• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Maddisen80
    sweety88 skrev 2011-01-06 15:28:37 följande:
    Imorgon börjar mitt flyt, fick op tid den 8:e februari!! Synd det inte verkar finnas så många från norrbotten här inne
    lycka till med operationen
  • Maddisen80
    capobranco skrev 2011-01-06 17:27:16 följande:
    Hej, är på min fjärde dag med flytande inför operation den 25 jan ( nervöst som sjutton) och fryser även jag och springer och kissar som om jag inkontinent lr nåt. Fler som gör? Läste i Jönköpings posten att det inte är många som klarar av att hålla sin nya vikt. Hur länge har ni hållt vikten lr runt den vikt ni vill ha? Läser och läser inför operationen men hur kan man förbereda sig på nåt så för hoppningsvis livsomvälvande??  Jag hade nog extrem tur och ska göra operationen efter bara 3 mån sen remissen skickades kanske därför jag inte känner mig helt förberdd om än redo eller hur är det för er som  har fått vänta längre på datum och op?
    lycka till på operationen hoppas att allt går bra
  • Maddisen80
    zookie skrev 2011-01-06 18:00:42 följande:
    jag försöker bli förflyttad från kristianstad till calenderska hemma i götet jag får dock vänta längre men med tanke på att jag faktist inte har råd att resa så känns det bättre.  folk runt mig blev lite sura när jag sa det men det är inte deras problem...
    du får ju bestämma själv vart du ska bli opad
  • capobranco
    littlemisstrouble skrev 2011-01-06 18:23:41 följande:
    ingen som hade svar på min fråga, ????(se föregående sida)
    Om man äter nutrilett står det att de innehåller ca 110- 120 kalorier per portion och man ska äta 5 om dagen vilket blir 550- 600 kalorier om dagen. Då borde 1000 ge en viktnedgång. Lycka till
  • BohusM
    zookie skrev 2011-01-06 18:00:42 följande:
    jag försöker bli förflyttad från kristianstad till calenderska hemma i götet jag får dock vänta längre men med tanke på att jag faktist inte har råd att resa så känns det bättre.  folk runt mig blev lite sura när jag sa det men det är inte deras problem...
    Men du behöver inte betala det själv. Du får tillbaka pengarna via sjukresekontoret, du behöver bara lägga ut dom så länge. Sen skickar du in biljetterna och en reseräkning, du får även tillbaka för hotell om du har en tidig tid. Det får jag i alla fall.
  • mrs Vilja

Hej alla!
    Suttit och läst och läst igen om detta. Känns som om man vissa dagar kommer in på bra sidor och andra dagar dåliga... Idag blev väl en dålig...

Så jag måste fråga två saker:

* hur har ni op:ade med er tarm? Kanske känslig fråga och konstig sådan.. men kan ni "lassa" som vanligt eller har det blivit några komplikationer med tarmfunktionen?

* är det många som går upp igen? Har hört om "platån" och läst om flera idag som gått upp igen.. Läste ju som senast här idag att någon op:ad ville börja på modifast eller dyl igen. Gått upp i vikt igen eller vill bara ner lite till? Hmmm... blev kanske en konstig fråga och luddigt formulerad så jag hoppas ni förstår vad jag menar.

• AlexiaGiulia

hej Hej ! Började mitt flyt i går har jag har en sååååååån sjuk huvudvärk... jag dricker ca 3 liter vatten så de borde inte vara vätska jag behöver.... Sen e jag sjukt sugen på nåt....

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)