• Anonym (student)

Socionom - lön

Gör ett nytt försök eftersom den första tråden togs bort.

Vad tjänar ni socionomer och inom vilket område jobbar ni?
    Jag vill inte diskutera löner öppet - därav är jag anonym. Andra inkomstfrågor diskuteras ju här.
    Ni behöver inte be mig att googla. Det har jag redan gjort. Är dock tacksam för matnyttiga länkar ändå! Ni kanske hittat annat än jag hittat! Och framförallt vill jag ha information från Er.
  • Svar på tråden Socionom - lön
  • Anonym (student)

Har medvetet valt att inte skriva ut vad jag pluggar till nu. Vill inte lämna ut det tyvärr.

Tycker det är hemskt att läsa om ingångslöner under 22 000...

Får tacka för alla inlägg med uppgifter om lön! Tar gärna emot fler!

Hur upplevde ni utbildningen?

• Anonym (hemliga Arne)

Slutade inom socialtjänsten (har jobbat med försörjningsstöd och barn och familj) för 5 år sedan, då hade jag 27 000 kr/månaden. Jobbar nu inom Försäkringskassan och har 25 300 kronor.

Socionomjobbet var i Stockholm, det andra jobbet i en lite mindre stad. FK handläggare tjänar mer i S-holm för samma jobb.

• Anonym (BiB)

Jag upplevde utbildningen som ganska ojämn, en del kurser hade högt tempo och andra ganska lågt tempo.

• Anonym
    Anonym (hemliga Arne) skrev 2010-05-09 15:00:01 följande:
    Slutade inom socialtjänsten (har jobbat med försörjningsstöd och barn och familj) för 5 år sedan, då hade jag 27 000 kr/månaden. Jobbar nu inom Försäkringskassan och har 25 300 kronor. Socionomjobbet var i Stockholm, det andra jobbet i en lite mindre stad. FK handläggare tjänar mer i S-holm för samma jobb.
    Varför slutade du inom socialtjänsten?
  • Anonym (socinom sen 97)
    Anonym skrev 2010-05-09 13:48:47 följande:
    Men du har inget ansvar som chef? Om du inte har det tycker jag att du har en väldigt bra lön.
    nej inget direkt chefsansvar, däremot arbetsleder jag grupper inom mina projekt och har budgetansvar även för dessa projekt. Mycket eget ansvar, på gott och ont. Jag är väldigt nöjd med den lönen men det är klart det har sitt pris.
  • Anonym
    Anonym (socinom sen 97) skrev 2010-05-09 15:41:31 följande:
    nej inget direkt chefsansvar, däremot arbetsleder jag grupper inom mina projekt och har budgetansvar även för dessa projekt. Mycket eget ansvar, på gott och ont. Jag är väldigt nöjd med den lönen men det är klart det har sitt pris.
    Jag tycker att du kan vara väldigt nöjd med den lönen som socionom. Chefer på mellannivå med budget, personal och vårdansvar brukar ju ligga mellan 30-35 000.
  • Anonym

Har arbetat i fyra år samt vidareutbildat mig. Tjänar 26000, arbetar inom landstinget.

• Anonym (hemliga Arne)
    Anonym skrev 2010-05-09 15:28:38 följande:
    Varför slutade du inom socialtjänsten?
    Vi flyttade när jag var föräldraledig och det blev aktuellt att byta jobb. Fick ett socionomjobb fem mil hemifrån eller ett jobb på FK i min nya hemstad. Samma lön. Eftersom vi har två dagisbarn var valet enkelt.

Dessutom så var jag, efter nästan 10 år inom soc + som socionomkonsult, ganska less på "folk". Kände att jag behövde ett break med ett jobb där jag inte behöver träffa några men endå får jobba med människor och beslut. När jag har småbarn har jag inte någon lust att jobba med barn- och familj, d v s familjehemsplceringen för "miljöfall". Jag har inte heller någon större lust att jobba inom soc. i min nya hemstad eftersom den är ganska liten. Det är t ex SÅ skönt att inte veta vilka personerna som "ragglar omkring" på stan på lördagarna är.

