• Thelisesmamma

plexusskada

Hej! Jag fick en dotter 15/3 i år, som fastnade under förlossningen så hon fick dras ut med våld, hon fick därför en plexusskada i vänster arm. Hon kan röra handen,fingrarna och viss rörlighet i axeln, men armen hänger som en kokt spaghetti. Jag skulle så gärna vilja ha kontakt med fler föräldrar som råkat ut för liknande. Har ju så mycke funderingar. Mycke tacksam om ngn hör av sig lr kan skriva här....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-12 16:08
    Hej allihopa igen! Hoppas ni har det bra trots denna tropiska värme! ;) Har varit på SÖS med min dotter,ska dit i augusti igen för besked om de blir OP lr inte. Hon ska även den 2 augusti få en "skena" till sin "klo" formade hand. Alltså plexushanden som är böjd inåt. Har en fundering till er bara... Varför ska man operera barn när dom är så små?? Å hur gamla va era när dom opererades? de verkar variera oerhört i åldrar från barn till barn...varför är de så?? Hur går det för era små? Några framsteg??
  • Svar på tråden plexusskada
  • Sjöstedt

Laura77: Härligt att Ul var bra och grattis till lillebror =)

• Laura77

Tack Sjöstedt!
    Det är ju en lättnad att det ser bra ut på ultraljudet.

• Laura77

Hej på er!

Idag var på SöS och träffade Dr Roos (inte Hultgren den här gången). Han undersökte och tittade på sonen och det blev nu bestämt att magentröntgen och operation sker 5 maj.
    Fick även träffa narkosläkare som skrev medicinlista och sånt...och sen fick vi träffa arbetsterapeuter som måttade och började tillverka maggördel och armskena (ortros eller nåt liknande tror jag det heter) som sonen sen ska ha på sig dygnet runt i 5-8 veckor. Usch, det låter så jobbigt...men de säger att barnen brukar vänja sig hyfsat fort.

Allt detta känns dock rätt jobbigt, framför allt därför att jag fortfarande kräks upp allt jag äter förutom godis och dricka. Kroppen börjar ta stryk, har ju hållt på så sen lucia. Och efter 4 månader där jag kräkts 4-10 gånger varenda jäkla dag börjar man bli både trött, svag och irriterad. Har varit inne på sjukhus och fått dropp vid två tillfällen och jag kommer troligen åka in i morgon igen för lite näringspåfyllning i form av dropp.
    Är lite orolig över hur jag ska orka ta hand om en nyopererad liten kille som kommer vara så begränsad i sin rörlighet...och förmodligen frustrerad över det. Och är dessutom orolig över att han ska reagera på samma sätt som efter den förra operationen...då åt och drack han ju inget på jättelänge. Fick tvinga i honom vätska med medicinspruta, ett par ml åt gången...skitjobbigt.

Usch, förlåt mitt "gnällande" och "oroande".

Hoppas allt är bra med er! Glad

• Liro 09

Tänker hoppa in här jag oxå om det är okej?
    Har en dotter på 1,5 år som har en pexusskada i höger arm sen svår förlossning.
    Har varit en tung tid för oss men nu har hon äntligen fått tid för operation i maj av
    dr Hultgren och dr Roos.

Ni som gjort operationen, hur gick det för ert barns skada? Blev det bättre ganska fort
    efter att habiliteringen startat?

• Nafrung

Hejsan! Jag känner att jag behöver lite råd, trots att vår dotter inte har nån konstaterad plexusskada, hoppas det är ok för er. ..

Vår lilla stora tjej föddes i tisdags. Hon var stor, 5000 g, och kom ut med ena handen i ansiktet, vilket gjorde att de fick dra ut ena armen innan hon kunde komma fram. Läkaren konstaterade vi kontroll att hennes reflexer inte är symmetriska, dvs den armen som drogs ut, inte hade riktigt samma reflexer som den andra. Hon kan dock röra på armen och knyta handen, så den är inte helt slapp, men ändå inte riktigt lika rörlig som den andra.

Vad det beror på kunde dr inte säga. Det kan vara en plexusskada, men även en sträckning eller endast ömhet och blåmärken. Men han trodde inte att nyckelbenet var brutet. Vi har i alla fall fått en remiss till sjukgymnast som ska bedöma henne.

Men det jag undrar... Vi har inte fått några restriktioner för hur vi ska hantera armen. Ska man vara extra försiktig? Kan hon ligga på den sidan av kroppen? Hur lyfta henne på bästa sätt?

Och sedan då, försäkringen. Vi hade en gravidförsäkring som omfattar barnet till 6 månader ålder. Hur hantera den och framtida försäkringsfrågor?

Och till sist. Ska man nöja sig med att träffa en sjukgymnast? Spelar det nån roll om vi träffar nån redan om ett par veckor, eller om det dröjer längre? Eller ska man begära ett läkarutlåtande? Och i så fall vem/vilka ska man kontakta (bor i Stockholm)?

Sorry alla frågor, men jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig. Orkar nån ge lite goda råd så skulle jag bli överlycklig, man blir ju så orolig för lillbebisen...

