• Thelisesmamma

plexusskada

Hej! Jag fick en dotter 15/3 i år, som fastnade under förlossningen så hon fick dras ut med våld, hon fick därför en plexusskada i vänster arm. Hon kan röra handen,fingrarna och viss rörlighet i axeln, men armen hänger som en kokt spaghetti. Jag skulle så gärna vilja ha kontakt med fler föräldrar som råkat ut för liknande. Har ju så mycke funderingar. Mycke tacksam om ngn hör av sig lr kan skriva här....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-12 16:08
    Hej allihopa igen! Hoppas ni har det bra trots denna tropiska värme! ;) Har varit på SÖS med min dotter,ska dit i augusti igen för besked om de blir OP lr inte. Hon ska även den 2 augusti få en "skena" till sin "klo" formade hand. Alltså plexushanden som är böjd inåt. Har en fundering till er bara... Varför ska man operera barn när dom är så små?? Å hur gamla va era när dom opererades? de verkar variera oerhört i åldrar från barn till barn...varför är de så?? Hur går det för era små? Några framsteg??
  • Svar på tråden plexusskada
  • FKmamma

Lägger ut en "annons"
    Fannys ärmar på jackor och overaller har jag sytt upp sista åren, ca 10 cm på vänster ärm.. Är det någon som är intresserad av att ärva?
    Just nu har jag en jacka hemma stl 134-140 tror jag.. Har även lämnat en overall som kanske är i stl 122-128 på habben, men det barn som dom trodde skulle kunna ha den hade kortare höger arm..
    Är någon intresserad är det bara att höra av sig! Jag vill inte ha något för kläderna, däremot får man stå för frakten själv =)
    Det är vänster ärm som är uppsydd..
    Overallen är röd och Jackan svart mönstrad (Mc Kinley tror jag)

• camant

I veckan var vi med Noa och träffade handkirurg från Linköping för bedömning om ev operation. Det har hela tiden fortsatt positivt även om det känns som om det inte rusar på. Är säkert bara en känsla som grundar sig dels på oro, men också att man ser honom varje dag och kanske inte riktigt reflekterar över vad som sker löpande. vi fick positiva besked. Bedömningen just nu (Noa är 6 månader) är att på grund av att han nu, förutom rörlighet i axel, även böjer armbågsleden och har rörlighet i fingrarna så är ingen operation/reparation av nerverna aktuella. Min oro har varit handen/fingrarna då han ännu inte böjer sin handled och inte heller orkar gripa någon med handen. Men enligt dr Nylander så följer Noa mönstret/planen och det är bara att hålla tummarna att det fortsätter förbättras och utvecklas. Självklart kan man inte utesluta en operation i senare läge t ex för flytt av muskelfäste eller annan sekundär kirurgi. Men känns ändå fantastiskt skönt, vi kan ju inte få bättre besked förstår att man inte kan ge garantier framåt.

Patientskadeförsäkringen har vi också börjat prata om men inte tagit tag i, känner mig osäker på hur jag ska göra och vad som ska tas upp. Men har tolkat som att måste ske absolut senast 2 år från "skadetillfället".

Jättespännande att läsa angående utvecklingen hos era barn, både gällande plexusskadan men även hur det har påverkat utvecklingen i stort. Noa har börjat visa frustration över att han inte kan ta sig framåt, ska bli spännande att se vilken variant det blir. "Rumphasningen eller någon variant på ålsning??

• Laura77

Hej!
    Var på Sös och träffade Dr Hultgren idag. Utvecklingen av sonens arm går helt enligt planen, Vi fattade det t.o.m som att vissa rörelser som sonen nu kan göra faktiskt är mer än vad som förväntats vid den här tidpunkten!!Glad
    Det kändes jättebra att höra!

MEN, trots detta är nu operation nr 2 planerad till maj/juni 2011. Vi ska på återbesök hos Dr Hultgren i april/maj och då kan han fatta det slutgiltiga beslutet om huruvida det blir operation nr 2 då eller om den ska skjutas upp lite till. För en operation 2011 kommer det att bli om inget under sker.
    Det de ska göra då är att släppa på och förlänga en muskel så att utåtrotationen förbättras. Som tur är ska den operationen inte vara alls lika lång, svår och omfattande som den första sonen gick igenom tidigare i år.

Vi ser i alla fall framsteg varje vecka nu...han lyfter armen oftare och högre. Han använder sin arm till många fler olika saker. Öppna/stänga dörrar, skjuta ifrån med när han reser sig upp, bära saker, peka, hälsa (när man säger goddag eller hej så sträcker han fram sin "plexushand") och ibland vinkar han.

• camant

Laura77: Låter verkligen som er son gör väldigt bra framsteg. Måste kännas jätteskönt!

• Laura77

Tack Camant!

Det verkar ju som om din Noa också gör fina framsteg! Måste kännas jättebra att ni inte behöver gå igenom någon operation av nerverna.

Spännande att se vad han väljer för sätt att börja förflytta sig på...! Min son valde att vara nöjd med att bara sitta, ligga eller stå på ett och samma ställe väldigt länge... Men sen rätt som det var lossnade allt....gå, hasa, åla...allt på en gång!

