• MCT79

Plus igen efter mf/ma

Vilka fina magar ni har!!  Skrattande

• MCT79

Gud vad ni skriver här inne!

Muffe, jag hade berättat för mina jobbarkompisar om jag var du.... förmodligen "vet" allihop redan, det är bara du som tror att ingen har anat nått...=)
    För mig var det otroligt skönt att ha berättat tidigt (måste eftersom jag måste undvika patienterna som får cytostatika) å jag fick ett enormt stöd när det gick åt skogen... det gjorde allt lite lättare...

Jag blöder än men testade igen i morse.... klart förvirrande.. nu är jag bara säker på mf till 85%... ni kan ju kolla på testen om ni vill..
    Förra månaden testade jag ju negativit två dar efter jag började blöda...

Kram på er!!

• MCT79
    Mamma till W skrev 2010-10-08 15:15:27 följande:
    och samtidigt så blir man frustrerad över att inte kunna göra nåt... jag får inte jobba för att jag passerat bf, jag får inte träna... sen har jag så mycket sammandragningar att jag knappt orkar gå mellan säng-soffa-badrum... livet är en plåga just nu... känns långt kvar till igångsättning, men känns som att det kan bli ett faktum! och så är jag så irriterad över att min dator gått sönder för jag har inte råd att köpa en ny!.
    Usch vad jobbigt det låter!! Hade jag haft mina studiolampor och du hade orkat förflyttat dig kunde vi ha tagit lite gravidbilder ju! :D
    Jag har alltid velat ta såna bilder men det har aldrig blivit av.. och nu har jag inte rätt utrustning riktigt... :( Får skaffa när jag sitter där med mage själv!
  • MCT79
    Mamma till W skrev 2010-10-08 16:20:28 följande:
    Vad gullig du är!

hur går det för dig? finns det något hopp?
    Nope, inget hopp... Men blöder mkt mindre nu, heltvitt test idag så i helgen blir det god mat och dryck och sen börjar den vilda jakten på  ÄL!!  Cool
  • MCT79
    Mamma till W skrev 2010-10-08 17:10:31 följande:
    Jag beklagar men jag beundrar din positivitet! Blir det utredning eller kör ni ändå?
    Jag har en tid hos privat gyn nästa onsdag... å sen en på Jakobsbergs sjukhus (också) två veckor efter det. Jag tog båda för att de verkar jobba väldigt olika... i Sigtuna tyckte det att det räckte med att jag kom, medan de i Jakobsberg alltid jobbar med PARET.. så at båda får all info och så. Tyckte det verkade vettigt...
    Sen kanske jag inte drar igång utredning fullt ut hos båda.. nu kan jag känna mig för vilket som känns bäst.

Men under tiden kör vi på såklart.. =)
  • MCT79
    Mamma till W skrev 2010-10-08 20:09:16 följande:
    Skönt att du får utredning så snabbt. Fertiliteten är det inte fel på iaf! :) och inte heller lust eller vilja! Tycker att du gör rätt som tar båda. :) Jakobsberg verkar vara ett ganska bra sjukhus. Min syrra springer där nu var och varannan vecka för hon har utredning av annat slag (fortfarande på gynsidan dock), men där har hon verkligen fått hjälp! :)
    Jaa... när jag ringde dit och bokade tid för utredning så frågade hon väldigt ingående hur jag mådde nu, om jag ville komma in för kontroll och så.. jag sa att det kändes okej som det var ändå, att det var så tidigt. Hon sa "ja men ibland vill en del bara undersökas och få det konstaterat med blodprov och så, hör av dig om du ändrar dig.."  *chock...*
  • MCT79

Ohh vad spännande! Håller alla mina tummar och tår för att allt går bra och att det går så smidigt som möjligt är!

• MCT79
    3 barns mamma84 skrev 2010-10-13 11:07:22 följande:
    På papprena står det så här .. Hb 6,8 och gle 8,5 fattar nadda ..
    Ändå är läkaren förvånad av att blodsockret är låg och jag måste äta mer och ta det lugnt och nu sjukskriven av långt blodsocker och svimmar ..

Sen står det tar jerntabletter får ta 2 jerninsar 2 ggr dagligen oxå
    Nu lägger jag mig i lite... med ett HB på 6,8 är man död. Det är inte förenat med liv alls. Så det måste stå för något annat...
    Det varierar lite mellan olika landsting (konstigt nog) vad man har för referensintervall på just blodvärde "hb". Men mellan 114-150 ungefär räknas som normalt för en kvinna, män ligger lite högre.

Jag har stött på patienter som ligger kring 65-70 efter att det sjunkit lååångsamt under lång tid pga tumörer som äter av benmärgen t.ex... de är påverkade med anfåddhet, bleka, yrsel, extrem trötthet etc. Notera att lågt blodtryck har mer med volym och göra än blodvärde.. man KAN alltså ha både lågt blodvärde och HÖGT blodtryck samtidigt.
    Vid en akut blodförlust, vid operation, förlossning etc är ett HB på 65-70 mer akut, kroppen hamnar då i chock. Men sker det över tid som sagt så hinner kroppen anpassa sig och justera kroppens funktioner så man ändå kan "gå upprätt".

Om jag minns rätt bor dui danmark? Jag vet inte vad man har för referensramar eller i vilket värde/volym man mäter blodvärde där men det verkar ju inte vara direkt jämförbart med Sverige i det här fallet.
  • MCT79
    3 barns mamma84 skrev 2010-10-13 11:13:17 följande:
    vad är förkortningen på blodsocker ?
    För jag fattar inte på detta ..
    Man pratar om B-glukos....  möjligen kan "gle" stå för blodsocker men jag vet faktiskt inte.
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma