• adrift

Leksaker

Har läst lite i tidningar om barn och deras leksaker att många tycker man ska låta sina barn få leka med vad dem vill och inte dela in dem i "könsroller".
    Flickor med dockor och köks saker och pojkar med bilar mm. Mkt snack om att man ska inte heller låta färgen få bestämma, så pojkar kan ha flickfärger så att säga.

Undrar bara om det verkligen stämmer där ute; vad tycker ni ?
    Jag och min sambo har pratat om detta då vi väntar vårt första barn nu och jag tycker personligen att pojkar inte ska leka med dockor,barbie mm.
    Det är min åsikt och undrar nu vad ni andra tycker eller har gjort med era barn.

TIllägger att detta är inget påhopp utan min åsikt och en fråga om vad ni andra tycker.

• Svar på tråden Leksaker
  • linas fina
    Jhd skrev 2010-05-02 16:34:00 följande:
    Nej, bebisarna (skriver igen) från harvards forskning var under ett år, och harinte varit påverkade från utåmstående retningar. Samma resultat visade även apbarn. Men visst grundas vårt beteende på sociologi men det är främst biologin som styr.
    Men snälla, under ett år betyder ju inte att de inte har hunnit blivit påverkade! Det var därför jag skrev att bebisarna som testas måste vara ett par dagar gamla. Hur mycket suger inte ett barn i sig under sitt första levnadsår?!
  • Highlandertess

Mitt barn ska få välja vad det vill leka med själv och det ska ha allt tillgängligt oavsett kön. Dockor, bilar, lego, klossar, spis....vad det än finns som kan vara intressant. Pojkar kan absolut leka med dockor, inget fel i det. Tycker det är synd att barn blir begränsade till bara några val när det finns så otroligt många egentligen. (Skillnad på om man t.ex. inte har råd att köpa nåt, men att medvetet välja bort något bara för att barnet inte är "det könet", det förstår jag inte...)

• adrift

Ablan: det är en flickleksak helt enkelt. tycker det bara är så. jag anser ju inget sker med min son bara för jag INTE låter honom leka med dem. konsekvenser enligt MIN mening som jag sett är att dem kan bli gnälliga mm. Min syn på hur jag sett pojkar som lekt med dockor, sen e de inte bara dockornas "fel" utan mkt annat med. men vill inte ha det så.
    Zekelina: absolut inte va bög hemma eller borta. :S har inget emot dem på det viset men vill inte min son ska bli det. alla vill väl ha barnbarn en dag ?!

• ashera
    adrift skrev 2010-05-02 21:00:32 följande:
    Ablan: det är en flickleksak helt enkelt. tycker det bara är så. jag anser ju inget sker med min son bara för jag INTE låter honom leka med dem. konsekvenser enligt MIN mening som jag sett är att dem kan bli gnälliga mm.
    Så du skulle inte heller låta en dotter leka med dockor eftersom barn kan bli gnälliga då? Båda mina är gnälliga ibland, och båda leker med dockor ibland (flicka och pojke). Konstigt att jag aldrig satt det i samband, men det är ju självklart att det beror på dockorna. Ska genast bränna dem på bål eller något. Så kanske jag slipper lite gnäll?
  • Ablan
    adrift skrev 2010-05-02 21:00:32 följande:
    Ablan: det är en flickleksak helt enkelt. tycker det bara är så. jag anser ju inget sker med min son bara för jag INTE låter honom leka med dem. konsekvenser enligt MIN mening som jag sett är att dem kan bli gnälliga mm. Min syn på hur jag sett pojkar som lekt med dockor, sen e de inte bara dockornas "fel" utan mkt annat med. men vill inte ha det så. Zekelina: absolut inte va bög hemma eller borta. :S har inget emot dem på det viset men vill inte min son ska bli det. alla vill väl ha barnbarn en dag ?!
    Förlåt men "konsekvenser enligt MIN mening som jag sett är att dem kan bli gnälliga mm" är den bullshiten jag någonsin har hört Blir inte tjejer gnälliga av att leka med dockor då eller? Eller är det mer ok att tjejer är gnälliga?

