• Thelisesmamma

plexusskada

Hej! Jag fick en dotter 15/3 i år, som fastnade under förlossningen så hon fick dras ut med våld, hon fick därför en plexusskada i vänster arm. Hon kan röra handen,fingrarna och viss rörlighet i axeln, men armen hänger som en kokt spaghetti. Jag skulle så gärna vilja ha kontakt med fler föräldrar som råkat ut för liknande. Har ju så mycke funderingar. Mycke tacksam om ngn hör av sig lr kan skriva här....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-12 16:08
    Hej allihopa igen! Hoppas ni har det bra trots denna tropiska värme! ;) Har varit på SÖS med min dotter,ska dit i augusti igen för besked om de blir OP lr inte. Hon ska även den 2 augusti få en "skena" till sin "klo" formade hand. Alltså plexushanden som är böjd inåt. Har en fundering till er bara... Varför ska man operera barn när dom är så små?? Å hur gamla va era när dom opererades? de verkar variera oerhört i åldrar från barn till barn...varför är de så?? Hur går det för era små? Några framsteg??
  • Svar på tråden plexusskada
  • Liro 09

Sjöstedt: Håller fullständigt med, det är en oerhört klumpig skena. Väldigt stor och på vissa ställen vass.
    Hoppas att hon bara behöver ha den i 5 veckor men man vet ju aldrig förens man varit på återkollen...
    Emma har oxå lyckats vända sig på mage, med benen under på någe sätt. Helt otroligt att de lyckas, men hon vaknar varje natt och gråter och skriker, lite svårt att veta om det är obehag eller smärta. Men går det över så måste det ju vara obehag.

Känner att det är både skönt och bra att jag får vara hemma, det är full kontroll och koll på henne hela tiden och dessutom behöver hon hjälp överallt när hon vill något. Det skulle dessvärre aldrig förskolan hjälpa henne med. De skulle låte henne sitta och glo eller gråta sig trött för att få det hon vill. Upplever att många bara drar fötterna efter sig på hennes förskola, de aktiverar sig inte med barnen. Häromdan när vi hälsade på så satt ett barn i sin vagn under hela utevistelsen på ca 1,5 tim, de sa att det var ett nytt barn som inte kan gå.
    Ja, då går mina tankar till min tjej som i och för sig är ett lokomotiv men med denna gigantiska skena så är hon inte som hon brukar.

• Laura77

Jag vet inte exakt hur allvarlig plexusskada min son har...de har inte riktigt uttalat det. Men, jag har tolkat det som en ganska allvarlig/svår skada eftersom de pratar om så många operationer. Sonen rörde inte på armen alls från födseln, och bara minimalt på fingarna. Men nu när han har opererats en gång och snart fyller 2 år använder han sin arm rätt mycket. Han bär saker, tar stöd när han klättar upp på stolar, soffor, trappr osv. Han använder den även när han ska dra isär legobitar och liknande. Så aktivitet i armen har han definitivt. Men, han böjer inte på armen utan allt sker i "rakt läge" mest med hjälp av triceps och axeln tror jag.

Han ska få botox för att "slå ut" triceps under några månader och då förhoppningsvis få igång användandet av biceps och därmed böjningen av armen. Läkarna och sjukgymnasten tror att han har funktion i biceps men att hans triceps är så mycket starkare att den "tar överhanden" och därmet hämmar bicepsfunktionen. Vi får väl se om det funkar! Hoppas det i alla fall. Nu är jag dock lite orolig över att det inte blir nån botox heller. Sonen har nämligen börjat snora en del samt hosta på nätterna....och eftersom han ska sövas under injektionen så är det nog inte så bra att vara förkyld....men, vi får väl se vad de säger. Ska till SöS på tis för träff med narkosläkaren.

Hrm, trots att ni båda skriver att era barn har accepterat och vant sig vid skenan känner jag oro inför den....det verkar så himla krångligt och bökigt. Men, det är ju inget att välja på och man får väl tänka att det bara rör sig en liten del av livet...och att det i sista ändan gynnar ens barn!

• Liro 09

Laura77: Din son kommer absolut att vänja sig och visst är det så att vi föräldrar har lite svårare att anpassa oss till situationen men efter en tid så går det bra.
    Innan min tjej skulle opereras så fick hon vara hemma 1 vecka innan för att inte bli sjuk och det tyckte dr Roos var en kanon idé så han skrev intyg på än gång. Kanske något som ni kan få, just så han håller sig frisk.

Nu räknar vi dagarna tills ställningen åker av, ca 3 veckor kvar!

Lycka till med allt och hoppas han kan få sin botox som planerat.

• Laura77

Liro 09 / Sjöstedt: Skönt att höra andra föräldrar som varit oroliga för skenan men sen fått vara med om att barnet ändå accepterat den bra! Det ger hopp!

Idag var vi på SöS och pratade med narkosläkare. Inget speciellt sades mer än att vi ska hålla koll på sonens allmäntillstånd och höra av oss om han verkar bli förkyld på riktigt. Än så länge är det ingen fara trots lite host och snor. Det verkar mest vara sånt där som barn i den åldern har för jämnan. Så om han inte blir sämre är det botoxinjektion som gäller på tisdag nästa vecka.

