Inlägg från: Bebis050810 |Visa alla inlägg
  • Bebis050810

BF November,2010 DEL 2

NoahLeah skrev 2010-09-27 11:41:30 följande:
    Tack.
    Chanell: nej, bara 9 arbetspass kvar o det är inkl en helg till.

Ser att ni pratar om madrasser. Vi köpte ju ny madrass till Noah som nu stått i garderoben sen tidig vår, kan vi använda den el måste man köpa ny???
    Klart du kan använda Noahs madrass! jag kommer ha samma madrass i spjälisen som jag haft till tidigare barn, dvs inköpt 2005.
    Vår säng sover barnen mest i och den är från 1999.
    men en gammal madrass från 70-talet är väl inte så kul att använda kanske....
    (¯`°?.¸ ♥ Mamma 2005 och 2008 BF 101115 ♥ ¸.?°´¯)
  • Bebis050810
    tessiej skrev 2010-09-27 13:03:25 följande:
    jag ammade Ebba och hoppas jag kommer kunna amma bebisen när den kommer. Dock kommer jag lära denna bebis att ta flaskan tidigare än jag gjorde med Ebba (dock med bröstmjölk eftersom jag helst vill slippa ersättning). Mest för att sambon ska få hjälpa till vid matning ibland. Med Ebba kände ingen av oss att flaska behövdes men nu när man har en 2-åring tror jag att det är mer viktigt att vi hjälps åt så att även Ebba kan få ha mig för sig själv ibland när bebisen vill ha mat. Ebba hade jättesvårt att acceptera flaska men när jag slutade amma när hon var närmare 7 mån (och jag skulle börja jobba) så gick det efter ett tag. Hade tänkt fortsätta amma på kvällen och morgonen men när jag la Ebba vid bröstet började hon bara skratta så då la jag ner amningen helt. Hon hade helt enkelt accepterat flaskan och tyckte bestämt att det var från den hon skulle äta nu (om det inte var barnmat eller gröt för det åt hon också)

Men om man väljer och amma eller inte är upp till en själv. Känns det inte bra och bara besvärligt ska man självklart inte fortsätta amma utan gå över till ersättning. Vad jag har hört från vänner och bekanta som gett ennbart ersättning är att bvc helst inte vill att man ger enbart ersättning men valet är ändå upp till en själv, oavsett vad andra tycker.

Ebba hade en madrass som vi ärvt från sin kusin men nu kände jag helt plötsligt att vi kanske borde köpa en ny till denna bebis. Ebbas madrass ligger nedanför hennes nya säng nu, ifall hon skulle rulla ur den så landar hon mjukare samt att det är rätt så skönt att sitta på den när vi lägger henne :)

Ebba och jag var och handlade tidigare idag. När vi kom hem höll Ebba fortfarande i femkronan från kundvagnen. Jag hade lovat henne att hon skulle få lägga femkronan i sin spargris. Medan jag packade upp varorna från papperskassarna gick Ebba in i  vardagsrummet. Efter en liten stund kommer hon till köket och säger, min femkrona.. jag följer med henne tillbaka till vardagsrummet och det visar sig att Ebba petat in femkronan i vår dvd :( jag såg lite av femkronan och tänkte att om jag trycker ut skivan så borde ju femkronan också komma ut. Men till min förvåning så kom skivan ut och femkronan försvann :( hoppas sambon får ut den när han slutar jobba, annars får vi kanske köpa en ny dvd.
    Barn -  ja de kan hitta på mycke hyss dom och sååå svårt att bli arg på dom ju!

Jag kommer inte pumpa ur tuttarna iaf, har testat och det kommer ingen mjölk och gör superont, nä antingen ammar jag helt eller så blir det amning och ersättning. sen vid 6 mån ska vi börja med välling, har vi alltid gjort och det är jätteskönt tycker jag men jag har alltid kompletterat med välling, dvs ammat mest och sen gett välling morgon o kväll och ibland en gång på dagen med.
  • Bebis050810

Vi ska till saab nästa vecka o koppla ur vår airbag, går på 1500 spänn! dyrt tycker jag! men vad gör man, alla får ju inte plats annars ju.