Btw så kan homosexuella skaffa barn.
  • adrift
    ashera skrev 2010-05-02 21:04:39 följande:
    Så du skulle inte heller låta en dotter leka med dockor eftersom barn kan bli gnälliga då? Båda mina är gnälliga ibland, och båda leker med dockor ibland (flicka och pojke). Konstigt att jag aldrig satt det i samband, men det är ju självklart att det beror på dockorna. Ska genast bränna dem på bål eller något. Så kanske jag slipper lite gnäll?
    Jo det e ju flickleksak och ser du en lite gnälligare flicka så är det mer accepterat (enligt min mening). men om en pojke leker med dockor anser jag att det är mer risk för dem blir gnälligare pga dessa leksaker. jag vet ju inte vrf dina barn är gnälliga eller inte, men jag tycker detta påverkar de barn jag sett. MIN ÅSIKT !
  • adrift
    Ablan skrev 2010-05-02 21:06:03 följande:
    Förlåt men "konsekvenser enligt MIN mening som jag sett är att dem kan bli gnälliga mm" är den bullshiten jag någonsin har hört Blir inte tjejer gnälliga av att leka med dockor då eller? Eller är det mer ok att tjejer är gnälliga? Btw så kan homosexuella skaffa barn.
    ja det är mer ok men som sagt behöver ju inte bara bero pga dockorna, men tror absolut det påverkar.. ja vet dem kan ju det, men vi är skapta man och kvinna för få barn tillsammans och så tycker ja det ska vara.. MIN ÅSIKT !
  • ashera
    adrift skrev 2010-05-02 21:31:35 följande:
    Jo det e ju flickleksak och ser du en lite gnälligare flicka så är det mer accepterat (enligt min mening). men om en pojke leker med dockor anser jag att det är mer risk för dem blir gnälligare pga dessa leksaker. jag vet ju inte vrf dina barn är gnälliga eller inte, men jag tycker detta påverkar de barn jag sett. MIN ÅSIKT !
    Varför mer accepterat om en flicka gnäller? Och vadå acceptera? Gnäller de så gnäller de,  inte så mycket man kan göra. Vad ska du göra om din pojke gnäller även om han aldrig får peta på en docka? Du kommer inte acceptera det, men vad ska du göra då?
  • adrift
    ashera skrev 2010-05-02 21:36:19 följande:
    Varför mer accepterat om en flicka gnäller? Och vadå acceptera? Gnäller de så gnäller de,  inte så mycket man kan göra. Vad ska du göra om din pojke gnäller även om han aldrig får peta på en docka? Du kommer inte acceptera det, men vad ska du göra då?
    Ja gnäller de så gnäller de, men jag tycker jag kan minska detta genom att inte köpa dockor till min son. klar than kommer gnälla det vet jag ju, då får jag ju ta det då, för finns ju olika anledningar till varför dem är gnälliga. och skulle det vara för han itne får en docka så får det vara så, för docka får han inte.
  • ashera
    adrift skrev 2010-05-02 21:45:10 följande:
    Ja gnäller de så gnäller de, men jag tycker jag kan minska detta genom att inte köpa dockor till min son. klar than kommer gnälla det vet jag ju, då får jag ju ta det då, för finns ju olika anledningar till varför dem är gnälliga. och skulle det vara för han itne får en docka så får det vara så, för docka får han inte.
    Mina har gnällt om allt möjligt, men aldrig någonsin om dockor hittills.

Och varför, om nu en docka skulle göra ditt barn gnälligt, skulle det vara värre än något annat gnäll? Dock-gnäll eller orkar-inte-gå-gnäll eller jag-är-trött-gnäll eller jag-vill-ha-den-leksaken-som-ett-annat-barn-har-gnäll eller maten-är-inte-god-gnäll eller jag-VILL-gnäll eller bil-gnäll (finns dock-gnäll så...)

Berätta gärna varför just det gnället skulle vara värre än ett annat gnäll, och på vilket sätt en docka gör barnet mer gnälligt än andra saker gör.
Svar på tråden Leksaker