Socionom - lön
Gör ett nytt försök eftersom den första tråden togs bort.
Gör ett nytt försök eftersom den första tråden togs bort.
Jag upplever utbildningen som väldigt skiftande... Juridiken tyckte jag var svår, men å andra sidan känns det bra att de där iaf ställde lite krav på en. För vissa kurser är väldigt slappa. Jag har kunnat gå genom utbildningen utan att öppna en bok, nästintill... Vilket jag ser som dåligt när det gäller kvalitéten, men "bra" för mig för det har gjort att jag kunnat ta mig igenom det. (Undantaget juridiken, den var svår och krävande.)
För mig är det svårt att säga om jag har haft lätt att gå igenom utb för att jag "har bra känsla" för området, eller om det är för att det varit för slappt... Väldigt svårt att avgöra.
Hemlige Arne: Det har jag tänkt på, att jobbar man inom individ- och familjeomsorg kanske man inte vill jobba på sin hemort...
Jag har jobbat som socialsekreterare i 9 år. Har 24 400:- i månadslön. (Vet inte vad jag fått i löneökning med nya avtalet som just är klart). Här i min kommun är det en helt normal lön, mina kollegor med liknande erfarenhet ligger också där lönemässigt. Jag tycker det är en bedrövligt låg lön med tanke på myndighetsansvar osv. Just nu är jag tjänstledig för att jobba i ett projekt där vi jobbar helt utan myndighetsutövning, enbart med samtal, vägledning m.m. Trivs som fisken i vattnet .
På Socialhögskolan i Sthlm finns det inga sommarkurser, en del läser dubbelt men då är det inte kurser som ingår i vårt normala utbud, utan andra kurser som ges på andra inriktningar. Ofta finns det krav på att man ska ha klarat ett "block" med ämnen för att man ska kunna gå vidare till nästa. Du kan alltså inte läsa kurser på termin 2 och 3 samtidigt.