Liro 09: Ja, det verkar väl klokt att ha barnet hemma veckan före operationen. Så ska nog vi också försöka göra när det är dags längre fram i höst. Jag kommer ju hur som helst att vara hemma med liten bebis då.
    Förstår att ni verkligen längtar efter att få ta bort skenan nu! Håll ut, tre veckor kommer gå fort!! Är lite avundsjuk på er som har det gjort sen....!

• Sjöstedt

Liro:Kan jag tänka mig att det e skönt, Ja som sagt dom blir lite hämmade, men dom driver på rätt bra ändå.. Usch det verkar ju inte vara en bra förskola över lag.. Vi har bytt förskolan sen dess opererades, Men dessa skulle nog ta det bättre ändå.. För vi får lämna lilleman när tjejjan är på barnhab o tränar.. O sen "tränar" dom lite extra på dagis, motiverar henne till att använda den mer o mer.. och då verkar vilja sätta sig in i hennes "skada"

Laura77: Okej håller tummarna att det blir botox nästa vecka nu då =) Ja lite snor o sånt tillhör vardagen...

Ja som sagt det går niog bra med skena´n senare i höst med.. Förhoppningsvis får ni göra op innan vintern bara.. Vi tyckte det var bökigt så sätt, tezz gjorde ju op i feb, och så var det snö o kallt, så vi fick sy om overall o allt, (köpte dock en begagnad overall.. Men vi fick låna en jacka av mottagningen.. Hade inte alls tänkte på det där med ytterkläder, Smidigt den hära årstiden, när det räcker med en "tröja"..

Men vi klippte o sydde om lite kläder, sen fick vi ut det i ersättning av vårt försäkringsbolag!!

• Laura77

Hej på er!

Idag fick sonen två botoxinjektioner i sin "plexusarm". Det gick bra allting. Han var på ett strålande humör trots tidig väckning hemma (05:00 + morgonbad/dusch) och ingen mat eller dryck!

På SöS fick vi vänta ett tag men sonen fattade verkligen tycke för "hans" sjukskötersa som var en manlig sådan. Sonen fullkomligt älskade honom och det allra roligaste på hela dagen var troligen att få åka i sjukhussängen när sköterskan körde... Min sambo var med när de sövde sonen och det hade gått strålande. Sonen hade varit på charmhumör och mest småpratat och skrattat innan han somnade in. Allt gick väldigt fort, vi fick träffa honom efter bara en halvtimme och sen fick vi vara kvar på uppvaket en halvtimme till bara för säkerhets skull. Efter det var det sängåkning (till sonens stora förtjusning) upp till dagvårdsavdelningen där favvo-sköterskan bjöd på Piggelin, apelsinjuice och ostmacka. Allt uppskattades verkligen av sonen som även då var på sitt allra bästa solskenshumör. Han smaskade glass, dansade runt i både rummet och i korridoren, följde själv med sköterskan och hämtade macka och juice (sambon och jag behövdes nästan inte...). Skönt att det är klart. Tycker alltid det är lite jobbigt och nervöst med just narkos.

Nu tar det några veckor innan effekten av botox börjar verka. Så vi får helt enkelt vänta och se hur det blir. Har tid för återbesök på sös 30 juni.

• Liro 09

Härligt Laura77! Skönt att allt gick så bra.
    Vad skönt att din son tyckte om personalen på dagvårdsavdelningen för vi hade kanon otur när vi var där.
    När Emma vaknade upp efter narkosen och fick komma upp på avdelningen så hade inte vi sån tur som ni med piggelin och juice osv, där var det knappt ett hej.

Men men, allt har gått bra och det är ju det som är viktigast.

• Laura77

Liro 09:
    Så himla tråkigt att bemötandet från personalen var så dåligt när ni var där. Fy!
    Det betyder ju oerhört mycket för både barnen och oss som föräldrar att man blir bemött på ett proffsigt, positivt och lättsamt sätt. Vi är mycket nöjda med hur alla vi träffade i tisdags på SöS bemötte oss. Och som sagt, sonen fullkomligt älskade "sin" sjuksköterska. Det var fantastiskt att se hur han lös upp och blev genuint superglad på uppvaket när sjuksköterska Andreas kom in för att köra sonen till dagvårdsavdelningen!

• Liro 09

Laura77: Ja visst är det tråkigt men vi får hoppas att vi inte behöver några fler operationer utan att hon klarar sig med denna. Den 15.e juni tror vi att skenan åker om dr Roos tillåter så det ser vi framemot!! Tjejen har redan slagit av en del av sin framtand, tack vare skenan så nu ska den av.....Glad

Skriv gärna och berätta hur det går för sonen, nu när han fått sina injektioner. Hoppas allt går som ni önskar och det kommer det säkert att göra!

• Sjöstedt

Laura77_ Härligt att det gått bra för lillgrabben =)=)=)

Skönt när det är trevlig och proffsiga sköterskor kring en, Vi hade heller inga större bekymmer,,

Hoppas på att det ger bra resultat för er skull med då =)

Liro: Usch va tråkigt att hon skadat tänderna pga skenan.. va trist.. Hoppas ni slipper den 15 nu då =)

Svar på tråden plexusskada