• Euphoria85

Vi som hade Bf januari/februari 2010

då fortsätter vi här då!!

(: Melwin och Edwin :) sansad.webblogg.se
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 18:27
    Sansad: 24/11 Melwin och Edwin , Enäggs, v31+1
    maammas: 28/11 Saga och Selma, tvåäggs, v29+6
    Hanide: 8/12 Lukas och Simon, tvåäggs, v 36+1
    Fröken Fajans: 1/1 Lukas och Oskar, enäggs, v 34+3
    Orsino: 9/1 Viktor och David, tvåäggs, v39+4
    Frokenmumin 10/1, Max och Melvin, Enäggs, v31+4
    Bananflugan82: 13/1 Oliver och Ludvig, enäggs, 32+5
    Nillan82: 14/1 Erik och Isak, enäggs, v 34+5
    Mysan31: 23/1 Sandra och Alicia , tvåäggs, 37+0
    Verymuch, 30/1 Saga och Liam tvåäggs, 38+0
    Happyme666; 6/2 Benjamin och Saga, tvåäggs, 39+6

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-12 09:23
    Sansad: 24/11 Melwin och Edwin , Enäggs, v31+1
    maammas: 28/11 Saga och Selma, tvåäggs, v29+6
    Hanide: 8/12 Lukas och Simon, tvåäggs, v 36+1
    Mumindalen: 12/12 Darko och Nikola, enäggs, v 35+0
    Fröken Fajans: 1/1 Lukas och Oskar, enäggs, v 34+3
    Orsino: 9/1 Viktor och David, tvåäggs, v39+4
    Frokenmumin 10/1, Max och Melvin, Enäggs, v31+4
    Bananflugan82: 13/1 Oliver och Ludvig, enäggs, 32+5
    Nillan82: 14/1 Erik och Isak, enäggs, v 34+5
    Mysan31: 23/1 Sandra och Alicia , tvåäggs, 37+0
    Verymuch, 30/1 Saga och Liam tvåäggs, 38+0
    Happyme666; 6/2 Benjamin och Saga, tvåäggs, 39+6
  • Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010
  • Mysan31

En fråga till er vars bebbar somna runt 20 hur länge är do vakna innan?

• frökenmumin
    bananflugan82 skrev 2010-05-10 10:42:02 följande:
    Här har vi också killar som inte sover om dagarna. Vissa dagar är katastrof då dom sover 5 minuter i taget och sen inte vill mer. Dom kvällarna är dom så trötta att dom inte ens vill äta sista kvällsmålet utan bara skriker för att dom är så trötta.
    Ofta ligger mina killar på golvet eller i babysitters på dagarna och somnar dom där så sover dom bara korta stunder. Men lägger jag dom i sängen eller i vagnen så sover dom jättebra.

Mina brukar sova dryga 2 timmar på förmiddagen och ytterligare cirka 3 timmar på eftermiddagen och sen lägger jag dom för natten vid 18-19.
  • nillan82

Hej!

Jag är ny här på familjeliv, men känner att det vore kul att utbyta lite tips, ideer och erfarenheter med andra tvillingföräldrar, så testar detta {#lang_emotions_laughing}

Jag fick tvillingar den 14 januari i år, fem veckor för tidigt. Vi var inlagda två veckor på neo, där killarna sondmatades en vecka och sedan ammades/flaskmatades. Snart är de fyra månader och det börjar bli dags för smakportioner och byte till NAN 2. Vad tiden går fort!

Har inte hunnit läsa igenom denna tråd än, men ska kika på vad som skrivits tidigare och återkommer kanske senare med lite frågor till er andra {#lang_emotions_wink}

Kram från Pernilla, med tvillingpojkarna Erik och Isak

• Fröken Fajans

Hej nillan!

