• Anonym (student)

Socionom - lön

Gör ett nytt försök eftersom den första tråden togs bort.

Vad tjänar ni socionomer och inom vilket område jobbar ni?
    Jag vill inte diskutera löner öppet - därav är jag anonym. Andra inkomstfrågor diskuteras ju här.
    Ni behöver inte be mig att googla. Det har jag redan gjort. Är dock tacksam för matnyttiga länkar ändå! Ni kanske hittat annat än jag hittat! Och framförallt vill jag ha information från Er.
  • Svar på tråden Socionom - lön
  • Anonym (bliv soc)

Jag upplever utbildningen som väldigt skiftande... Juridiken tyckte jag var svår, men å andra sidan känns det bra att de där iaf ställde lite krav på en. För vissa kurser är väldigt slappa. Jag har kunnat gå genom utbildningen utan att öppna en bok, nästintill... Vilket jag ser som dåligt när det gäller kvalitéten, men "bra" för mig för det har gjort att jag kunnat ta mig igenom det. (Undantaget juridiken, den var svår och krävande.)

För mig är det svårt att säga om jag har haft lätt att gå igenom utb för att jag "har bra känsla" för området, eller om det är för att det varit för slappt... Väldigt svårt att avgöra.

• Anonym (student)
    Anonym (bliv soc) skrev 2010-05-09 19:45:09 följande:
    Jag upplever utbildningen som väldigt skiftande... Juridiken tyckte jag var svår, men å andra sidan känns det bra att de där iaf ställde lite krav på en. För vissa kurser är väldigt slappa. Jag har kunnat gå genom utbildningen utan att öppna en bok, nästintill... Vilket jag ser som dåligt när det gäller kvalitéten, men "bra" för mig för det har gjort att jag kunnat ta mig igenom det. (Undantaget juridiken, den var svår och krävande.) För mig är det svårt att säga om jag har haft lätt att gå igenom utb för att jag "har bra känsla" för området, eller om det är för att det varit för slappt... Väldigt svårt att avgöra.
    Funderar på om det går att läsa vissa kurser dubbelt... Så att man blir klar fortare.
    Juridiken verkar många tycka är krävande.
    Är det svårt att få jobb som socionom?
  • Anonym (student)

Hemlige Arne: Det har jag tänkt på, att jobbar man inom individ- och familjeomsorg kanske man inte vill jobba på sin hemort...

• Anonym (hemliga Arne)
    Anonym (student) skrev 2010-05-09 20:02:14 följande:
    Hemlige Arne: Det har jag tänkt på, att jobbar man inom individ- och familjeomsorg kanske man inte vill jobba på sin hemort...
    Det "värsta" för mig var när jag jobbade med försörjningsstöd för missbrukare och bodde i en ganska liten stad... Missbrukare ÄR roliga att träffa ofta, men inte alltid

Barn och familj - jag har mest jobbat med familjehemsplacerade barn och jag tyckte inte att det var så ofta jag träffade på familjerna etc. på stan.

På något sätt så upplever jag försörjningsstöd som "jobbigare" att jobba med när det gäller risken att "bli påhoppad". De gånger jag blivit hotad har det varit just när jag jobbat med försörjningsstöd.

Men jag har ju inte jobbat som socialsekr. när jag haft barn. Då är det nog ännu känsligare eftersom man har något att "skydda". En sak - OM man jobbar på små ställen, eller har ett ovanligt namn - hemligt nummer, tänk på vilka foton ni har på Facebook etc. Låt inte barnens namn vara med på hemsidor på skolor (även om de finns på foto)... Min erfarenhet är att hot INTE förekommer så ofta, men varför ta risken att någon hotar med att ge sig på ens familj eller ens barn?
  • J1983
    Anonym (student) skrev 2010-05-09 20:01:17 följande:
    Funderar på om det går att läsa vissa kurser dubbelt... Så att man blir klar fortare. Juridiken verkar många tycka är krävande. Är det svårt att få jobb som socionom?
    Inte om man är beredd att flytta, det är iaf min uppfattning. På studieorterna verkar det vara ganska hög konkurrens men på andra orter finns det ett större behov.
  • Anonym (SocStudSthlm)
    Funderar på om det går att läsa vissa kurser dubbelt... Så att man blir klar fortare. Juridiken verkar många tycka är krävande. Är det svårt att få jobb som socionom?
    Nej, det går inte att läsa dubbelt för att bli klart fortare. Du följer en fastlagd utbildningsplan.

Ja, det är svårt att få jobb som socionom - inom vissa fält och på vissa håll i landet.

Jag tyckte inte juridiken var särskilt krävande - och den var mycket intressant
  • Victoria86
    Jag tycker juridiken var krävande, väldigt intressant, men också väldigt intensiv. Men det gick ju det också. Som jag har hört kommer många av 40-talisterna gå i pension när jag bli nyexad, (2012) så jag hoppas det inte kommer bli alltför svårt att hitta jobb. Men det återstår ju att se...
  • Anonym (social)

Jag har jobbat som socialsekreterare i 9 år. Har 24 400:- i månadslön. (Vet inte vad jag fått i löneökning med nya avtalet som just är klart). Här i min kommun är det en helt normal lön, mina kollegor med liknande erfarenhet ligger också där lönemässigt. Jag tycker det är en bedrövligt låg lön med tanke på myndighetsansvar osv. Just nu är jag tjänstledig för att jobba i ett projekt där vi jobbar helt utan myndighetsutövning, enbart med samtal, vägledning m.m. Trivs som fisken i vattnet {#lang_emotions_smile}.

• Micke54
    Anonym (SocStudSthlm) skrev 2010-05-09 21:57:12 följande:
    Nej, det går inte att läsa dubbelt för att bli klart fortare. Du följer en fastlagd utbildningsplan. Ja, det är svårt att få jobb som socionom - inom vissa fält och på vissa håll i landet. Jag tyckte inte juridiken var särskilt krävande - och den var mycket intressant
    Klart det måste gå? 
    Syrran läser dubbel fart på apotekare. En del kurser finns på sommaren, sen går det alltid att söka kurser som dom som startat terminen innan eller året innan läser. Om det inte är kurser där det krävs först A->B förstås. Men på hög/uni går det alltid att bolla med kurser om du inte går ky?
    Är förstås olika på skolor hon läser i Uppsala. 
    Men som jag fattat socionomerna på min skola så har dom lätt tid att klämma in några kurser till i sitt schema det verkar inte så svettigt. 
  • Anonym (BiB)

På Socialhögskolan i Sthlm finns det inga sommarkurser, en del läser dubbelt men då är det inte kurser som ingår i vårt normala utbud, utan andra kurser som ges på andra inriktningar. Ofta finns det krav på att man ska ha klarat ett "block" med ämnen för att man ska kunna gå vidare till nästa. Du kan alltså inte läsa kurser på termin 2 och 3 samtidigt.

Svar på tråden Socionom - lön