• Liro 09
    Nafrung skrev 2011-05-01 11:45:51 följande:
    Hejsan! Jag känner att jag behöver lite råd, trots att vår dotter inte har nån konstaterad plexusskada, hoppas det är ok för er. ..

Vår lilla stora tjej föddes i tisdags. Hon var stor, 5000 g, och kom ut med ena handen i ansiktet, vilket gjorde att de fick dra ut ena armen innan hon kunde komma fram. Läkaren konstaterade vi kontroll att hennes reflexer inte är symmetriska, dvs den armen som drogs ut, inte hade riktigt samma reflexer som den andra. Hon kan dock röra på armen och knyta handen, så den är inte helt slapp, men ändå inte riktigt lika rörlig som den andra.

Vad det beror på kunde dr inte säga. Det kan vara en plexusskada, men även en sträckning eller endast ömhet och blåmärken. Men han trodde inte att nyckelbenet var brutet. Vi har i alla fall fått en remiss till sjukgymnast som ska bedöma henne.

Men det jag undrar... Vi har inte fått några restriktioner för hur vi ska hantera armen. Ska man vara extra försiktig? Kan hon ligga på den sidan av kroppen? Hur lyfta henne på bästa sätt?

Och sedan då, försäkringen. Vi hade en gravidförsäkring som omfattar barnet till 6 månader ålder. Hur hantera den och framtida försäkringsfrågor?

Och till sist. Ska man nöja sig med att träffa en sjukgymnast? Spelar det nån roll om vi träffar nån redan om ett par veckor, eller om det dröjer längre? Eller ska man begära ett läkarutlåtande? Och i så fall vem/vilka ska man kontakta (bor i Stockholm)?

Sorry alla frågor, men jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig. Orkar nån ge lite goda råd så skulle jag bli överlycklig, man blir ju så orolig för lillbebisen...
    Jag tycker absolut att ni ska gå vidare med att få remiss till Astrid Lindgren för att träffa plexusteamet. Vi nöjde oss inte med en sjukgymnast, som dessutom inte visste något om plexusskada på barn. Stå på dig, du kommer må mycket bättre sen. När det gäller försäkringen så hamnar kanske din dotter inom en särskild klausul så att det blir kanske något dyrare och att man inte har möjlighet att få ut pengar för just skadan och eventuella behandlingar. Det fick vi för svar när vi ville försäkra vår dotter.

Ens barn är viktigast! Så stå på dig!! Nöj dig inte förens du själv känner att du fått alla svar på dina funderingar.
  • Liro 09

Nafrung: Stort grattis till dottern!

• Sjöstedt

Laura77: Usch inte roligt att må så dåligt.. Hoppa verkligen det vänder för dej.. Oekj op snart då ju, I veckan nu.. Hoppas det går bra.. Låter som det är en sådan "skena" som min dotter hade.. Den var oerrhört klumpig tyckte vi.. Men hon brydde sig aldrig... Hoppas er killen tar det bättre denna gången, så att det går bra =) Ska hålla alla tummar o tår =)

Liro09: Välkommen till Plexustråden =) Alltid "roligt" om man nu kan säga så, Men iaf med fler föräldrar vars barn som har samma bekymmer..
    Min dotter opererade  en månad efetr 2 års dagen, och fick med "skena" i 8 veckor.. Hon har förbättrads kanon bra, Fått mycket funktioner som hon inte hade innan.. Men det tar ju lite tid allting.. Själv ser man inte framstegen på samma vis som läkare o sjukgymnaster gör.. Men om man jämför med innan op eller backar några månader så ser man framstegen.. Vår dotter går dock gärna med armen i "sken-läget", Hon låser det så.. !

Nafrung: Välkommen till plesustråden! Mitt råd är att du försöker få en tid till plexusteamet på Astrid lindgrens, För att få en bra bedömning, s¨ni kan börja "träna" i god tid... Förutom det så är mitt enda råd att du inte ska lyfta direkt under armhålorna, alltsåså du flyttar axlarna uppåt.. Förstår du vad jag menar ? o förresten GRATTIS till dottern, Hoppas du kan njuta lite o inte bara låsa tankarna på "skadan"..
    o när det gäller försäkringen så ring o anmäl, och skrev skaderapport, Även till Personskaderegleringen!
    Spara allt som rör det, Vi skickar in papper varje år till försäkringen...

• Liro 09

Sjöstedt: Vår dotter kommer att opereras nästa torsdag och nu på torsdag ska hon in för magnetröntgen. Är otroligt nervös, rädd, orolig. Inte långt ifrån tårarna.....Gråter men jag vet att det bara kan bli bättre så det är väl så man måste tänka.

När du säger att armen "låst" sig tror du/läkarna att det kommer att ordna till sig eller kommer armen att förbli så? Sorry att jag frågar mycket men nu närmar sig operationen med storm steg och har börjat fått hjärtat i halsgropen plus att jag väntar en till och då är ju hormonerna ur balans.... 

Svar på tråden plexusskada