• Anonym (student)

Socionom - lön

Gör ett nytt försök eftersom den första tråden togs bort.

Vad tjänar ni socionomer och inom vilket område jobbar ni?
    Jag vill inte diskutera löner öppet - därav är jag anonym. Andra inkomstfrågor diskuteras ju här.
    Ni behöver inte be mig att googla. Det har jag redan gjort. Är dock tacksam för matnyttiga länkar ändå! Ni kanske hittat annat än jag hittat! Och framförallt vill jag ha information från Er.
  • Svar på tråden Socionom - lön
  • Anonym (student)
    Victoria86 skrev 2010-05-04 20:36:23 följande:
    Jaha, där ser man. Jag tycker att utbildningen är lagom svår, inte för slapp och inte för svår. Lagom helt enkelt. Pluggar dock i Sthlm, var hade du tänkt plugga? Lönen som jag hört ligger på 22000-23000, ingen stor lön, men det kan man jobba upp sig till. På mitt nuvarande jobb har jag lön på 20400 kr, så jag lägger mig inte under det, så är min tanke nu. Sen om man gör vad man vill göra så spelar lönen inte så stor roll, tror jag. Så är det för mig iaf. Jag klarar mig på min nuvarande lön, så jag kommer klara mig på en socinomlön också. Sen är det tråkigt att det är dåligt betalt i och med att det sänker statusen på yrket. Men jag är inte ute efter status heller, bara göra det som jag utbildar mig till.
    Varför har du valt det här yrket?
    Jag skulle vilja plugga i Stockholm eller Uppsala. Inriktning handikapp- och äldreomsorg, tror jag.
    Ja, det är lite synd att det sänker statusen... Undrar hur stort banklån man kan få med den månadslönen förresten?
  • Victoria86
    Anonym (student) skrev 2010-05-04 20:42:04 följande:
    Varför har du valt det här yrket? Jag skulle vilja plugga i Stockholm eller Uppsala. Inriktning handikapp- och äldreomsorg, tror jag. Ja, det är lite synd att det sänker statusen... Undrar hur stort banklån man kan få med den månadslönen förresten?

Jag vill verkligen jobba inom socialt arbete. Jag är öppen för mycket, just nu är jag inne på barn och ungdomar, men även missbruk är något som intresserar mig. Det finns så mycket, det är så brett, jag blir inte "bara" ett specifikt yrke, utan jag kan bli så mycket inom socinomyrket, därför vill jag bli socialarbetare. :) Men som sagt, stockholm är bra, visste inte att uppsala hade socionomutbildningar, så den kan jag inte uttala mig om.

När jag kollade preliminärt banklån så låg det på lite över en miljon, men det var när jag hade lite mindre i lön. Kan ju maila din bank och fråga.

• Anonym (student)
    Victoria86 skrev 2010-05-04 20:51:47 följande:
    Jag vill verkligen jobba inom socialt arbete. Jag är öppen för mycket, just nu är jag inne på barn och ungdomar, men även missbruk är något som intresserar mig. Det finns så mycket, det är så brett, jag blir inte "bara" ett specifikt yrke, utan jag kan bli så mycket inom socinomyrket, därför vill jag bli socialarbetare. :) Men som sagt, stockholm är bra, visste inte att uppsala hade socionomutbildningar, så den kan jag inte uttala mig om. När jag kollade preliminärt banklån så låg det på lite över en miljon, men det var när jag hade lite mindre i lön. Kan ju maila din bank och fråga.
    Finns det personer i din klass som bytt till socionom från någon annan utbildning?
  • Victoria86
    Anonym (student) skrev 2010-05-04 20:57:02 följande:
    Finns det personer i din klass som bytt till socionom från någon annan utbildning?
    Ja, eller det fanns. En som pluggat till arkitekt, och en till lärare. Men båda de har hoppat av nu. Varför undrar du? :)
  • Anonym (syrran)

Inte jag men min syster är socionom. Hon har precis bytt jobb och jobbar nu på socialtjänstens barn och ungdomsenhet i en av kommunerna i Storstockholm. lön 25 300 kr.

• Anonym (BiB)
    Anonym (student) skrev 2010-05-04 20:32:38 följande:
    Ok. Är ju bättre än 20 000 i alla fall. Hoppas att du får en bra löneutveckling! Jag undrar vad biståndsbedömare och LSS-handläggare har...
    Jag tar examen i vår och vikarierar som biståndshandläggare inom äldreomsorgen. Jag har 23.500 kr/mån, och de kurskamrater jag har som har samma yrke har fått samma lön. Undantaget är ett par tjejer som fått arbete i två kranskommuner till Sthlm, de lyckades få upp lönen till 24.500 samt 25.000kr.
  • Anonym (SocStudSthlm)

Jag läser till socionom i Stockholm. Några av mina kursare har fått extraknäck i sommar, som bl a handläggare - de kommer få ca 21.000kr (de är alltså inte färdiga socionomer).

Utbildningen är tuff ibland, det beror helt på vad man har lätt för. Jag tyckte t ex juridiken var plättlätt, men jag vet att många kämpade med den. De flesta i min klass har studievana sedan tidigare, något som ibland kan vara en fördel och ibland en nackdel.

Jag har jobbat som undersköterska i drygt 10 år. När jag jobbar extra som det har jag ca 23.000kr. Jag vet att jag kanske får gå ned i lön som färdig socionom (beroende på vilken inriktning jag väljer) - och det känns inte riktigt bra. Men jag får ju skylla mig själv - och löneförhandla

• Anonym (soc.sekr.)

Jobbar som utredande socialsekreterare på barn- och ungdomsenhet inom Stockholms stad. Tjänar 27.200:-. Tog examen januari 2002 och har jobbat som soc.sekr. sedan hösten 2003. Innan det var jag familjepedagog ett år.

• Anonym (ek. bist.)

jobbar med ekonomiskt bistånd sedan 2002 i en kommun i storstockholm, har strax över 26000 kr.

• Anonym

Jag är socionom och socialpedagog, har 28 500 kr i lön. Jobbar som chef på ett missbruksboende. Har märkt att även jag ligger över de flesta....men jag tycker jag ligger för lågt....tycker absolut att våra yrken ska upp i lön....

Svar på tråden Socionom - lön