• vänat

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

frökenKAJO skrev 2010-08-15 12:40:13 följande:
    Fast det är ju personalen som "fifflar" för att kunna operera så många som möjligt, det var ju DET som var min poäng. Sen kan man väl förmoda att många patienter vill fiffla också för att komma upp i en högre vikt, men det är ju skillnad. Det jag ifrågasatte var ju om det förekommer ett organiserat, utbrett viktfuskande bland personalen hos de privata aktörerna.
    Trode diskuetein var avkalrd men tydligen inte!!
    Jag har svarat och förstår inte varför ni andra inte ger er!
  • vänat
    frökenKAJO skrev 2010-08-15 18:34:50 följande:
    Men herregud. Om du svarar på en fråga som jag ställt så måste jag väl kunna bemöta det du skrivit? Annars förstår jag inte varför du skriver här alls?
    Då har du uppenbarligen inte läst alla inlägg jag skrivit i denna diskution eler så har du missuppfatta de jag skrivigt men slut fmed denna diskution från min sida!
  • vänat
    cinderella skrev 2010-08-16 06:59:34 följande:
    halloj, jag hoppar gärna in här.
    är opad för ca 6 månader sen, och nu e jag gravid i vecka 6 Tyst
    mår riktigt bra, har hunnit gå ner 38 kg, vi får sen hur allt går nu, men hoppas det ska gå fint!
    Grattis till dina tappade kg!
  • vänat
    Felicia6 skrev 2010-08-16 09:22:24 följande:
    Hej alla. Jag lever :p
    Är väldigt sällan inne på forumet nuförtiden men nu har det ju gått 2.5år sedan jag opades och har gått ner mer än 75kg och kämpar för fullt att få stopp på det hela o gå upp lite i vikt igen. Väger nu 48kg till mina 158centimeter.
    Nov -09 gjorde jag en stor bukplastik och står nu i kö för bedömning (har fått remiss ivägskickad av chefskirurg som tycker jag behöver en) av en rumpplastik.

Jodå du håler näst i till på att försvinna förstår att du hoppas de stoppar men i bland går de tydligen inte alltid så lätt att får stopp på vikt nedgången känner en person som var i likande sits som dig hon fick näringsdrycker att komplitera sin måltider med.

De viktigaste är trots allt att du får må bra!
  • vänat
    V P E skrev 2010-08-16 20:20:40 följande:
    Hur funkar det om man måste gå upp igen?
    Man vill ju inte gärna börja om med "dåliga vanor" bara för att man måste få i sig energi... fast det kanske man måste då?
    Om man måste gå upp i gen är de ofta näringsdrycker som brukar gälla.
  • vänat
    V P E skrev 2010-08-16 21:27:49 följande:
    Ja, man måste ju försöka hitta "koncentrerade" kalorier då... som just näringsdryck.
    Äter gör man ju rätt ofta ändå... och jag antar att man inte vill ägna hela sitt liv åt att äta.

Nåja, det kanske inte är så många som drabbas av att bli för smal.

En annan undran: i och med operationen minskar ju närinsgupptaget... Ungefär hur mycket mindre av intagna kalorier tar man till sig, motför innan?
    Det är förstås individuellt, men har nån hört några ungefärliga siffror?
    Kan vara så att m,an måste äta alla sina måltider + någon eller några nräringsdrycker per dag närsdyrerna brukar inte ersätta de vanliga måltiderna.

Men om och när man hamanr i den sistsen så får man hjälp av dietse då man konkatar dom och där gör en indviduell plan upp de är aldrig två fall som är indistsik lika även om man har likande problem så kan orsken till problemen olika.
  • vänat
    Zodic skrev 2010-08-17 22:09:37 följande:
    du kan läsa min viktresa på magenochjag.blogspot.com/
    efter opn har jag gått ner lite mer än 20kg. o det har gått 14 veckor, har dock stått helt still i 3 veckor nu :(

ska man bara vänta ut platån eller?  vad gör ni andra?
    Bara väntat ut platåer då jag haft plateråna.  Vad annatat kan man göra? kroppen behöver i balnd paus lika så knoppen.
  • vänat
    Adalel skrev 2010-08-18 11:21:40 följande:
    Hur lång tid har det tagit för dig? Hur kommer det sig att inte alla rasar i vikt?
    Inte heller jag rasde i viukt hur snabbt man går ner i vikt beror delsvis på hur gamal man är om man är man kvinna hur storövervikt man har hur övervikten är fördelad etc etc.
  • vänat
    Natalejjis skrev 2010-08-18 20:22:53 följande:
    Hej hej!

Jag ska opereras på måndag. Men jag har så otroligt svårt att besluta mig för vilken typ av operation jag ska göra.

Sleeve eller GBP?

Hjälp mig gärna
    Vad har kirugen gett dig för tips och råd?! kring dessa två opertioner? Ut gå från de försöka göra någon form av för och emot dessa två allternativ för dig själv och ut gå från de plus att läsa på vad de bägga operationerna innebär.
  • vänat
    Natalejjis skrev 2010-08-18 23:37:36 följande:
    vänat - Kirurgerna säger att det kvittar. De verkar anse att man kan uppnå samma viktminskning som GBP. Skillnaden är att GBP finns mer forskning på och verkar ha färre "vikt-misslyckanden"...

Ja, det känna helt klart klurigt.

Det som talar för Sleeve är givetvis operationens utförande, att den inte är lika omfattande och att det endast krävs att man äter extra av vitamin B12.
    Om de är samma resultat på bägge opertionerna men mer forskning kring GBP och förre miss lyckande så skulle jag om de jag som skulle välja välja GBP kan dock inget så mycket om sleve men med din information du skrivigt ovan skulle de vara mitt val.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)