I Stockholm var det liksom lättare eftersom det är så nära mellan orterna. Man kan bo på ett ställe och jobba inom ett annat område. Jag är nog lite "bränd" efter att ha jobbat med försörjningsstöd i min hemstad, en liten stad i norrlands inland. Detta var innan jag fick barn. Det var ganska jobbigt att sitta på restaurang och bli "påsprungen" av folk som undrade var deras pengar var. Eller att gå på stan en lördag förmiddag och får höra någon ropa "Faaan, X, varför fick jag så lite pengar?". Det är INTE roligt att "jobba" när man är ledig, tycker jag.
    När barnen blir större kommer jag förmodligen jobba inom socialtjänsten igen. OM min nuvarande hemkommun hade anlitat konsulter hade jag GÄRNA jobbat som det igen. Det var SÅ roligt.
  • Anonym
    Anonym (hemliga Arne) skrev 2010-05-09 15:54:15 följande:
    Vi flyttade när jag var föräldraledig och det blev aktuellt att byta jobb. Fick ett socionomjobb fem mil hemifrån eller ett jobb på FK i min nya hemstad. Samma lön. Eftersom vi har två dagisbarn var valet enkelt. Dessutom så var jag, efter nästan 10 år inom soc + som socionomkonsult, ganska less på "folk". Kände att jag behövde ett break med ett jobb där jag inte behöver träffa några men endå får jobba med människor och beslut. När jag har småbarn har jag inte någon lust att jobba med barn- och familj, d v s familjehemsplceringen för "miljöfall". Jag har inte heller någon större lust att jobba inom soc. i min nya hemstad eftersom den är ganska liten. Det är t ex SÅ skönt att inte veta vilka personerna som "ragglar omkring" på stan på lördagarna är. I Stockholm var det liksom lättare eftersom det är så nära mellan orterna. Man kan bo på ett ställe och jobba inom ett annat område. Jag är nog lite "bränd" efter att ha jobbat med försörjningsstöd i min hemstad, en liten stad i norrlands inland. Detta var innan jag fick barn. Det var ganska jobbigt att sitta på restaurang och bli "påsprungen" av folk som undrade var deras pengar var. Eller att gå på stan en lördag förmiddag och får höra någon ropa "Faaan, X, varför fick jag så lite pengar?". Det är INTE roligt att "jobba" när man är ledig, tycker jag. När barnen blir större kommer jag förmodligen jobba inom socialtjänsten igen. OM min nuvarande hemkommun hade anlitat konsulter hade jag GÄRNA jobbat som det igen. Det var SÅ roligt.
    Jag förstår precis. När jag är klar med min utbildning är det skönt att bo i en stor stad så att man inte behöver arbeta på det ställe där man bor.
  • J1983
    Anonym (student) skrev 2010-05-09 14:42:05 följande:
    Har medvetet valt att inte skriva ut vad jag pluggar till nu. Vill inte lämna ut det tyvärr.Tycker det är hemskt att läsa om ingångslöner under 22 000...Får tacka för alla inlägg med uppgifter om lön! Tar gärna emot fler!Hur upplevde ni utbildningen?
    Ja inte blir man socionom för att bli rik, det är ett som är säkert men å andra sidan så brinner man för detta område får man nog ett jobb man definitivt kan trivas med hela yrkeslivet.

Jag upplevde utbildningen som en oerthört lärorik period, endel kurser var intressanta, andra mindre intressanta, vissa lätta, andra svåra, förmodligen beroende på hur intresserad man var. Socionomutbildningen är ju väldigt bred och rör sig inom många områden, därför kan ju kurserna upplevas väldigt olika.
Svar på tråden Socionom - lön