• Sjöstedt

Härligt att det går framåt för barnen här i tråden =)
    Här händer det inte så mycket.. dagarna flyter på som vanligt.. Hon e ganska svår motiverad när det gäller träningen.. Men vi ser iaf lite framsteg.. Hon håller den mer rätt så att säga när man låter henne krypa.. O sen kommer hon lite lite högre upp än 90 grader nu.. =)

Thelisemamma: Ja lite pengar är ju skönt.. Så man kan unna dom något extra ibland.. Ja det e inte lätt att få en bra försäkring för dom nu.. Tyvärr.. Även om jag hade en sen innan hon föddes belv det ändå avdrag för armen..
    Men iaf.. Det har täckt mycket.. Med kläder o så..

Fkmamma: Ja det får du gärna göra.. Vi har ju redan märkt att dotterns arm stelnat i det läget.. vi klarar inte sträcka ut den helt... O sen vissa övningar går ju inte alls.. Men man försöker.. Men itne heller lätt att nmotivera en 3 åring till att träna.. Då bara spjärna hon emot.. *sucka* Men hon använde iaf alltid armen så gott det går och det e vi iaf jätten öjda med =)
    Hade varit intresserad av kläderna om det varit mindre.. Dottern e liten i sig själv och vi har precfis börjat gå över på 98 kläder.. =)

Camant: Härligt med ny bedömning även om det e jobbigt.. Men skönt med positiva framsteg... Dom ser alltid mer än vad en annan ser.. Som sagt din son kanske får göra samma op som min dotter gjorde då,.
    Spännande o se vilken teknik han kan använda.. Hörde också från barnhab. om att man kunde få en så kallad rullbräda till barnen om dom inte ville krypa eller hasa.. Men hallå, det säger dom nu ?? när hon e 3 år.. Men som sagt hom var ändå en rumphasare.. =

Laura77: Okej härligt att det går framåt.. tråkigt ändå att han ändå ska behöva genomgå en opertion till.. Men det kanske blir bra sen efter det =) Det vet man ju aldrig... Hräliga är iaf att han vill använda sin hand att han inte glömmer bort den ju =)

• Thelisesmamma

Hej allihopa! nu va de längesen någon skrev här! Hoppas jul och nyår har gått bra! Jag fick besked från patientskadeförsäkringen igår, Thelise kommer INTE få ngn ersättrning alls! För dom ansåg att skadan inte hade kunnat undvikas! Å jag är måttligt besviken. Ni som fått ersättning, hur har ni fått igenom det?? Har era  barnmorskor och läkare agerat fel i era förlossningar?? för som jag förstod va det de som va avgörande. Å i mitt fall ansågs att vården inte hade gjort nått fel... blev väldigt fundersam och ville veta hur ni fick igenom det??

• Sjöstedt

VA??? helt sjukt.. VADÅ inte kunnat undvikas ??
    Nja för vår del ansåg dom väl att vården gjort fel som inte tog tagi det tidgare.. men oxå att det var barnmorskan som drog.. Även om det handlade om liv o död.. Skadan blev ju till..
    Vi hade som sagt aldrig några problem med dom.. utan vi skrev väldigt utförligt hur det gick till..
    Hade du någon EXTRA försäkring annats då??

Här har jul o nyår varit bra iaf.. Fick papper från SÖS igår.. att vi skulle kontakta dom.. så får ringa på måndag.. det e ju dags för uppföljning.. snart 1 år sedan hon opererades.. Var på barnhab förra veckan o dom tyckte att det gått mycvket framåt igen..

• Thelisesmamma

Dom ansåg att CTG kurvan å allt va korrekt hela tiden, å att dom inte kunde veta att barnet skulle fastna.... Å så vägde hon inte över 5kg å då anser dom att hon inte va "extremt" stor!!!!! Men jag kan oxå tycka att det tog sån tid å värkarbetet började avta, så dom hade hunnit göra snitt. Plus att hade dom dubbelkollat så hade dom ju märkt att hon va stor liksom!! Å hon sa att de va ingen idé att gå till domstol, för de va ju medicinskt bevisat!  Två förlossnings-läkare har skrivit redovisning och gått igenom hela journalen och dom ansåg att felet INTE kunde undvikas i mitt fall, å att vården inte gjort fel. Att ett kejsarsnitt inte ansågs mindre riskfyllt! sjukt... å så ifrågasatte jag va som hade hänt om barnet INTE hade överlevt, för hon slutade andas och kunde ju inte andas själv på ngn timme efter, utan fick andningshjälp, å då svarade dom bara att då hade de blivit samma sak. Så alltså, hade dom gjort så att min dotter dött under förlossningen(vilket då hade gått å undvika me snitt) så hade vi inte fått ett SKIT!!! tycker de e förjävligt!!

härligt att de går framåt för tösen din, man blir så stolt å glad när de e positiva framsteg!

• Sjöstedt

Fy vad hemskt svar att få.. förstår att du känner dej besviken..
    Vet inte vad jag ska säga eller skriva.. Tycker det verkar helt konstigt...Trodde liksom att det var en självklarhet när barnet har en sådan skada att det skulle ersättas... ?!

Ja det e underbart att det går framåt.. Ska bli spännande o se vad dom säger på sös sen med..!

Svar på tråden plexusskada