• Anonym (student)

Socionom - lön

Gör ett nytt försök eftersom den första tråden togs bort.

Vad tjänar ni socionomer och inom vilket område jobbar ni?
    Jag vill inte diskutera löner öppet - därav är jag anonym. Andra inkomstfrågor diskuteras ju här.
    Ni behöver inte be mig att googla. Det har jag redan gjort. Är dock tacksam för matnyttiga länkar ändå! Ni kanske hittat annat än jag hittat! Och framförallt vill jag ha information från Er.
  • Svar på tråden Socionom - lön
  • Anonym (Biståndshand.)
    Anonym (student) skrev 2010-05-06 08:40:59 följande:
    Hej! Förlåt att jag inte svarat på ett par dagar. Jag blev fråntagen min anonymitet pga den första tråden men nu så har jag fått tillbaka den Tack för alla svar här i tråden!Jag håller med er om att inom vissa yrken, till exempel socionom så är det viktigt att vara anonym på nätet. Det kan annars bli problem i kontakten med klienten. Om ni förstår hur jag tänker...Det var intressant att höra hur lönerna ser ut. Håller med om att lönerna är låga på vissa ställen. en ingångslön på 25 000 är kanske mer rimligt eller vad tycker ni? Vet ni om lönerna håller på att bli bättre? Tack så mycket för ditt svar! Jag är intresserad av att jobba i Uppland och kanske som biståndshandläggare. Jag måste säga att din lön i jämförelse med vissa andra verkar ok. Vad tycker du själv? Hur har den blivit så "bra"?
    Hej! Jag är nöjd med min lön, med tanke på att jag "bara" har jobbat i 3 år och då jag hade en ingånglön på strax under 23 000 kr. Är även nöjd med tanke på att vi har en "normal" arbetsbelastning på min arbetsplats. Jag känner flera personer som arbetar som biståndshandläggare i Stockholm Stad och i andra kommuner runt omkring Stockholm som har enormt hög arbetsbelastning men ändå tjänar mindre än vad jag gör.

Jag tror att anledningen till att jag har en "bra" lön är dels för att jag är duktig på mitt jobb, och dels för att jag har en del extra arbetsuppgifter som gör att jag har ökat ansvar. Skulle dock inte vilja säga att extrauppgifterna är särskilt betungande.
    Jag tycker definitivt att en ingångslön på 25 000 kr vore rimligt. Ingångslönerna måste höjas för att lönerna överlag ska bli högre i vår "bransch". Dessvärre tror jag inte att man kan räkna med en ingånglön på 25 000 kr om man ska jobba som biståndshandläggare. 
  • Anonym (BiB)

Jag håller med! Det är för jäkligt att vi inte tjänar mer än en undersköterskorna inom äldreomsorgen efter att ha läst 3.5 år på högskola.
    Det är ju bara ingångslönen, jag vet många som fått upp lönen väldigt bra under de första åren efter examen.

• Anonym (student)
    Anonym (BiB) skrev 2010-05-06 20:54:35 följande:
    Jag håller med! Det är för jäkligt att vi inte tjänar mer än en undersköterskorna inom äldreomsorgen efter att ha läst 3.5 år på högskola. Det är ju bara ingångslönen, jag vet många som fått upp lönen väldigt bra under de första åren efter examen.
    Låter lovande att löneutvecklingen kan vara bra de första åren men ingångslönen har ju betydelse för fortsättningen.
    Anonym (BiB) skrev 2010-05-06 18:36:38 följande:
    Skulle tro att det är max hälften som fått jobb, och de flesta av dem har fått sommarvik. Så inte många har jobb efter aug tyvärr
    Ja, det verkar vara konkurrens om jobben?
  • Anonym

23000:- i månaden efter flera år på universitet/högskola? sen får man ju även dra bort utgifterna för csn-lån på det. Minimilönen i sverige är idag 17000:-. min syrra som jobbar på ICA har mer i månaden.

• Anonym (SocStudSthlm)
    Anonym skrev 2010-05-06 22:56:44 följande:
    23000:- i månaden efter flera år på universitet/högskola? sen får man ju även dra bort utgifterna för csn-lån på det. Minimilönen i sverige är idag 17000:-. min syrra som jobbar på ICA har mer i månaden.
    Va, har det införts en minimilön? När då?
  • Anonym
    Anonym (SocStudSthlm) skrev 2010-05-06 23:03:25 följande:
    Va, har det införts en minimilön? När då?
    det är den summan de talar om när det gäller tex thailändare som kommer hit och plockar bär. den finns inte lagstadgad men varje företag vet vart gränsen går.
  • Anonym (SocStudSthlm)
    Anonym skrev 2010-05-06 23:04:33 följande:
    det är den summan de talar om när det gäller tex thailändare som kommer hit och plockar bär. den finns inte lagstadgad men varje företag vet vart gränsen går.
    Aha, ok. För t ex personliga assistenter ligger ju långt under det (helt i enlighet med gällande avtal). I Sverige finns det, mig veterligen, ingen allmän lägstalön.
  • Anonym
    Anonym (SocStudSthlm) skrev 2010-05-06 23:06:28 följande:
    Aha, ok. För t ex personliga assistenter ligger ju långt under det (helt i enlighet med gällande avtal). I Sverige finns det, mig veterligen, ingen allmän lägstalön.
    tur är väl det då eftersom du utbildar dig till socionom.
  • Anonym (SocStudSthlm)
    Anonym skrev 2010-05-06 23:07:32 följande:
    tur är väl det då eftersom du utbildar dig till socionom.
    ? Förstår inte den kommentaren?
  • Anonym

Jag förstår inte hur man tänker när man har så många socionomutbildningar och stort intag. Det är ju verkligen inte positivt för oss blivande socionomer...

Svar på tråden Socionom - lön