Inlägg från: Bebis050810 |Visa alla inlägg
  • Bebis050810

BF November,2010 DEL 2

Ser ut att bli en skitdag idag med!!! Gråter sambon o jag pratade inte med varandra på hela dagen igår.... och idag e han jättesur med, säger ingenting, bara kommer o går..... jag försökte prata med honom nu på morgonen, men han säger bara att det inte går att prata med mig, jag är så tjafsig hela tiden säger han. Sen gick han ut! och lämnar mig kvar med allt som vanligt.
    Ja var så arg så jag kokade!!! rasande! så jobbigt att bli så arg o ledsen när man har en bebis i magen, jag blir så rädd att jag ska skade bebis pga att jag är arg o ledsen o gråter.
    Mina tårar sprutade och jag grät och grät. nu finns det inte mer tårar just nu..... ska ut på promenad nu! MÅSTE iväg!!!
    när jag blir så här förb. längtar jag bara efter en cigg, men det kan jag såklart inte ta med bebis i magen! men suget som vanerökare kommer alltid när jag är arg o ledsen.
    Det är så jobbigt med en karl som inte kan prata! han går bara ut! sköter sitt! jag är en tänkande människa och diskuterande, han e totala motsatsen...........

(¯`°?.¸ ♥ Mamma 2005 och 2008 BF 101115 ♥ ¸.?°´¯)
  • Bebis050810

och nu regnar det med.......... hur blir det då med min promenad o frisk luft som jag behöver!!??

• Bebis050810
    Williams Mamma 070824 skrev 2010-08-09 11:43:27 följande:
    Jo jag var där i vecka 24 men fick aldrig nåt då, kanske ska fråga efter det imorn då.
    Jag fick mitt intyg i tisdags, då va jag i vecka 25+, ring och kolla med henne
  • Bebis050810

Ja det är ju inte kul om pengarna dröjer och man står där med räkningar som ska betalas!! man har ju inte mkt sparat precis, inte jag iaf...
    men å andra sidan är det ju inte kul att börja ta ut dagar för tidigt heller, om som jag då tex har ju BF den 15 november och så väljer jag att i förhand (så fort det går) ta ut FP from 15 nov och så föds inte bebis förren 2 veckor senare, det är ju hur surt som helst! jag kommer begära fp så fort jag kommer hem från BB sen hoppas på att de är snabba med pengarna! men de säger väl att de kan garantera pengarna senast en månad efter anmälan om allt är rätt o riktigt.

Har varit ute på en jätteskön fm-promenad!! det känns lite lättare i hjärtat men sambon e forf. tyst, när han va inne på fikat så åt han bara sina mackor o drack kaffe, sen gick han ut igen!! ja ja
    Tog och testade den nya syskonvagnen idag med (nästan) 5-åring o 2-åring, den va jätteskön att köra, blir nog perfa sen med bebis o 2,5-åring. men E är ju för stor för att sitta i vagn egentligen, men det hängde regn i luften och jag ville inte att hon skulle cykla o riskera att bli blöt hund! men det va uppehåll
    kanske ger mig ut på en promenix till sen i em, om jag orkar o känner för det...

• Bebis050810
    Vi 2 blir 3 skrev 2010-08-09 14:58:34 följande:
    Förresten, någon som vågat färga håret nu sedan dom blev gravida? De har inte jag gjort sedan i mars då jag gick över till blond igen - som är min riktiga ton. Funderar nu på att färga utväxten, de skulle behövas!

vågar man? Obestämd
    Ja, klart du vågar! frisören sen ju att du är gravid och om det blir nån missfärgning så färgar de ju bara om men ska du göra det själv kanske? tror inte att det är några problem det heller, klart du ska färga!
    Jag har slingat mitt hår många ggr som gravid, hos frisören då, ljusa slingor och det har alltid blivit kanonbra!!
    Ardnaas skrev 2010-08-09 13:12:44 följande:
    Hej.
    Vad jag minns skickade jag in mitt moderskapsintyg när jag sökte havandeskapspenning.
    Fick beslut om att den gick igenom.
    Därefter har jag skaffat e-legitimation på f-kassan och där kan jag nu ansöka om föräldrarpenning.
    Om jag har BF 12 nov. Ska jag söka föräldrarpenning f.r.o.m. 12 nov redan nu då?
    Ha det bra
    Sandra
    Nä det tycker jag inte! tänk om bebis väljer att stanna kvar i magen 2 veckor efter 12 nov, då blir ni, du och bebisen, ju snuvade på 2 veckor, inte kul.
    Gör som jag, anmäl fp så fort du kommer hem från BB.
  • Bebis050810

Jag ansöker oxå när bebis är född.

