamar om dig duktiga Rontgen!
  • rontgensyrran
    Happiness skrev 2010-12-10 12:00:44 följande:
    Du är så himla noggran och duktig Rontgen. En riktig pedant som inte lämnar något åt slumpen. Tänk en månad bara sen har du din lilla flicka hos dig. Du är så himla stark. Du arebtar ju inom vården och jag tror du kommer känna dig rikigt trygg och "hemma" när du kommer in. Du känner ju till det mesta bakom kulisserna och det kommer ge dig stöd.

De där bauta blöjorna hade jag på BB sen körde jag nattbindor hemma. Det kommer räcka gått och väl. Men det är klart när väninnnor drar sina rövarhistorier vet man ju inte  vilket ben man ska stå på.

Jag och Sofia mår bra. Känns så gött nu att få kommit igång med den där förlossningsjournalen. Sen att hon förstår hon förstår så himla bra gör att jag är mindre rädd. Förra gången hade jag svårt att be om hjälp men denna gången ska jag gapa, skrika, hänga i gardinerna och vara allmänt otrevlig. Haha! Nä jag kommer vara livrädd....harig. Ser framemot att få se din lilla bebis sen. Kamar om dig duktiga Rontgen!
    hahahaha...jo ett riktigt kontrollfreak! Just nu är jag faktiskt inte orolig. Känns rätt bra faktiskt. Hoppas det räcker med nattbindor till mig med libresse eller nåt som är tunna och bra. Det där avslaget låter som en unken och långdragen mens.

Det kommer nog att gå bra ska du se. Jag vet ju inte vad jag ska förvänta mig så jag är lyckligt ovetandes. Jag kommer inte skriva någon förlossningsönskemål. Det som händer det händer. Däremot tycker jag det är viktigt att kemin stämmer mellan mig och barnmorskan. Gör det inte det så vill jag definitivt byta! Annars så känns det som jag kan inte påverka detta på något sätt mer än att ta det lugnt, slappna av, andas och försöka sitta upp eller stå. Och bara försöka lyssna på deras råd och tips och göra som de säger...

Kram
  • Happiness

KRAM KRAM Rontgen....ska iväg till banken och öppna ett bosparkonto till sonen. Höres senare!Hjärta

• rontgensyrran
    Happiness skrev 2010-12-10 12:21:50 följande:
    KRAM KRAM Rontgen....ska iväg till banken och öppna ett bosparkonto till sonen. Höres senare!Hjärta
    herregud! Ett bosparkonto det låter seriöst! Men hur gammal är han nu? Hur funkar det egentligen. Du får berätta mer när du kommer tillbaka. Kram på dig och hoppas du får en trevlig helg.
  • färnik
    Happiness skrev 2010-12-10 11:49:38 följande:
     jag är ju mest rädd för smärtan och vill helst undvika förlossningen helt om det gick.
    Här är det tvärt om. Smärtan är jag inte rädd för. Det får göra hur j-a ont som helst och de får göra vad f-n de vill med mig... bara bebisen lever. Min stora skräck är att hon ska dö, under förlossningen eller innan...
  • Pancakes
    Odetta skrev 2010-12-10 10:01:04 följande:
    Åh käraste Havsklippan

Men fan också att dem inte hade bättre nyheter *kramar om* Men du...jag är ju en obotlig optimist och du får tala om för mig att hålla käften om jag blir för hurtig och jag vet ju inte vad läkaren sa, men jag tycker ändå inte att det låter som det är helt kört...eller?

Jag tänker att mycket fostervatten, det kan dem ju suga ut i sådanna fall...det har jag hört att det görs. Och i v26-28 om förlossningen skulle sätta igång ändå, då finns det ju ändå överlevnadschancer för dessa små bebisar. Tänker på min lillasyster som kom i v28+ och hon är en helt normal, överhormonell och kaxig 16 åring idag. Och blåsan...ja, den vet jag inget om, men visst tusan borde det gå att lösa också om den bara är lite på fel ställe?

Åh vännen...jag vägrar ge upp hoppet för er bebis! Massor med dunderkramar och kärlek från mitt håll!!!
    Jag ger inte heller upp hoppet! Har en kompis som fick barn i vecka 25 och det är idag en underbart söt liten frisk unge på fem år! Tänker på dig massor, Havsklippan!

Odd och Björnis, jag känner igen era tankar. Just det där med hur naiv man var första gången och inte hade en tanke på att det skulle gå dåligt. Jag trodde ändå man skulle kunna släppa det nu när man kommit förbi vecka 12 men nej, det gör man inte. Tänker att det blir bättre efter vecka 18 och RUL, men det verkar det ju inte göra heller. Blir ju nedstämd av Havsklippans historia också. Åh, den som ändå fick vara naiv och positiv och blåögd!
  • Pancakes

Röntgensyrran, du låter väldigt förberedd och ordentlig! Jag har noll på allt men har väl tid att sätta mig in i det senare. Har också hört av kompisarna det där om Bautabindor men det kunde jag nästan räkna ut själv med tanke på hur det var när jag var inne på akuten med missfallet och blödde ner allt som kom i min väg inkl läkaren..så jag är redo!

• Bjornis
    färnik skrev 2010-12-10 12:55:07 följande:
    Här är det tvärt om. Smärtan är jag inte rädd för. Det får göra hur j-a ont som helst och de får göra vad f-n de vill med mig... bara bebisen lever. Min stora skräck är att hon ska dö, under förlossningen eller innan...
    Ja, exakt! Man har ju skräckbilder hela tiden framför sig och som pancakes också skriver så blir man så bedrövad och tagen av det Havsklippan går igenom nu.

Odd
    : Kom på att skriva att jag är ju i v 38+1 så kanske dags att sluta med albylen. Men har hoppat det idag så tar jag en imorn och så gör jag så en vecka typ och sen slutar jag. Känns inte som att han är på väg ut än... haha.

Note to self: Bautabindor.
  • färnik
    Pancakes skrev 2010-12-10 13:45:31 följande:
     men det kunde jag nästan räkna ut själv med tanke på hur det var när jag var inne på akuten med missfallet och blödde ner allt som kom i min väg inkl läkaren..så jag är redo!
    Usch ja, jag har också gått och sölat ner hela golvet på gyn... Obestämd

Bautabindor är helt klart ett måste! Jag snodde med mig ett gäng från sjukhuset förra förlossningen Skäms
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma