• vänat

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Sessans skrev 2010-08-28 14:31:31 följande:
    Hejsan alla!
    Jag ska göra en omop ifrån en VBG till en GBP...... är nog fler som har gjort det här?? Hur var det att göra en omop???  Är det med öppet snitt eller titthål man måste opas med då.. hmm..

För det går väl inte att återställa en VBG till vanligt igen?? och det är ju inte säkert man håller vikten utan det springa upp en massa kg sedan.. så det blir väl en GBP sedan.. .. men nervös på att man ska klara det hmm med allt man ska äta och äta rätt så man får rätt mängd vitaminer m.m.....

/S
    Jag har opaerats från VBG till GBP De var de bästa som hänt mig att få göra om operationen detta eftersom de hade gått hål i min VBG masäck jag måde dåligt etc.

På mig operde dom med öppsetsnitt vågade ej chans på titthåll efter som de var hål i min VBG magsäck.

De koppade helt ekelt bort min lilla VBG magsäck använde den gamalstora mgsäcen gjorede en ny lite av och koppalde om tarmen.
  • vänat
    Davidoff1975 skrev 2010-08-28 19:42:32 följande:
    VBG?
    Ser att du redan fått svar!
  • vänat
    Mli79 skrev 2010-08-30 07:53:03 följande:
    Idag ska jag iväg och klippa mig och fixa glasögon! Det var en av mina belöningar när jag nått ett viktmål. Ska bli så skönt att bli av med dessa gardiner som ändå bara sätts upp med en snodd varje dag. Jag känner frisören, och bor dessutom nästgårds med henne. Hon har en av de lyxigaste salongerna i Malmö, och så är hon själv jättesnygg så jag litar så pass på hennes omdöme att jag praktiskt taget ger henne fria händer. Lite nervös är jag allt!
    Kanske inte så konstigt att du 'är nervös om man ger någon friuahänder även om mna man litar på denna personens omdöme vet man ju aldrig vad som händer och hur de ser ut. Men de kommer säkert att bli bra tror jag tänk fixa håret och fixa glasögon vilken bra belönnng! Alltid trevligt att ha sådan belöningar att se fram emot själv var en av mina belöningar att sy upp kläder ilket jag lät göra i thailand förra hösten.
  • vänat
    Mli79 skrev 2010-08-30 20:26:54 följande:
    Nur är jag klippt, men inte helt nöjd faktiskt. Är ordentligt uppklippt och det är jag jättenöjd med, men jag tycker inte att det blev bra i nacken. Vill att hon klipper av det också så det blir en mer jämn page. Jag är lite osäker på vad som är brukligt, ska man betala för en ny klippning då? Jag sa inte till när jag gick därifrån, upptäckte hemma att jag inte var helt nöjd. Lite känsligt eftersom hon är min granne. Ska prata med henne imorgon.

På synundersökningen så upptäcktes det att min syn har försämrats på ena ögat samt att jag inte längre använder ögat. 98% använder jag mitt vänsteröga som nu är ganska trött i musklerna. Inte konstigt att jag har haft konstant huvudvärk den senaste tiden.
    Säg till at du är miss nöjd redan nu de är bättre än att låsas som om de ok.

Skönt att du fått förklariongen till huvudvärken dock mindre roligt att de broer på synen och att du du inte använder 98% av vänsterögat. men blir för hoppningsvis bättre med nya glasögon inte kul med huvudvärk
  • vänat
    V P E skrev 2010-08-30 21:00:15 följande:
    Jag tror att Modifast innehåller mer energi än Nutrilett, Allévo och Naturdiet.... kolla upp det, det kanske lönar sig i kilon att använda nåt med mindre energi?
    Du har rätt när du skriver att modifast innehåler mer energi än nutrilette och allvo men de innebär ocksåa att i stället för 4 påsar modifast ska man ta 5-7 st påsar alevo eller nutrilett per dag. Och de är inte enbart får energi innehållts skulle utan även för att kroppen närings mässigt ska få i sig de den behöver för att kroppen ska orka med operationen
  • vänat
    littlemisstrouble skrev 2010-08-30 21:40:47 följande:
    Nu har jag äntligen fått en tid till infomöte och träff med läkare Det går framåt.
    Härligt at rör på sig! Får man fråga när du ska på info mötete?
  • vänat
    två mirakel skrev 2010-08-30 23:07:25 följande:

Hej är ny här...
    Jag skulle vilja ha hjälp av nån som ve hur man ska göra för att
    få en gastric bypass.... ringde till vårdcentralen och pratade med en sköterska och sa hur det låg till tt jg väger för mycket och att jag vill ha hjälp kanske få en tid hos läkarn för bedömning...... till svar fick jag att det inte var värt att boka in en tid hos läkarn utan att om jag nu visste vad som hade orsakat att jag väger så mycket så skulle jag själv åtgärda det (alltså sluta äta och motonera mer) ville inte lyssna på att jag faktiskt har försökt..hmm
    Så till den stora frågan hur har ni gjort för att få dom att lyssna och göra en med utredning mm
    är 175 cm och väger 124 kg
    tacksam för svar!!!!

kan inte pröva att ringa din läakre på vc direkt på hans/henes tefon tid? Går inte skulle jag byta vc elelr ta reda på mitt mitt lansting där jag bor godkänner de så kallde egen remisserna de vill säga ett brev där du själv skriver til kurgen.
  • vänat
    Isglittra skrev 2010-08-31 02:28:39 följande:
    Wiiie! Idag kom äntligen min operationstid :D 24:e september blir det,  trodde inte man skulle få tid så fort, så nu blir massa roliga saker jag skulle gjort i september framflyttade till en annan gång i livet. Men jag är såklart superglad för min optid! Trodde bara inte jag skulle få tid förrens i Oktober. 25 dagar kvar.. :D
    Grattis till op tiden!
  • vänat
    Flinga 06 skrev 2010-08-31 07:31:18 följande:
    Två mirakel: Ring vc igen och säg att du vill boka en läkartid. Du behöver inte uppge orsak! Sedan träffar du läkaren och för fram vad du vill.

Eller gör som jag boka tid hos en privatläkare som skriver remiss utan att blinka. 1300 kr kostade det men det var det värt!
    TiEn del privata läkare har avtal med försäkringskassan och då kostar de lika mycket som ett besök hos lanstiget så de behöver inte kosta 1300kr för att besöka en privat läakre.
  • vänat
    LoveMyChild skrev 2010-08-31 11:53:50 följande:
    Hej.
    Jag har nu funderat en del på GBP och idag tog jag minsann mod till mig och ringde VC. Tyvärr var det fullbokat (eller något) och får ringa igen i slutet av nästa vecka för att få en tid.
    Men ett litet steg är taget nu iaf. Känns bra.

Nu hoppas jag bara att läkaren på vc skickar en remiss lite snabbt och att det sen inte tar allt för lång tid.

Hur länge blir man på sjukhuset vid op?
    Har man fasligt ont efteråt?
    Hur mycket går man i snitt ner efter op per vecka? Kanske lite olika... men är lite nyfiken.

:)
    De rekomendera att man inte bör gå ner mer än 0,5-1kg i veckan efter opertionen.

Jag harde inte så ont efter åt tsramde mest i mitt operationsärr då jag ändra stälning från liggande till sittande och från sitande till stånde opades med öppesnitt. Men som sagt inte ont mer första dyget sewn stramde i oparatiosärret tills aggraferna plockades bort ca 14 veckor efter operationen.

Oftas blir man inte kvar så länge på sjukhuset efter operation får åka hem redan efter någon några dag beroende på hur man mår och får i sig vätska etc
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)