• Anonym (student)

Socionom - lön

Gör ett nytt försök eftersom den första tråden togs bort.

Vad tjänar ni socionomer och inom vilket område jobbar ni?
    Jag vill inte diskutera löner öppet - därav är jag anonym. Andra inkomstfrågor diskuteras ju här.
    Ni behöver inte be mig att googla. Det har jag redan gjort. Är dock tacksam för matnyttiga länkar ändå! Ni kanske hittat annat än jag hittat! Och framförallt vill jag ha information från Er.
  • Svar på tråden Socionom - lön
  • Anonym (Lina)

Men kan man inte jobba på fältet som socionom/sociolog? T.ex. jobba rörligt vissa kvällar, då tillkommer väl ob?

Jag skulle vilja jobba rörligt på det viset. Har jobbat på kontor (inom annat område) länge, och gillar ej att sitta still längre.

Vad heter dessa tjänster i så fall?

Bör man inte kunna få upp lönen så?

• Lumina
    Anonym (Lina) skrev 2010-08-24 11:38:07 följande:
    Men kan man inte jobba på fältet som socionom/sociolog? T.ex. jobba rörligt vissa kvällar, då tillkommer väl ob?

Jag skulle vilja jobba rörligt på det viset. Har jobbat på kontor (inom annat område) länge, och gillar ej att sitta still längre.

Vad heter dessa tjänster i så fall?

Bör man inte kunna få upp lönen så?
    Fältassistent menar du?
  • Anonym (Lina)
    Lumina skrev 2010-08-24 13:45:03 följande:
    Fältassistent menar du?
    Ja, heter det så? Vet ej vad det heter....men att jobba rörligt. Har jobbat på kontor så länge, jag tycker det är rena döden att sitta på rumpan och vända papper dag ut och dag in....och att gå upp så tidigt!! Tungan ute

Vad tjänar en fältassistent?
  • Anonym (Lina)

Letat lite på nätet, verkar inte finnas nåt som heter fältassistent - kan det heta något mer också....? Kanske är en branschbenämning.... Kollade även på lonestatistik.se men hitta ej....

• Anonym (SocStudSthlm)
    Anonym (Lina) skrev 2010-08-24 16:40:36 följande:
    Letat lite på nätet, verkar inte finnas nåt som heter fältassistent - kan det heta något mer också....? Kanske är en branschbenämning.... Kollade även på lonestatistik.se men hitta ej....
    Jag tror ordet du söker är fältsekreterare. Testa att Googla på det istället
  • Anonym (Lina)
    Anonym (SocStudSthlm) skrev 2010-08-24 17:17:27 följande:
    Jag tror ordet du söker är fältsekreterare. Testa att Googla på det istället
    Tack, ska kolla!

Är det det mest "rörliga" man kan åstadkomma som socionom eller sociolog? :)

Vill gärna jobba rörligt. Hur ser lönen ut?
  • Anonym (SocStudSthlm)
    Anonym (Lina) skrev 2010-08-24 17:56:20 följande:
    Tack, ska kolla!

Är det det mest "rörliga" man kan åstadkomma som socionom eller sociolog? :)

Vill gärna jobba rörligt. Hur ser lönen ut?
    Tror det är ett av de "rörligare" iaf. Biståndsbedömare gör ju hembesök, så det är ju också rätt rörligt.

Vet inte hur lönen ser ut, men tror inte det är någon fantasilön iaf.
  • Anonym

Vill man arbeta med oregelbundna tider och mer direkt behandlingsarbete istället för myndighetsutövning kan man ju arbeta som behandlingsassistent på olika utredningshem, behandlingshem, uppsökande verksamhet, boenden men någon bra lön ska man nog inte hoppas på.

• Anonym

Jobbar som chef inom socialtjänsten i Sthlm, vi har ingångslön 24500 i år på nyexaminerade. Ligger lite högre än staden i övrigt i vår stadsdel.

