• Anonym (student)

Socionom - lön

Gör ett nytt försök eftersom den första tråden togs bort.

Vad tjänar ni socionomer och inom vilket område jobbar ni?
    Jag vill inte diskutera löner öppet - därav är jag anonym. Andra inkomstfrågor diskuteras ju här.
    Ni behöver inte be mig att googla. Det har jag redan gjort. Är dock tacksam för matnyttiga länkar ändå! Ni kanske hittat annat än jag hittat! Och framförallt vill jag ha information från Er.
  • Svar på tråden Socionom - lön
  • J1983
    Micke54 skrev 2010-05-10 19:21:05 följande:
    Klart det måste gå?  Syrran läser dubbel fart på apotekare. En del kurser finns på sommaren, sen går det alltid att söka kurser som dom som startat terminen innan eller året innan läser. Om det inte är kurser där det krävs först A->B förstås. Men på hög/uni går det alltid att bolla med kurser om du inte går ky? Är förstås olika på skolor hon läser i Uppsala.  Men som jag fattat socionomerna på min skola så har dom lätt tid att klämma in några kurser till i sitt schema det verkar inte så svettigt. 
    Det finns ett syfte med upplägget i socionomutbildningen och det är att man ska hinna gå igenom en del processer under den tid man studerar. Det är därför det är mycket grupparbeten osv. Det är inte bara att läsa några böcker och skriva några tentor och så vips är man socionom. Jag skulle vilja beskriva det som att man under utbildningen lär sig ett sätt att tänka och den processen ska nog inte skyndas på mer än nödvändigt. Sen kan jag förstå att man som student på ett ingenjörsprogram undrar vad vi gör när det är så lite schemalagda föreläsningar men olika yrken kräver olika sorters studier, så är det bara. Jag rekomenderar inte att skynda på socionomutbildningen, inte heller att läsa den på distans. Sen så vet jag att det finns folk som tillgodogör sig någon kurs här och där men som någon skrev så får man t.ex. inte gå vidare från ett block till ett annat utan att ha klarat tidigare kurser även om det säkert skiljer sig åt på olika skolor.
  • Anonym (student)

Funderar på bland annat det, att jag förhoppningsvis kommer att kunna tillgodoräkna mig några kurser och då skulle jag kanske vilja läsa någon kurs som ligger senare under utbildningen istället. Det där kan väl egentligen bara studievägledaren svara på men jag funderar lite på vilka möjligheter som finns till det.

• Anonym (alice)

Ursäkta att jag klampar in trots att jag själv inte är socionom, hoppas det är okej?. Måste bara få säga att jag tycker lönerna verkar verkligen avstannade! Tycker det är sanslöst att ha så pass "låg" lön efter att ha studerat i tre år! Arg blir jag.

Har en vän som är nyss utbildade sej till arbetsterapeut och jäklars vilket intensivt studieprogram det är...för att sedan få en lön på 22000!

Är själv personligassistent och tjänar ca. 25000 i månaden (ibland mer). Detta utan att ha någon som helst utbildning eller studielån.

Funderar själv på att utbilda mej till socionom så därför följer jag tråden

• Anonym

Jag börjar på socionomprogrammet i höst och skulle helst vilja bli socialsekreterare men med de här lönenivåerna funderar jag på att göra något annat istället. Vad kan man göra som socionom om man vill ha lite högre lön? Psykoterapeut? Forskning? Finns det något mer?

• Anonym ((socionom))

Jag x:ade för ca 3 år sedan, har jobbat med behandling av ungdomar i öppenvård och på instutution samt som socialsekreterare på försörjningsstöd min lön har stigit från 19.500 (utan ob) till 25.000 (med ob) beror på vilka arbetstider man föredrar även som socionom, sista lönen arbetade jag på schema, så att jag arbetade ett dygn och en kväll per 6 dgr ! Inte dåligt att vara ledig emellan arbetspassen :) Jag har inte haft svårt att få jobb, men vet många som x:ade samtidigt som mig som inte haft samma tur,. Lycka till

• Anonym (social)
    Anonym skrev 2010-05-11 08:20:37 följande:
    Jag börjar på socionomprogrammet i höst och skulle helst vilja bli socialsekreterare men med de här lönenivåerna funderar jag på att göra något annat istället. Vad kan man göra som socionom om man vill ha lite högre lön? Psykoterapeut? Forskning? Finns det något mer?
    Kanske kan börja som socialsekreterare och se hur du trivs? Forskning och psykoterapeut känns ju lite som varandras motsatser. Vad är det som lockar dig i de områdena?
  • Anonym
    Anonym (social) skrev 2010-05-11 08:43:34 följande:
    Kanske kan börja som socialsekreterare och se hur du trivs? Forskning och psykoterapeut känns ju lite som varandras motsatser. Vad är det som lockar dig i de områdena?
    Ingenting, vill inte alls jobba med det just nu.
  • Anonym (social)
    Anonym skrev 2010-05-11 08:53:31 följande:
    Nähä, ok jag missförstod dig kanske.
  • Anonym (student)
    Anonym skrev 2010-05-11 08:53:31 följande:
    Haha... Jag känner lite samma... Men någon gång kanske jag kommer att vilja det
  • Anonym

Lönerna för kuratorer ligger snarare på den nedre skalan av löneläget.

Svar på tråden Socionom - lön