Sömn tycker jag är så svårt. På dagarna är de vakna ca 2 timmar innan de sover en halvtimme ungefär. Problemet är att det tar så mycket tid och energi från mig för att få dem att sova (bära i mjuklift blir rätt tungt med två 6,5kilos pojkar). Svårt också att söva en när den andre skriker. Tänk om de bara kunde somna när de var trötta. På kvällen brukar de somna vid ca 19.30 men då vaknar de igen efter en halvtimme och vi får kämpa hela kvällen med att få dem att somna om. Försöker hålla dem vakna längre men det blir så skrikigt. Sedan vaknar de kanske 6 och ligger och sparkar. De verkar ha problem med magarna Kan det vara smakportionerna? Trodde inte de fick i sig något. Ska pausa i alla fall ett tag.

Nu sover de i 15 min till, kanske ska passa på att äta frukost. Usch, jag tycker fortfarande att det är hemskt jobbigt med tvillingar :(

• frökenmumin
    Euphoria85 skrev 2010-05-10 14:34:54 följande:
    frökenmumin - dom vägde 1498 och 1510 så det var inga stora grabbar :)dom väger redan mer än vad jag gjorde vid 5 månaders ålder så dom har tatt sig bra... haha märks att de har sin pappas gener ;)
    Oj, då har dom växt ordentligt

Idag ska jag iväg till BVC för vägning och mätning, alltid lika roligt! Igår blev mina killar 4 månader, jisses vad tiden går fort!
  • hanide
    Mysan31 skrev 2010-05-10 15:56:40 följande:
    Det varierar lite, men allt från 1-3 timmar.
    Fröken Fajans skrev 2010-05-11 07:39:01 följande:
    Hej nillan!Sömn tycker jag är så svårt. På dagarna är de vakna ca 2 timmar innan de sover en halvtimme ungefär. Problemet är att det tar så mycket tid och energi från mig för att få dem att sova (bära i mjuklift blir rätt tungt med två 6,5kilos pojkar). Svårt också att söva en när den andre skriker. Tänk om de bara kunde somna när de var trötta. På kvällen brukar de somna vid ca 19.30 men då vaknar de igen efter en halvtimme och vi får kämpa hela kvällen med att få dem att somna om. Försöker hålla dem vakna längre men det blir så skrikigt. Sedan vaknar de kanske 6 och ligger och sparkar. De verkar ha problem med magarna Kan det vara smakportionerna? Trodde inte de fick i sig något. Ska pausa i alla fall ett tag. Nu sover de i 15 min till, kanske ska passa på att äta frukost. Usch, jag tycker fortfarande att det är hemskt jobbigt med tvillingar :(
    Vad jobbigt det låter!! Visst kan det vara smakportionerna. Ta en paus nån vecka och testa sen igen. Jag håller med om att det är inte värt att hålla de vakna och ha dem skrikiga istället. Vill de inte sova i sina sängar?

Nillan82, välkommen

I morse vaknade killarna kl 5 och skrek. Riktigt jobbigt. De fick  mat och sen lugnade de ner sig. Lukas somnade om rätt så snabbt, men Simon var pigg. Han somnade om runt 6-6.30. Sen sov vi till 9 !! Underbart!! Det var helt nya killar som vaknade. De fick sin gröt och sen badade jag dem. Sen var det dags att sova igen haha! Sötisar. Nu har de sovit i ca en halvtimme och jag har fått i mig en sen frukost
    Dags att röja undan!
  • Euphoria85
    Mysan31 skrev 2010-05-10 15:56:40 följande:
    det kan röra sig om allt från 1 till 4 timmar :)

mina killar somnar lite när dom vill under dagen
    vi har inga rutiner på det alls
    har testat nån gång men
    när dom är trötta så somnar dom
    och vill dom inet sova så somnar dom inte

det är lite som att
    varannan gång man tittar till dom om dom ligger på golvet är
    dom vaknar och varannan sover dom
     det är oftast max en 30 min dock..

idag ska killarna få mat med kött i
    för första gången.. spännande!

