• smurfsyster88

soc tar unga föräldrars barn!

Dum förklarar mig om ni vill! Men de är så i min stad i alla fall att dom tar barn från unga par som inte gjort nått fel. Sen skickar dom iväg dom på familjehem, där de skriver falska grejer.  Och de är på så sett dom blir av med barnen.

En tjej jag känner var där nere förra året, hon blev gravid under tiden hon var där nere. Dom tog hennes son utan andledning.

Nu är hon där med sin dotter och sin man. Och dom har sagt detta till dom vi har inte tänkt att ta eran dotter än. Sen så klagar dom på samma sak som med sonen.

Men dom hade frågat hennes man om han vart där förut för han var så duktig. Men något måste hänt eftersom dom kan säga så. Vi har inte tänkt ta henne än, men de gör dom ju väldigt trygga eller inte.

Vill ha lite råd hur man kan hjälpa dom.
  • Svar på tråden soc tar unga föräldrars barn!
  • Mummy

Självklart är det inte så! Av vilken anledning skulle socialen bara ta ett barn? Eller flera barn tydligen då du skriver att de tar ungas barn i din stad.

• Isanje

Socialen har lagar och regler de måste följa så det tror jag verkligen inte på

• vampyria2

Nej inte en chans, socialen ser alltid till barnets bästa och de vet vilken negativ inverkan det har på ett barn att bli flyttad så det gör de endast när det är nödvändigt.
    Det är många personer som är med när man beslutar sig för att omhänderta ett barn och aldrig att du kan få mig att tro att alla dessa människor har gått samman för att ta unga föräldrars barn bara för att.

Klart att det har hänt saker men kanske dessa föräldrar inte är så pigga på att berätta hur det ligger till, är nog lättare att säga att soc hittar bara på.

• Philippa

Men HALLÅ....!

Att omhänderta barn är en VÄLDIGT dyr sak... så jag VET att kommunerna INTE bara tar barn bara för att föräldrarna är unga...

Det ligger nåt annat i botten!

• smurfsyster88
    Mummy skrev 2010-04-30 07:22:03 följande:
    Självklart är det inte så! Av vilken anledning skulle socialen bara ta ett barn? Eller flera barn tydligen då du skriver att de tar ungas barn i din stad.
    Dom klagar på dom, skickar iväg dom. Här i min stad har dom emot ungaföräldrar.
  • smurfsyster88
    Isanje skrev 2010-04-30 07:23:34 följande:
    Socialen har lagar och regler de måste följa så det tror jag verkligen inte på
    Nä, men jag vet. Vänta bara så ska du se allt detta ska ut i tidningen vad dom gjort.
  • smurfsyster88
    vampyria2 skrev 2010-04-30 07:26:01 följande:
    Nej inte en chans, socialen ser alltid till barnets bästa och de vet vilken negativ inverkan det har på ett barn att bli flyttad så det gör de endast när det är nödvändigt.Det är många personer som är med när man beslutar sig för att omhänderta ett barn och aldrig att du kan få mig att tro att alla dessa människor har gått samman för att ta unga föräldrars barn bara för att.Klart att det har hänt saker men kanske dessa föräldrar inte är så pigga på att berätta hur det ligger till, är nog lättare att säga att soc hittar bara på.
    Jovisst verkligen att dom ser till barnets bästa. Jo, detta var ju jättenödvändigt mamman älskar sina barn blir av med ett familje hemmet som pojken bor på fattar inget varför dom gjort detta. De var bara en som beslutade att pojken skulle iväg aå där har du fel.

De är klart som fan att dom hittar på känner ett par som råckat ut för detta två gånger nu. Så vet vad jag pratar om.
  • smurfsyster88
    Philippa skrev 2010-04-30 08:02:42 följande:
    Men HALLÅ....!Att omhänderta barn är en VÄLDIGT dyr sak... så jag VET att kommunerna INTE bara tar barn bara för att föräldrarna är unga...Det ligger nåt annat i botten!
    Jag de ligger något i botten att soc är jävligt idiotiska här.
  • Lia85

Snälla, jag är både ung mamma och socionom och så ser inte verkligheten ut. Har dina vänners barn blivit omhändertaget så finns det skäl till det, skäl du kanske inte vet om. Jag drar slutsatsen att placeringen inte är frivillig, vilket innebär at barnet är omhändertaget enligt LVU, och det kan inte soc besluta om mer än initialt, sen går det upp i länsrätten som fattar beslutet.

Jag var 15 när min son föddes och har aldrig haft kontakt med soc.

• Disela

TS.. Vet du hur MYCKET som krävs för att soc "ska ta ett barn"? Det är besök, utredingar, samtal, åtgärdsplaner, stöd, kontak.. Det är HUR mycket som helst. Bara för att en mamma råkar vara ung knackar inte soc på dörren och plockar barnet.
    Föräldrar kan vara alkholister, men får ändå behålla sina barn. Det finns inte en chans att de bara tar ungar till höger och vänster.
    Jag skulle gärna se starka bevis som backar uppp ditt påstående.

Svar på tråden soc tar unga föräldrars barn!