• Forbidden

Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.

Jag va ett stort fan av lagabarnmat.se när min son va liten, men nu när de är dags för nr 2 att börja äta visade det sig att den fyllts med spritreklam. 
    Så jag tänkte att här kan vi som vill laga egen barnmat samla alla olika slags recept för barn mellan 4-6 månader. Alltid bättre att slår flera kloka huvuden ihop :)
    Varegod och fyll med goda bra recept till våra små :)
    Bf 11/04-08
  • Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.
  • redfox

Jag brukar ha mig själv som riktmärke, dvs skulle jag äta kyckling som legat i kylen i tre dagar? Det skulle jag inte göra. Således skulle jag inte servera det till mitt barn.

• dunna
    redfox skrev 2012-02-25 11:57:35 följande:
    Jag brukar ha mig själv som riktmärke, dvs skulle jag äta kyckling som legat i kylen i tre dagar? Det skulle jag inte göra. Således skulle jag inte servera det till mitt barn.
    smart. Jag är nog ännu mer försiktig än så, både för att småbarnsmager tåler mindre än vuxenmagar och när man har mixat maten så har man ökat matens yta otroligt mycket som gör att maten förstörs snabbare. Jag har inte vågat ge mat mer än 1 dag gammal...
  • Mammato2
    dunna skrev 2012-02-25 16:25:02 följande:
    smart. Jag är nog ännu mer försiktig än så, både för att småbarnsmager tåler mindre än vuxenmagar och när man har mixat maten så har man ökat matens yta otroligt mycket som gör att maten förstörs snabbare. Jag har inte vågat ge mat mer än 1 dag gammal...

Men om man fryser in maten då håller den längre??
    Vincent och Alexander 110828
  • NovemberBarn

Vilken bra tråd!

Jag har en liten kille på drygt 3 månader.
    Nu är det ju så som ni vet att rekomendationerna är att
    man inte ska börja med smakisar o gröt fören vid 6 månader,
    men vi tänker nog börja strax efter 4 månader iallafall..
    Har ni gjort det trots rekommendationer?
    Smörgåsrån är ju poppis hos bäbisar, när kan man ge det ungefär?       

• redfox
    dunna skrev 2012-02-25 16:25:02 följande:

Sant, så sant. Ju mer bearbetad maten är desto mer bakterier blir det. Därför är det ju underbart med frys. Jag brukar ta upp mat för 1 dag i taget. Efterrättsburkarna räcker dock i två dagar. Dottern har dock inte visat några som helst tecken på att detta hade medfört några magproblem. Jag har frångått rekonendationerna och gett dottern smakisar från det att hon var fyra månader.
  • Cupcake1985

Mitt BVC sa att vi kunde börja lite smått vid fyra månader och det gjorde vi. När hon var ca 5 1/2 mån började min tjej kräva mer mat och då ökade vi på smakportionerna. Det märks rätt väl när inte ersättningen eller bröstmjölken räcker till tycker jag.

• dunna
    Mammato2 skrev 2012-02-25 16:53:14 följande:
    Men om man fryser in maten då håller den längre??
    ja, då håller den länge, ingen aning hur länge dock men säkert några månader.
    NovemberBarn skrev 2012-02-25 21:05:45 följande:

Vilken bra tråd!

Jag har en liten kille på drygt 3 månader.
    Nu är det ju så som ni vet att rekomendationerna är att
    man inte ska börja med smakisar o gröt fören vid 6 månader,
    men vi tänker nog börja strax efter 4 månader iallafall..
    Har ni gjort det trots rekommendationer?
    Smörgåsrån är ju poppis hos bäbisar, när kan man ge det ungefär?       

Jag hade tänkt vänta till 6 mån e.s. jag ser inget skäl för att börja proppa mat i små bebisar med omogna matsmältningsorgan som mår bra av bara mjölk. Men min son började dricka allt större mängder mjölk och mer ofta (upptill 12 ggr/dygn) och började vakna allt för ofta på nätterna för att dricka så vi började med mat vid 5,5 mån. Jag är då kanske inne i fel tråd e. min son är nästa 7 mån nu men ja tycker det finns bra matlagningstips här ;)
  • Cupcake1985

Min tjej är över 6 mån också nu men jag hänger kvar. Min lilla tjej ratar min laxgryta som jag lagt upp här tidigare. tyvärr gjorde jag alldeles för stor mängd så det blir till att slänga lite. Vill inte truga för mycket. Köttfärssås med spaghetti går väl an men är inte någon hit det heller. Nu får det bli rotsaksgryta med nötfärs till henne istället. Hoppas det går bättre.

Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.