• vänat

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Davidoff1975 skrev 2010-08-23 12:22:56 följande:
    Tack ja jag skas kolla upp det men enligt uppsala där jag blev bedömd måste jag först vänta på att remissen återvänder hit till västerås innan jag kan begära att få bli opad på annat sjukhus.
    kanske är de så vet inte men du kanju ringa och kolla med västerås omde är så eller inte.
  • vänat
    trollbottom skrev 2010-08-25 03:26:03 följande:
    Är det alltid så att  man måste köra flyt  innan op? Jag är inte heller så förtjust i soppa och har tänkt prova hur det går nu innan. Jag har ju inte ens fått någon tid än men är otroligt orolig för flytperioden.  Hur länge efter  op. ska man gå på flyt?

Åh, måste ta mig i kragen och ringa ersta och höra hur det går  med min remiss
    Inte alla sjuhus kör flyt innan. men hur de är med ersta kan säker andra bättre här de som är opade på ersta vet.
  • vänat
    Cilla71a skrev 2010-08-25 15:24:00 följande:
    Hej allihopa!

Grattis till era OP tider & viktminskningar

OCH äntligen har jag oxå fått mitt bedömningsdatum det var ju inte en dag för tidigt känns det som, men såå nervös jag blev nu....  huga

13/9 till Aleris i Lund för bedömning.. Skrattande
    Lycka till! den 13/9
  • vänat
    cinderella skrev 2010-08-26 11:46:00 följande:
    hejsan, jag sticker in här med en liten fråga,
    jag e opad för 7 månader sen och är nu gravid i v.7 =)
    jag fryser så fruktansvärt mycket, hela tiden, e det nån som vet vad det beror på?
    kram
    De mycket vanligt att man fryser under vikt ned gången eller sedan man gått ner detta för at underhudsfett i koroppen minskar och därmed försvinner en del isolering också.
  • vänat
    V P E skrev 2010-08-26 22:51:02 följande:
    Åååh! Jag har fått det hemskaste sötsuget... vill ha kaka!

Hur har ni andra gjort, ni som inte blivit av med sötsug efter op.
    Tar ni en liiten sötsak, eller avstår helt?
    Och om ni äter sött: räcker det då med en liten bit, har dumpingen/den pyttelilla magen den effekten att man faktiskt blir nöjd? Jag har ju varit omättlig på sötsaker, hela mitt liv tror jag.

Läkarna säger ju att man ska kunna äta sötsaker, men numera i små mängder... men jag är så förtvivlat rädd att
    fastna i sockerträsket igen...
    Jag har upptäckt och dietsten har också sagt att de är så att äter man alla sin måltider och till räckligt mycketså minskar man söt suget och de försviunner i stort sett.

Därtemot om jag äter sött ser jag till att jag innan de söta har ätigt bra mat och de brukar då hjälpa med att äta enbart något några bitar sött. Och jag dumpar inte men å andra sidan dumapr jag inte på något mer än om jag har förbråttom vilket inte hänt så ofta.
  • vänat
    Mammalicious too skrev 2010-08-27 17:16:44 följande:
    Hej...ska snart operera bort hela magsäcken pga sjukdom. Försöker vänja mig vid näringsdrycker, det är svårt Vad är det värsta som händer när man vaknar upp efter op förutom smärtan från op-såret (jag ska ta bort tjocktarmen också samtidigt så det blir ett snitt från blygdbenet och till bröstet) när börjar man dricka? Är det jobbigt att dricka i början?
    Vad man upplever som de värsta är säkert individuellt alla upplever vi saker på oliak sätt smärtorna tycket inte jag var så farliga jag opades med öppesnitt då min GBp opertion gjorde efter som de inte våga chansa på tithåll då jag tidgare gjort eg VBG opertion och hade läaks i min gamal masäck. mnen som sagt smärtorna var inga stora problem tyckte jag gick med vanlig alvedon  de första dygnen sen helt utan smärlindgring klarade mig bra utan att ha ont.

Ja vist de gjorde ont när jag rör på mig skulle sätta från ligga ställning till sittande sen resa mig från sittande till stående sällning med de var mest att de starmade i ståret av agrafferna men blev bätre efter två veckor de af graffarna plockades bort.

Lycka till!
  • vänat
    Mammalicious too skrev 2010-08-27 17:50:32 följande:
    vänat: Ok, hur var det att äta sedan då?
    var inga problem att äta gick på flytt första dagarna efter opartion soppor som jag gjode själv sen pure och efter de vanlig mat vi skulle enligt dietsen kännas för hur länge vi skulle gå på fluytt efter opartion sen hur länge pure ina vi till slut började med vanlig mat. Som sagt jag började med vanligmat dag frya efter oparationen och de har bara gått bra för mig under dessa två år.
  • vänat
    Davidoff1975 skrev 2010-08-27 22:20:38 följande:
    Frågar igen.....

Hej tjejer.

Har en fråga. När ni börjat med flyt, vem har meddelat er om det när ni ska börja å så? Jag kontaktade Uppsala via mail å frågade om min remiss gått tillbaka till västerås, men det hade den inte. Istället får jag veta att dietisten som jag var hos förra veckan ska ringa mig nästa vecka men jag vet inte vad hon vill för när jag var där förra veckan var hon jättenöjd med mina förändringar. Tror ni det är något jag behöver vara orolig över?ObestämdDrömmer
    För mig var de så att de sa att jag skulle gå på flytt tre veckor inna opartionen ja alla som opades på de sjukhus jag opades på skulle gå på flytt tre veckor inan. Så när man fick ett op datum så fick man också besked om när man skulle börja flytta.

De var inget krav på vist antal kg utan enbart krav på hur länge man skulle flytta inan opaertaionen.
  • vänat
    Mammalicious too skrev 2010-08-28 08:41:54 följande:
    Ok, låter bra. Men hur länge låg du inne? Nu ska jag ju operera bort tjocktarmen och magsäcken så det blir väl lite längre för mig men hur länge låg du inne?
    Jag operades på en onsdag var in lagd till månada men skulel ha blivigt utskriven redan på fredagen vill dock själv stanna till efte helgen eftersom jag hade 100 mil hem och de var ok.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)