• Anonym (Lina)
    Anonym skrev 2010-08-24 18:55:28 följande:
    Vill man arbeta med oregelbundna tider och mer direkt behandlingsarbete istället för myndighetsutövning kan man ju arbeta som behandlingsassistent på olika utredningshem, behandlingshem, uppsökande verksamhet, boenden men någon bra lön ska man nog inte hoppas på.
    Är det så även om man har utbildning, dvs lägre lön än övriga?
  • Anonym (soc.sekr)

Jag tog examen 2007 och jobbar sen dess med försörjningsstöd. Trodde att det skulle vara trist, men det är det absolut inte. Har ju valt att bli socionom för att ha kontakt med människor och hjälpa dom som befinner sig i utsatta situationer. Hade en ingångslön på 21500. Men har bytt kommun (i Stockholm) och fått upp lönen till 27000. Skrattande

• Anonym (Lina)
    Anonym (soc.sekr) skrev 2010-08-25 22:37:24 följande:
    Jag tog examen 2007 och jobbar sen dess med försörjningsstöd. Trodde att det skulle vara trist, men det är det absolut inte. Har ju valt att bli socionom för att ha kontakt med människor och hjälpa dom som befinner sig i utsatta situationer. Hade en ingångslön på 21500. Men har bytt kommun (i Stockholm) och fått upp lönen till 27000. Skrattande
    Som handläggare i kommun? Har ni fasta arb tider 8-17 eller hur ser dagarna ut?
  • Anonym (ek. bist.)
    Åh, sånt här vill jag läsa, så känns det inte helt orimligt att lägga fram 29000 kr som löneanspråk när jag söker jobb med mina åtta år i branchen.
  • Anonym (soc.sekr)
    Anonym (Lina) skrev 2010-08-25 23:57:06 följande:
    Som handläggare i kommun? Har ni fasta arb tider 8-17 eller hur ser dagarna ut?
    Japp, i kommun. Vi jobbar 8-16.30 mån-ons, sen till 18.30 på torsdagar och sen slutar vi 15 på fredagar.  Har ju lite flex också så lite kan man rucka på tiderna, men inte mycket.
    Anonym (ek. bist.) skrev 2010-08-26 07:29:42 följande:
    Åh, sånt här vill jag läsa, så känns det inte helt orimligt att lägga fram 29000 kr som löneanspråk när jag söker jobb med mina åtta år i branchen.
    Nä, det är verkligen inget orimligt krav! Just eftersom det examineras ut så oerhört mycket socionomer nu så är man guld värd när man kommer med erfarenhet och söker jobb. (Så att det blir en bra blandning i gruppen). Då får de allt betala också för den erfarenheten!
  • J1983
    Oj, shit, vilken lön, här där jag jobbar har den högst betalde 27000 kronor, han har jobbat i över 30 år så man har inte en chans på den lönen. Måste byta kommun snart.
  • Anonym (soc.sekr)
    J1983 skrev 2010-08-28 20:09:22 följande:
    Oj, shit, vilken lön, här där jag jobbar har den högst betalde 27000 kronor, han har jobbat i över 30 år så man har inte en chans på den lönen. Måste byta kommun snart.
    Ja, tyvärr så är enda sättet att få upp lönen markant att just byta kommun. Synd när man gillar sina arbetskompisar väldigt mycket. Men det kan man ju inte leva på...
    Är samma sak på mitt gamla jobb, en kvinna där har jobbat i typ 25 år och har ca 28 000 i lön. För jävligt!
  • Anonym (soc.sekr)

Tog examen januari 2007, började då jobba som handläggare för barn- och ungdom. Gick in på 21 000, har nu 26 800 innan årets höjning. Den soc. sekr. som  har mest i min grupp och som jobbat i typ 25 år har 29 000 innan årets höjning.

• Anonym (socionom)

Jag jobbar som kurator inom habilitering och tjänar 23500. Skräplön men jag trivs bra och mina arbetskamrater som arbetat längre än jag (Jag är nyexad) har 26000-29000 så förhoppningsvis får man upp lönen lite på sikt..

• Anonym (socionom)
    Anonym skrev 2010-05-17 22:41:52 följande:
    varför vill man utbilda sig till socionom i tre år med studieskulderr när ingångslönen är 19500 är det så kul att dela ut bidrag?
    Jag utbildade mig till socionom för att kunna arbeta som kurator, vilket alltid har varit mitt drömyrke.
Svar på tråden Socionom - lön