• vänat

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

V P E skrev 2010-08-19 20:27:19 följande:
    Jag antar att frågan ställts förut, säkert många gånger, men... jag frågar ändå:

När börjar Det Stora Viktraset?

I och för sig har jag ingen panik, men det är ganska märkligt att det inte syns på vågen varenda dag, att man lever på 1000kcal intagen föda och ännu mindre med tanke på det minskade näringsupptaget.

Mellan operation och hemkomst försvann fem kilo, varav ett kommit tillbaka (det är bara bra, jag antar att det är vätska + tarminnehåll som väger, och jag är glad över att vara i bra vätskenivå)

Så... minus fyra kilo på en vecka är ju sjukt mycket. Men ändå undrar man hur det kan stå stilla nu...

Alla får inget stor vikt ras på kort tid men dock över en längre period blir de till sist ett stort vikt ras viktigaste är ju inte att tappa så många kg som möjligt på så kort tid som möjligt.

Utan att minska i vikt på sikt och bibehålla sin vikt minskning misnak riskerna för ev följd sjukdommar och få må  bra.

• vänat
    FamilyFamily skrev 2010-08-19 22:30:39 följande:
    ville bara informera att jag åter har akutopereras för tarmvred denna gång var det nära att det skulle gå riktigt illa då jag väntade för länge innan jag åkte in akut. operationen tog 8 timmar.

från det jag anmälde mig på sahlgrenska till jag låg på operationsbordet tog det bara 2 timmar, så väldigt akut.

nu har jag så jävla ont och är heeeeeeeeeeeeelt slut. sjukskriven i 1 månad.....
    Ursch då låter jobbigt krya på dig! Tur i oturen att de trots allt gick bra.
  • vänat
    Lalalong skrev 2010-08-19 22:42:04 följande:
    Jag kom på att jag har ju glömt berätta hur det gick på anställningsintervjun som jag var lite nervös inför. Jag fick så mycket fin peppning här i tråden!! Kärlek till er.

Jag fick jobbet!
    Och det trots att jag inte kan börja nu, utan jag kommer ta föräldraledigt direkt och rektorn är tvungen att ta in en vikarie för mig hela hösten. Men hon tyckte det var värt det för att vara säker på att jag inte sökte mig någon annanstans innan de skulle rekrytera mer personal. Det kändes som ett bra betyg på att jag gjort ett gott intryck.
    Tack alla snälla som gav mig mod och styrka att gå dit rak i ryggen och inte låtsas om min vikt.
    härligt Grattis till arbete!
  • vänat
    Zodic skrev 2010-08-21 21:38:43 följande:
    Ang carlanderska, trodde bara man kunde opas som utomläns där, alltsom om man itne bodde i västra götaland?
    Förutsatt att man inte betalar dvs.

Pratade med en tjej igår som "bara" gått ner 22 kg och där verkar hennes kropp trivas. Hur vanligt är det att man liksom inte går ner mer än så?? Någon här som varit opad länge och inte gått ner mer? Jag hade blivit så besviken, även om man vet ju att det inte finns någon garanti. 
    Allt beror ju på hur stor övervikt man har hur gamal man är osv osv om man går ner enbart 22 kg eller kanske är 22 kg mycket för henne! Inte vet jag men tänk om man har exvis enbart 30kg övervikt då är de inte lite att ghå 22kg av dm eller? För de sägs ju att man går ner 75-80% av sin övervikt.
  • vänat
    mrsErik skrev 2010-08-22 11:08:21 följande:
    jag har ca 30 kg övervikt, har gått ner 22kg, väger idag 78 och drar storlek 40, har bmi på "överviktig" fortfarande men är ganska nöjd, vill dock gå ner tio kg till såklart   opererades i mars, har stått still i nästan två månader på vågen, nu har det släppt och jag har gått ner fyra kg på tre veckor utan att göra något utöver vad jag gjorde när jag stod still.

En sådan här operation är mycket svår att påverka om du frågar mig.
    Vist är en sådan hopertion svår att påverka men som sagt måle är ju trots allt inte att man ska hamna på normalt BMI enligt lanstingen utan de räknas som en lyckade opertion om man tappar 75-80% av sin övervikt.
  • vänat
    Elliz45 skrev 2010-08-22 11:32:05 följande:
    Var räknar ni ert viktras från, är det på operationsdagen eller när ni började med flytande innan op?
    Flytet ina operation för de är ju okså kg jag tappat! Och haft så de räknas lika mycket som de jag hde på operationsdagen.
  • vänat
    Natalejjis skrev 2010-08-22 14:24:20 följande:
    Hej hej!

Imorgon är det äntligen min tur!

Några tips?!
    Lycka till!! Tipsen jag kan ge är att du berätta för personlen omdu ex vis känner oror ellr så inan opertionen. Samt att följa de råd du får från de sjukhus du opas på. Och att inte hålla på att jäma för sig med andra utan enbart med sig själv.

Lycka till!
  • vänat
    littlemisstrouble skrev 2010-08-23 08:38:15 följande:
    upplever alla yrsel efter op? är det något som sitter kvar alltid eller?
    yrsel lkna finnas många olika orsker till så som svar på dn fråga alla upplever inte yrsel. Men en kan uppleva yrsel på grund av blodtrycks fall. Andra kan uppleva yrsel på av att de inte äter til räckligt mycket eller till räckligt ofta. Andra upplever inte alls någon yrsel.
  • vänat
    Davidoff1975 skrev 2010-08-23 11:08:54 följande:
    Ringde nyss uppsala där min remiss är just nu. Men den blir tillbaka skickad till Västerås tidigast onsdag. Å här är väntan på op 2 jävla år. Skrikandes

Ska vänta 2 veckor med att ringa västerås så dom hinner få remissen, å då ska jag säga att jag vill bli opad nånannanstans, för vänta 2 år tänker jag då fan inte göra. Varför ska allt bara hänga på ett jävla papper?

Ursäkta mitt språk men nu blev jag deppKräksGråter
    Låter tufft!! Men kanske fins de något annat sjukhussom har kortare kö kan ju var värt att kolla upp.

Lycka till!
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)