• Forbidden

Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.

Jag va ett stort fan av lagabarnmat.se när min son va liten, men nu när de är dags för nr 2 att börja äta visade det sig att den fyllts med spritreklam. 
    Så jag tänkte att här kan vi som vill laga egen barnmat samla alla olika slags recept för barn mellan 4-6 månader. Alltid bättre att slår flera kloka huvuden ihop :)
    Varegod och fyll med goda bra recept till våra små :)
    Bf 11/04-08
  • Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.
  • IceCloud

Min kille ratar all mat nu! Frukt går bra. Så vi har tänkt att ta en pause med allt ett par veckor så han får bara ersättning o välling. Hoppas att matlusten kommer tillbaka, han som älskade all mat...

• Cupcake1985

Jag erbjuder mat ändå men bara den mängd hon vill ha. Är hon fortfarande hungrig sen får hon antingen frukt eller ersättning. Gröt går fortfarande jättebra. Det är helt klart hennes favorit. Ett tips om ni är ute i farten och inte har tillgång till en micro så är Ellas kitchen väldigt bra att använda. Grönsaks- och fruktpuréerna utan kött kan bebisarna äta kalla och de smakar dessutom gott till skillnad från resten av barnmatsutbudet.

• IceCloud

Jag har testat att erbjuda mat ändå i tre veckor o det har bara gått sämre o sämre. Sista dagarna åt han bara tre skedar som bäst. Så nu väntar jag tills han fått tillbaka aptiten på mat o inte bara frukt.

• Basi
    NovemberBarn skrev 2012-02-25 21:05:45 följande:

Vilken bra tråd!

Jag har en liten kille på drygt 3 månader.
    Nu är det ju så som ni vet att rekomendationerna är att
    man inte ska börja med smakisar o gröt fören vid 6 månader,
    men vi tänker nog börja strax efter 4 månader iallafall..
    Har ni gjort det trots rekommendationer?
    Smörgåsrån är ju poppis hos bäbisar, när kan man ge det ungefär?       

Vi följde de gamla rekommendationerna och började smaka på potatis redan vid 3månaders ålder. inga stora mängder, men det fanns stort intresse att få potatis redan då..
  • Basi

Föresten, nu har jag äntligen hittat en köpt burkmat som lilla fröken accepterar, så vi gör lite reklam för Semper eco med ris och kyckling!

• dunna
    Basi skrev 2012-02-27 10:15:06 följande:
    Föresten, nu har jag äntligen hittat en köpt burkmat som lilla fröken accepterar, så vi gör lite reklam för Semper eco med ris och kyckling!
    hah, jag har just köpt den burken för att rova. Vi ska till Spanien i påsk och då vore det lite jobbigt om inte sonen åt nåt annat än hemlagat...
  • jessii87

När o hur är det dags att introducera kött etc? :)) Vad är bäst att börja med?

• Basi
    dunna skrev 2012-02-27 15:07:26 följande:
    hah, jag har just köpt den burken för att rova. Vi ska till Spanien i påsk och då vore det lite jobbigt om inte sonen åt nåt annat än hemlagat...
    vi får hoppas han gillar den! konsistensen är rätt lik hemlagat, så det var kanske därför det gick hem. :)
  • Basi
    jessii87 skrev 2012-02-27 15:56:41 följande:
    När o hur är det dags att introducera kött etc? :)) Vad är bäst att börja med?
    kött får man ge vid 5månaders ålder. vi började med maletkött, som mixades sönder till en grå välling, ja lite tjockare va den nog, men såg ut som en grå lervälling.
    fisk kan man kanske vara lite försiktig med, ifall det finns allergier i släkten.
  • Basi

nu ligger torkade frukter i blöt, redo att mixas i morgon. Den är faktiskt enkel och god att göra den purén, omtyckt oxå för den delen.

idag gjorde vi päron + äppel med lite kardemumma i. gick hem det med.
    o så en ny sats batat/sötpotatis eftersom den är god med allt ;)

Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.