Nikki GBG skrev 2011-07-03 10:12:40 följande:
har en fråga angående det här med att resa när man är gravid...
är gravid i v 5 i morgon "troligtvis" haft en sparsam blödning under ett par dagar från bim.. som jag hoppas var ofarlig..(ska till sjukhuset idag och ta hcg för de vill se så det ökar som det ska, ev vul senare i veckan beroende på vad hcg visar)
min sambo fyller 30 och vill hemskt gärna bila ner genom europa till Italien under 10 dagar under våran semester om en vecka.. kommer då vara i v 6-7, mår än så länge bra men man vet ju inte när illamåendet dyker upp. sen är jag lite orolig eftersom jag redan har 2 tidiga missfall bakom mig.. med bil, visserligen en ny och säker audi så kommer man inte hem så fort om något skulle hända utomlands.
jag har även diabetes typ 1 vilket innebär lite mer komplicerad graviditet.
jag och min sambo har aldrig rest utomlands tillsammans och detta är kanske vårat enda tillfälle på ett bra tag att få resa tillsammans ensamma. jag vill unna honom detta också när han fyller 30 och allt..
vi kommer övernatta i 3-4 olika länder och man tänker ju på det här med ehec och magsjuka..
vad man inte ska äta osv.. jag är orolig för ganska mkt och hade helst tagit flyget ner men förstår min sambo, ny bil och självklart vill han bila då.. man ser dessutom såå mycket mer på vägen ner än man gör från ett flyg.
vad bör man speciellt tänka på som gravid och vad ska man ha med sig i bagaget??
Tänk på det vanliga... drick bara vatten på flaska, ingen mjukglass, undvik alltid is i dryck som du beställer (den är ofta gjord på kranvatten). Färsk sallad kan ibland vara sköljd i dåligt vatten också. Kolla att ala mjölkprodukter är pastöriserade. Kolla att köttet är genomstekt.
Har blivit lite nojig själv nu när min kille har haft en magsjuka i flera veckor efter en turkietvistelse. Förmodligen fick han i sig ngt skit via is i drycken eller sallad som sköljdes i kranvatten.