• smurfsyster88

soc tar unga föräldrars barn!

Dum förklarar mig om ni vill! Men de är så i min stad i alla fall att dom tar barn från unga par som inte gjort nått fel. Sen skickar dom iväg dom på familjehem, där de skriver falska grejer.  Och de är på så sett dom blir av med barnen.

En tjej jag känner var där nere förra året, hon blev gravid under tiden hon var där nere. Dom tog hennes son utan andledning.

Nu är hon där med sin dotter och sin man. Och dom har sagt detta till dom vi har inte tänkt att ta eran dotter än. Sen så klagar dom på samma sak som med sonen.

Men dom hade frågat hennes man om han vart där förut för han var så duktig. Men något måste hänt eftersom dom kan säga så. Vi har inte tänkt ta henne än, men de gör dom ju väldigt trygga eller inte.

Vill ha lite råd hur man kan hjälpa dom.
  • Svar på tråden soc tar unga föräldrars barn!
  • smurfsyster88
    Lia85 skrev 2010-05-03 14:52:36 följande:
    Man vittnar inte i en utredning, man kan höras om det antas tillföra något. Och då är det kommunen som VILL det för att utredningen ska bli som bra som möjligt för barnet.Tro mig, om det du skrev är sant kommer journalisten begära att få läsa utredningen (ingen journalist vill bli så bränd) och då backar nog denne. Alternativt vill de ha ett scoop då de vet att soc har sekretess och inte kan försvara sig.Ge dn vän hjälp att få insikt i vad hon behöver hjälp med. Stötta henne i att nå den förändringen. DÅ kanske barnet kan få komma hem så småningom (beroende på vad som händer i hovrätten ang vårdnaden)
    familjehemmet kommer nog att vittna där då de ser att de inte är pojken han är ute efter. mamman har ju alla underlag hemma det är ju liksom bara att åka dit så får dom se.
  • smurfsyster88
    Lia85 skrev 2010-05-03 14:54:53 följande:
    Nej, man suckar över alla dessa föräldrar som inte tar till sig hjälpen de erbjuds, utan istället hävdar att de är perfekta och inte behöver hjälp och därmed låter barnet bli placerat. Barnet får lida för föräldrarnas stolthet när det blir så.
    det var inte hennes fel hon, skulle få åka hem på permition. men då åkte sonen åt ett annat håll trodde dom skulle tillbaka på måndan men så blev de inte
  • vittra
    smurfsyster88 skrev 2010-05-03 14:48:55 följande:
    vänta du bara allt ska ut i tidningen så du lär ju gapa ännu mer.
    Jaha så nu ska du skryta om att fallet snart hamnar i media? Du verkar ju inte ha någon som helst aning om nånting du försöker prata om så tvivlar ju mycket starkt på att något helt plötsligt hamnar i media bara för att du påstår det... om inte annat så får du väl vänta tills den dagen då innan du börjar sprida en massa konstigheter på internet...
  • Rocktroll
    sanne82 skrev 2010-05-03 14:17:38 följande:
    smurfsyster88: Vad tycker egentligen din vän om att du sitter och diskuterar hennes situation i en tråd på FL? Hade jag varit din vän skulle jag verkligen inte uppskatta det!
    Hon har nog inget emot det iom att hon själv skriver om sin situation på bloggar och en massa olika communityn {#lang_emotions_surprised}
    .:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::.
  • Vaseline
    vittra skrev 2010-05-03 14:44:01 följande:
    Suckar djupt, hela den här tråden verkar ju bygga på osanningar, falska rykten, förvrängningar och sneda verklighetsuppfattningar rakt igenom... man sitter ju bara och gapar när man läser alla TS röriga inlägg... Ingenting stämmer ju, nästan så det börjar ryka lite troll här...
    Mm. Fattar inte mycket.
  • SaramedM
    Rocktroll skrev 2010-05-03 15:03:23 följande:
    Hon har nog inget emot det iom att hon själv skriver om sin situation på bloggar och en massa olika communityn
    gör hon? är det ok att be någon länka dit?
  • Lia85
    smurfsyster88 skrev 2010-05-03 14:57:46 följande:
    familjehemmet kommer nog att vittna där då de ser att de inte är pojken han är ute efter. mamman har ju alla underlag hemma det är ju liksom bara att åka dit så får dom se.
    Mm o när de läser det så kommer de att hylla socialtjänsten

Stackars pojke, tur att han har familjehemmet. Verkar vara helt nödvändigt med en stabil punkt bara utifrån det du skriver här (och då försöker du ändå övertyga oss om att mamman är lämplig...)

Läs hela tråden och fundera lite. Har verkligen ALLA andra fel? Tingsrätten, socialtjänsten och vi här (utifrån den info du ger)? Inte så troligt va? Nej, uppmuntra mamman att söka och ta emot hjälp.
  • Rocktroll
    SaramedM skrev 2010-05-03 15:08:36 följande:
    gör hon? är det ok att be någon länka dit?
    Nu vet jag inte vilka sidor hon har men hon har haft flera olika bloggar som hon stängt ner när pappan till pojken verkar börjat kommentera. Och hon har skrivit massor av inlägg på olika communityn...tex helgon.
    .:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::.
  • Vaseline

Alltså socialtjänsten ska ALLTID reagera och agera! Det är en förutsättning för att systemet ska hålla; att några alltid blir "felaktigt" anklagade! Hellre en extra än att ett barn för litet blir omhändertaget!
    Plus; "soc" tar inte barn utan anledning! Felaktiga anledningar möjligtvis, men det finns alltid något! Ingen rök utan eld som man säger!

Svar på tråden soc tar unga föräldrars barn!