• Anonym (student)

Socionom - lön

Gör ett nytt försök eftersom den första tråden togs bort.

Vad tjänar ni socionomer och inom vilket område jobbar ni?
    Jag vill inte diskutera löner öppet - därav är jag anonym. Andra inkomstfrågor diskuteras ju här.
    Ni behöver inte be mig att googla. Det har jag redan gjort. Är dock tacksam för matnyttiga länkar ändå! Ni kanske hittat annat än jag hittat! Och framförallt vill jag ha information från Er.
  • Svar på tråden Socionom - lön
  • Anonym (student)
    Anonym skrev 2010-05-06 23:10:29 följande:
    Jag förstår inte hur man tänker när man har så många socionomutbildningar och stort intag. Det är ju verkligen inte positivt för oss blivande socionomer...
    Ja, det är ju tråkigt. Det hade ju varit bättre om antalet utexaminerade motsvarade efterfrågan. Men kanske för valfriheten?
    Hm... vore kanske dumt av mig att byta. Jag utbildar mig nu till ett jobb med både högre status, lön och arbetsmöjligheter men jag har alltid tyckt om kommunal verksamhet och att jobba med äldre och personer med funktionshinder.
  • Anonym (BiB)
    Anonym (student) skrev 2010-05-06 23:19:21 följande:
    Ja, det är ju tråkigt. Det hade ju varit bättre om antalet utexaminerade motsvarade efterfrågan. Men kanske för valfriheten? Hm... vore kanske dumt av mig att byta. Jag utbildar mig nu till ett jobb med både högre status, lön och arbetsmöjligheter men jag har alltid tyckt om kommunal verksamhet och att jobba med äldre och personer med funktionshinder.
    Jag resonerade som så, att man ska följa sitt hjärta och arbeta med det som känns bäst, oavsett lön.
    Vet inte vad du läser till nu, men det kanske går att kombinera? Eller också kan du arbeta som voläntär någonstans och få lite socialt arbete genom det
  • Anonym (chari)
    Anonym (student) skrev 2010-05-06 23:19:21 följande:
    Ja, det är ju tråkigt. Det hade ju varit bättre om antalet utexaminerade motsvarade efterfrågan. Men kanske för valfriheten? Hm... vore kanske dumt av mig att byta. Jag utbildar mig nu till ett jobb med både högre status, lön och arbetsmöjligheter men jag har alltid tyckt om kommunal verksamhet och att jobba med äldre och personer med funktionshinder.
    Vad utbildar du dig till nu? Det kanske har frågats om tidigare, men jag har inte läst hela tråden.
    Jag undrar bara vilket yrke som har högre status, lön och arbetsmöjligheter? Har själv varit inne på att läsa till socionom men man vill ju ha så bra lön som möjligt ;).
  • Anonym

Oj vad jag blev paff av att läsa här. Är det verkligen så dålig lön? Trodde jag verkligen inte för själva utbildningen är jo så lång jämfört med t.ex undersköterska som är på 44 veckor och de får jo nästan lika mycket.

Är nästan glad att jag inte blev socionom jag tvekade länge men kom fram till att jag inte hade tid att plugga så länge jag behövde arbeta.

Men jag tycker jo helt klart att lönen borde vara högre.

• Anonym (socinom sen 97)

Jag är socionom sedan 13 år tillbaka. Tjänar idag 33000 kr +en del tillägg, i snitt 35000 kr/mån. Men var då tvungen att sluta som kurator och direktkontakt med patienter där jag tjänade 25000 för att arbeta med projektledaransvar och mer övergripande frågor.

Att arbeta med människor lönar sig pengamässigt inte.

• Anonym
    Anonym (socinom sen 97) skrev 2010-05-09 13:47:10 följande:
    Jag är socionom sedan 13 år tillbaka. Tjänar idag 33000 kr +en del tillägg, i snitt 35000 kr/mån. Men var då tvungen att sluta som kurator och direktkontakt med patienter där jag tjänade 25000 för att arbeta med projektledaransvar och mer övergripande frågor. Att arbeta med människor lönar sig pengamässigt inte.
    Men du har inget ansvar som chef? Om du inte har det tycker jag att du har en väldigt bra lön.
  • J1983

Jag tjänar 22950 kronor (2009 års lön) och arbetar inom socialtjänsten sedan 3,5 år.

• J1983
    Anonym (student) skrev 2010-05-04 20:32:38 följande:
    Ok. Är ju bättre än 20 000 i alla fall. Hoppas att du får en bra löneutveckling! Jag undrar vad biståndsbedömare och LSS-handläggare har...
    I min kommun tjänar de sämre än socialsekreterarna, vet inte om det är så överallt.
  • Anonym (BiB)

I Sthlm verkar det vara tvärtom.

Svar på tråden Socionom - lön