Anonym (student) skrev 2010-05-06 08:40:59 följande:
Hej! Förlåt att jag inte svarat på ett par dagar. Jag blev fråntagen min anonymitet pga den första tråden men nu så har jag fått tillbaka den Tack för alla svar här i tråden!Jag håller med er om att inom vissa yrken, till exempel socionom så är det viktigt att vara anonym på nätet. Det kan annars bli problem i kontakten med klienten. Om ni förstår hur jag tänker...Det var intressant att höra hur lönerna ser ut. Håller med om att lönerna är låga på vissa ställen. en ingångslön på 25 000 är kanske mer rimligt eller vad tycker ni? Vet ni om lönerna håller på att bli bättre? Tack så mycket för ditt svar! Jag är intresserad av att jobba i Uppland och kanske som biståndshandläggare. Jag måste säga att din lön i jämförelse med vissa andra verkar ok. Vad tycker du själv? Hur har den blivit så "bra"?
Hej! Jag är nöjd med min lön, med tanke på att jag "bara" har jobbat i 3 år och då jag hade en ingånglön på strax under 23 000 kr. Är även nöjd med tanke på att vi har en "normal" arbetsbelastning på min arbetsplats. Jag känner flera personer som arbetar som biståndshandläggare i Stockholm Stad och i andra kommuner runt omkring Stockholm som har enormt hög arbetsbelastning men ändå tjänar mindre än vad jag gör.
Jag tror att anledningen till att jag har en "bra" lön är dels för att jag är duktig på mitt jobb, och dels för att jag har en del extra arbetsuppgifter som gör att jag har ökat ansvar. Skulle dock inte vilja säga att extrauppgifterna är särskilt betungande.
Jag tycker definitivt att en ingångslön på 25 000 kr vore rimligt. Ingångslönerna måste höjas för att lönerna överlag ska bli högre i vår "bransch". Dessvärre tror jag inte att man kan räkna med en ingånglön på 25 000 kr om man ska jobba som biståndshandläggare.