Med nr 2 så gick mitt vatten hemma, först kom en omgång i köket, fick byta byxor sen kom nästa omgång 15 min senare i hallen, nytt byte sen kom det nog inge mer.... inga mängder iaf.
    Med första barnet fick de ta hål på hinnorna inne på fl.

• Bebis050810
    Williams Mamma 070824 skrev 2010-09-27 18:26:52 följande:
    Har påbörjat packningen av BB-väskan nu!
    Iaf bebis grejjer.

Packat hittils:
    *3 bodys + byxa
    *4 par strumpor
    * 2 st Tjockis tröja + byxa
    * Varm mössa + hjälm mössa
    * Overall
    * 3 st pyjamasar

Nåt mer man bör ha med till bebis?
    blöjor
    våtservetter
    filt
    fleecejacka och overall beroende på hur varmt/kallt det är när man åker hem
    napp
    babyskydd (bilstol)
  • Bebis050810
    NoahLeah skrev 2010-09-27 18:53:08 följande:
    Blöjor får man väl på BB?
    Inte på alla, inte Kalmar iaf, man får några kanske 5 st och sen några i "babypåsarna"
    Kinne79 skrev 2010-09-27 19:00:56 följande:

Vilka blöjor tycker ni är bäst till nyfödd?

Jag gillar bäst pampers första månaden, sen är Libero överlägsen.
  • Bebis050810

Inotyol-salva är den bästa rumpsalvan tycker jag, tar bort den röda rodnaden jättefort och bra.
    idominsalva har jag med och babyolja till badvattnet.

• Bebis050810
    Helen C skrev 2010-09-28 07:13:48 följande:
    God morgon tjejer...
    Vi ska ta och åka till Ullared för sista gången detta året,... Så de ska bli kul....

Jäkla skit väder med.. Blåser och e verkligen höst.. Igår trodde jag verkligen hela huset skulle lyfta.......
    Kommer in sen ikväll=)
    Åh vad skoj!! jag är lite avis faktiskt, hade gärna åkt dit en gång inför bebis ankomst, men skulle då åkt i juli.
    Fattar inte att du orkar åka nu!! jag tvekar nästan på att åka till Kalmar....

Ha så skoj!
  • Bebis050810

Här blåser det som sjutton!!! fullt storm typ, funderar på om jag ska våga mig ut på en liten promenad iaf....?

Har sovit hyffs nu 2 nätter, visst är jag uppe o kissar 2-3 ggr och inatt har jag vaknat av kramp i benen några ggr, men jag har inte mått illa på 2 nätter nu, det är UNDERBART!! men hela dan igår mådde jag illa och likaså idag på morgonen, men tycker det släppt av nu efter en clementin o en morot :p

Igår va vi bortbjudna på middag, det gick bra, jag mådde bra och kunde äta och det smakade gott!

Har en lång lista som jag ska försöka beta av under dagen, har ringt några av samtalen, bet. räkn. osv.....

• Bebis050810

Idag går jag in i vecka 34
    48 dagar kvar till förlossning....
    Längtar som fan!

En liten kula

• Bebis050810

Tack för komplimangerna om min mage

Fy vad trött jag blev nu efter maten!!! musten gick helt ur mig! ska nog bara slänga mig på soffan tror jag och läsa lite för barnen :)

Bakade en morotskaka i eftermiddags, den blir nog god men vääldigt kladdig verkar det som..... ja ja den slinker nog ner iaf ;)

Det blir så fort mörkt på kvällarna nu, kl e 18 och det börjar redan mörkna!! blir trött av bara det, men mysigt med tända ljus och brasa i kakelugnen

Williams Mamma 070824 skrev 2010-09-28 15:15:01 följande:
    Lillebror är fortfarande väldigt liten. Beräknad vikt nu var 1700 gram, men man får räkna med viss felmarginal :/ Positivt var att han ligger djupt ner med huvudet nu, och jag kommer inte få gå över tiden. Troligtvis kommer han komma tidigare. Ny kontroll på fredag!

Ja det blir en pluttebebis men ack så söt såklart! vet dom varför han e så liten?

Svar på tråden BF November,2010 DEL 2