nått som inte är spännande
    är att gå på ica här hemma
    kommer knappt fram till kassorna
    idag var det dessutom ännu mer omöjligt för jag hade en rullator tant
    framför som skulle gå igenom heela godishyllan
    lagom irreterande när man fått kryssa sig fram mellan allt som dom ställer
    mitt i gångarna...
    japp en sånn dag har jag idag.
    vann dessutom inget alls på min trisslott jag köpte. suck

oj ja just det
    inatt tror jag faktist Edwin kanske hade klarat sig
    utan mat heela natten,
    men jag matade honom iaf när jag var uppe och matade Melwin vid halv 4,
    baar det är en vinst på 2 timmar.. börjar det vända nu kanske? hoppas!
    nillan82 skrev 2010-05-10 21:46:50 följande:
    Hej! Jag är ny här på familjeliv, men känner att det vore kul att utbyta lite tips, ideer och erfarenheter med andra tvillingföräldrar, så testar detta Jag fick tvillingar den 14 januari i år, fem veckor för tidigt. Vi var inlagda två veckor på neo, där killarna sondmatades en vecka och sedan ammades/flaskmatades. Snart är de fyra månader och det börjar bli dags för smakportioner och byte till NAN 2. Vad tiden går fort! Har inte hunnit läsa igenom denna tråd än, men ska kika på vad som skrivits tidigare och återkommer kanske senare med lite frågor till er andra Kram från Pernilla, med tvillingpojkarna Erik och Isak
    välkommen!
    (: Melwin och Edwin :) sansad.webblogg.se
  • bananflugan82

Båda killarna vaknade kl 5 imorse och ville ha mat, dom somnade runt 21. Då hade jag sovit från kl. 23 när vi gick och la oss, så skönt! Sen somnade dom om till 8.30!

Vi har börjat så smått med smakisar. Dom har fått smaka potatis/majs i tre dagar och idag har jag börjat med morot. Dom börjar nog fatta så smått nu att dom inte ska äta det med tungan utan öppna munnen istället.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 www.amelia.se/min-sida/tvillingar/blogg/view/
  • nillan82

Hej igen :)

Sömn håller jag med om att det är ett kapitel för sig... våra killar sover väldigt bra, och det är jag glad för! Det var någon som frågade hur sömnrutinerna såg ut för barn som somnar innan 20.00, och så här är det för oss.

Killarna äter kvällens sista mål vid 18.45-19.00 ungefär och vi lägger dem sedan i sina sängar. Har varit noga från början att de ska somna i sina egna sängar (förrut delade de säng, men nu har de precis fått varsin). De somnar i princip alltid innan 19.30. Ibland utan napp, ibland skriker de lite och då får jag gå in och stoppa in nappen.

Sedan sover de, utan mat, fram till 07 på morgonen. Vanligtvis börjar de muttra lite vid 05 ungefär, så då får jag stoppa in napp på dem. När de sedan är hungriga är det ett helt annat läte på dem :)

De äter som sagt vid 07. Därefter är de vakna ett tag. Kanske sover en timma innan det är dags för nästa mål mat. Detta äts vid 10.00. På dagarna håller vi tre timmar mellan målen ungefär. De brukar säga till själva när de är hungriga och det slår sällan fel.

På dagarna så har vi inga rutiner för hur mycket/när de ska sova, utan de sover när de är trötta. Men oftast så blir det någon timma på morgonen och ett längre pass efter matningen vid 13.00. Då brukar vi gå ut i vagnen och där sover de gott. Efter 16.00 sover de sällan speciellt mycket. Kanske 20-45minuter max.

Så ser våra dagar ut... :)

• frökenmumin

Idag var vi till BVC, vägning och mätning stod på schemat. Det märks att det är enäggstvillingar man har, för även om det skiljer lite i vikt på dom så hade dom gått upp exakt 300 gram sen förra vägningen...hahahaha...

Max väger numera 6205 gram och Melvin 5925 gram

Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010