Tror jag kommer att ta ut 3,5 dagar/vecka och se om vi klarar oss på det annars får det bli 4 dagar/vecka, men inte mer! vill kunna vara hemma läääänge!!
    men första barnet tog jag ut 5 dagar/vecka från början och kunde då inte va hemma så länge som jag ville, med andra tog jag 3,5 dag/vecka hela första året och sen de 5 dagar/vecka som man måste efter 1-årsdagen för att få behålla SGI. sen när 250 dagar gått tog jag vårdnadsbidraget i 9 månader för att spara på dagarna, sen har jag tagit 5 dagar/vecka juni-aug och snart börjar liten på dagis. då har jag fortf. ca 80 dagar kvar på henne, ca 50 sgi och så resten LN-dagar, de ska jag spara till sommarlov och andra lov mm. Sambon har alla sina dagar kvar på minsta, största barnets dagar har han slut på. ja jag med.

Nu med bebis som kommer i nov. har jag tänkt att vara hemma till januari 2013, minst det iaf! blir nog så att jag tar vådrnadsbidraget på h*n oxå (om det finns kvar då), för att spara även på de dagarna. sen försöker jag hitta nåt jobb under våren 2012, så är alla barnen på dagis då och så är vi hemma även sommaren 2013.
    Hoppas det blir så!!!!

• Bebis050810
    Frogster skrev 2010-08-09 18:42:19 följande:
    Hur mycket har ni gått upp i vikt så här långt?
    Jag börjar känna mig nojig över min viktuppgång....
    Vilken fin mage! ungefär i storlek med min tycker jag. vad hade du för SF-mått? mitt låg på 24 i vecka 25+0. precis mitt på kurvan.

Vikten ja, jag ligger på +7 kg nu i vecka 25+6. får vara okey tycker jag... gick upp 13 kg med nr 2 och 22 kg med nr 1 så jag vill inte överskrida 67 kg denna ggn, (dvs inte över +13 kg). 61 kg nu.

Trulsa79- oj vad lyxigt att ha råd med att inte ta ut nån fp alls

Ni med fler barn! i viken vecka föddes era?
    Min första föddes på BF och andra på BF +3
    Hoppas på att nr 3 kommer 10 dagar innan BF hihi
  • Bebis050810
    Helen C skrev 2010-08-09 20:36:45 följande:
    SGI e väl dom lägsta nivå dagarna som man har. dom ligger väl på 180/dag va....???Och FP är den du behåller om man får barn innan barnet e 2½
    SGI är sjukpenningsgrundande inkomst och baserad på lönen och LN-dagar = lägsta nivådagar och är 180:-/dag
  • Bebis050810
    Jojo 85 skrev 2010-08-09 20:45:52 följande:
    SGI är ju sjuppenningsgrundandeinkomst (eller vad det heter). Alltså 80% av lönen.. som FPn beräknas på..

Jag måste ringa FK så jag får klarhet i det där.. jag har tagit ut 5 dagar för säkerhetsskull, men vad jag hört ska inte det behövas när man får barn igen inom en viss tid..

Jag ringde FK och dubbelkollade och hon sa att jag kommer få samma fp som tidigare eftersom jag blev gravid innan minsta var 1 år och 9 månader. det va ju på marginalen det där, med 2 veckor hihi

så om jag inte vill så behöver jag inte anmäla mig på AF, men jag behöver ju stämplingspengarna!! annars klarar jag inte ekonomin!

men sen har min SGI höjts sen förra året, med typ 25 kr/dag himla så gutt!!

• Bebis050810
    Bebis050810 skrev 2010-08-09 20:57:40 följande:

Jag ringde FK och dubbelkollade och hon sa att jag kommer få samma fp som tidigare eftersom jag blev gravid innan minsta var 1 år och 9 månader. det va ju på marginalen det där, med 2 veckor hihi

så om jag inte vill så behöver jag inte anmäla mig på AF, men jag behöver ju stämplingspengarna!! annars klarar jag inte ekonomin!

men sen har min SGI höjts sen förra året, med typ 25 kr/dag himla så gutt!!

nä höjt med 17 kr/dag va det ju. jag har nu 504 kr/dag.
Svar på tråden BF November,2010 DEL 2